سرمایه گذاری

بیت کوین چیست ؟

به منظور رفع برخی ابهامات در مورد بیت کوین ، می بایست آن را به دو بخش تقسیم کنیم . از یک طرف ، شما دارای نشان بیت کوین هستید ، بخش کوچکی از یک کد که نشان دهنده ی مفهوم مالکیت دیجیتال است،(یک کد هستید که نشاندهنده میزان و مالکیت بیت کوین شما است) مانند نوع دیجیتال IOU(حذف بشه برای کاربر نامفهوم است) .

از سوی دیگر ، شما دارای پروتکل بیت کوین که یک شبکه ی توزیع شده (بعدا باید یک مطلب در موردش بریم پس اید یاداشت بشه) برای نشان دادن  حفظ توازن نشانه ی بیت کوین است (کمی نامفهوم است برای کاربران جدید-مثلا میشه نوشت شبکه توزیع شده برای انجام نقل و انتقالات با همون حفظ پارپوب و ماهیت بیت کوین)، هستید. که هر دو به عنوان بیت  کوین نامیده میشوند.

این سیستم امکان پرداخت بین کاربران بدون عبور از یک نهاد های (نهاد) متمرکز مانند بانک یا دروازه پرداخت که به صورت (حذف) الکترونیکی ایجاد و نگهداری می شود (حذف) را فراهم کرده است. بیت کوین مانند دلار یا یورو چاپ نمیشود ، بلکه توسط کامپیتر با استفاده از نرم افزار در سراسر جهان رایگان تولید می شود.

این (بیت کوین) اولین نمونه از چیزی است که امروزه به عنوان رمزنگاری ارز (ارز های رمز نگاری شده یا ارز های رمز پایه) شناخته می شود ، یک گروه از دارایی (سرمایه) در حال رشد که برخی از خصوصیات ارزهای سنتی و همچنین اعتبار ارز رمز نگاری شده را دارد.

چه کسی بیت کوین را ایجاد کرده است ؟

یک توسعه دهنده ی نرم افزار با نام مستعار Satoshi Nakamato در سال ۲۰۰۸ پیشنهاد بیت کوین را به عنوان یک سیستم پرداخت الکترونیکی مبتنی بر اثبات ریاضی (کاربر متوجه نمیشود پس حذف میشه) ارائه داد . این ایده بر اساس تولید یک وسیله (روش) مبادله ، مستقل از هر نهادهای متمرکز است که  میتواند به صورت الکترونیکی ، امن ، قابل ثبات و غیر قابل تغییر منتقل شود.

تا به امروز هیچ کس نمیداند که Satoshi Nakamato  واقعا چه کسی است .

در چه مواردی بیت کوین با ارز های سنتی تفاوت دارد ؟ (تفاوت بیت کوین با ارز های سنتی در چیست)

اگر هر دو طرف مایل باشند ، از بیت کوین میتوان برای پرداخت هزینه های الکترونیکی استفاده کرد. به بیانی دیگر ، مانند دلار های معمولی ، یورو یا ین است که به صورت دیجیتالی معامله می شود .

اما در چندین روش مهم از ارزهای دیجیتالی فیات (ارز سنتی)متفاوت است :

تمرکز زدایی

مهم ترین ویژگی بیت کوین غیر متمرکز بودن آن است . هیچ موسسسه ی واحدی آن را کنترل نمیکند . این برنامه توسط گروهی از برنامه نویسان داوطلب اداره می شود که به یک شبکه باز (اوپن نتورک) رایانه اختصاص دارد که در سراسر جهان اجرا می شود. این گروه افراد یا گروه هایی را جذب می کنند که از کنترل و نگهداری پولشان توسط بانک ها احساس خوشایندی ندارند.

بیت کوین مشکل هزینه دوگانه  ارزهای الکترونیکی ( که در آن دارایی های دیجیتال را به راحتی می توان کپی و دوباره استفاده کرد ) را از طریق ترکیب هوشمندانه رمز نگاری و انگیزه های اقتصادی حل کرده است . در ارز های الکترونیکی فیات ، این عملکرد توسط بانک ها که به آنها کنترل سیستم سنتی میدهد، انجام می شود. در بیت کوین یکپارچگی معاملات توسط یک شبکه باز و توزیع شده نگهداری می شود که متعلق به هیچ کس نیست.

