سرمایه گذاری

وام جعاله چیست چقدر است؟ ۱۴۰۲

با وارد شدن به 6 ماهه دوم سال و در واقع نزدیکی به پایان سال بسیاری از افراد به فکر ایجاد تغییراتی در محل زندگیشان می‌افتند. گاهی این تغییرات جزیی است و نهایتا با رنگ‌آمیزی مجدد و تغییرات دکوراسیون انجام می‌شود، اما گاهی هم نیاز به تغییرات عمده‌تری می‌باشد که بسیار هم ضروری به نظر می‌رسند، برای مثال خرابی‌هایی در ملک که در صورت تعمیر نشدن افراد را با مشکل مواجه می‌کنند. در ادامه به وام تعمیرات مسکن یعنی وام جعاله می پردازیم.

بنابراین تعمیرات و تغییرات خانه یا به نیت زیبایی و عوض کردن فضای آن است یا قرار است بخشی از خرابی‌های خانه مانند ایرادات لوله‌کشی برطرف گردد. در هر دو حالت شما باید هزینه‌ی را به این منظور در نظر بگیرید، با توجه به افزایش قیمت مصالح و همینطور خدمات مرتبط، ممکن است نتوانید با بودجه قبلیتان تعمیرات موردنظر را به راحتی انجام دهید. شاید بد نباشد به وامی که بانک‌ها به همین منظور ارائه می‌دهند، فکر کنید. این وام، وام جعاله نام دارد و در حال حاضر دو بانک مسکن و بانک ملی آن را ارائه می‌دهند. در بخش اول ما در مورد تسهیلات جعاله بانک مسکن صحبت می‌کنیم و در بخش آخر شرایطی که بانک ملی جهت ارائه این تسهیلات دارد، اشاره کوتاهی خواهیم کرد، با این مطلب از  املاک آنلاین همراه باشید.

وام جعاله چیست؟

اول از همه بهتر است معنای “جعاله” را بدانید، با توجه به تعریف بانک مسکن، جعاله عبارتست از التزام شخص (جاعل) به ادای اجرت معلوم (جعل) در مقابل عملی طبق قرارداد طرفی که عمل را انجام می دهد عامل نامیده می شود.
در فرآیند ارائه تسهیلات جهت تعمیر و تکمیل مسکن با در نظر گرفتن عبارت بالا، گیرنده‌ی تسهیلات جاعل است و بانک به عنوان عامل، جعاله را به وی پرداخت می‌کند و جاعل بخش عمده‌ای از عملیات موضوع قرارداد را به نمایندگی از سوی عامل ( بانک) عهده‌دار می‌شود.

ارائه