عرضه محدود

ارزهای فیات ( دلار ، یورو، ین و غیره) دارای عرضه ی نا محدود هستند – بانک های مرکزی میتوانند به هر مقدار که میخواهند آن را عرضه کنند و می توانند ارزش آن را نسبت به دیگر ارز ها دستکاری کنند . دارندگان ارز ( به ویژه شهروندان با جایگزین کمی ) هزینه ی آن را پرداخت میکنند.

از سوی دیگر ، در بیت کوین عرضه به شدت توسط الگوریتم های اساسی کنترل )بیت کوین توسط الگوریتم هایی کنترل) می شود . تعداد کمی از بیت کوین های جدید هر ساعت صاف می شود و این روند با کمترین میزان ادامه می یابد تا حداکثر به ۲۱ میلیون برسد. این باعث می شود که بیت کوین جلوه ی جذاب تری به عنوان دارایی پیدا کند. بر اساس تئوری ، اگر تقاضا افزایش پیدا کند و عرضه یکسان باقی بماند ، ارزش افزایش پیدا میکند.

نام مستعار

در حالی که ارسال کنندگان پرداخت الکترونیکی سنتی معمولا شناسایی می شوند ( برای تایید و رعایت مقررات ضد پولشویی و سایر قوانین )، کاربران بیت کوین به طور نظری نیمه ناشناخته عمل میکنند . از آنجا که هیچ اعتبار (سازمان) مرکزی وجود ندارد، کاربران هنگام ارسال بیت کوین به کاربر دیگری نیازی به شناسایی خود ندارند. هنگامی که درخواست معامله ارائه می شود، پروتکل همه معاملات قبلی را بررسی می کند تا تأیید کند که فرستنده دارای (مقدار) بیت کوین ضروری (مورد نظر)و همچنین اختیاری برای ارسال آنها است(همچنین خود شخص اقدام به ارسال بیت کوین کرده نه کسی دیگر). سیستم نیازی به دانستن هویت او ندارد.

در عمل ،هر کاربر بر اساس آدرس کیف پول خود شناسایی می شود. با انجام برخی از این اقدامات ، معاملات می توانند این راه را دنبال کنند. همچنین اجرای قانون، روشهای شناسایی کاربران را در صورت لزوم توسعه داده است.(قوانین جدیدی برای شناسایی کاربران در حال توسعه است)

علاوه بر این، مطابق قانون در اغلب مبادلات لازم است که هویت مشتریان خود را قبل از اینکه آنها اجازه خرید یا فروش بیت کوین را بدهند بررسی کنند ، تا پیگیری از طریق بیت کوین را تهسیل(تسهیل) کند از آنجایی که شبکه شفاف است، روند یک معامله خاص برای همه قابل مشاهده است.

این باعث می شود که بیت کوین ارز مرجعی برای جنایتکاران، تروریست ها و پولشویی ها نباشد.

غیر قابل تغییر بودن بیت کوین

بر خلاف معاملات الکترونیکی فیات، معاملات بیت کوین نمی توانند برگردانده شوند.

این به این دلیل است که هیچ “داور یا قاضی ” مرکزی وجود ندارد که بتواند بگوید “خوب، پول را برگردان”. اگر یک تراکنش در شبکه ثبت شود، و بیش از یک ساعت از آن بگذرد، تغییر غیرممکن است.

این امر ممکن است عده ای را نگران کند، ولی این بدان معنی است که هر معامله ای در شبکه بیتکوین نمی تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد.

تقسیم پذیری

کوچکترین واحد بیت کوین یک ساتوش(ساتوشی) نامیده می شود. این یکصد میلیون بیت کوین (۰۰۰۰۰۰۰۱۰۱) است – در قیمت امروز، حدود یکصد و یک سنت است.(فکر میکنم اینجاش استباه نوشته شده است) این مسئله احتمالا می تواند انجام  معاملات کوچک را که پول الکترونیکی سنتی نمی تواند انجام دهد را فعال می کند.(ممکن کند)

تحریریه املاک آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا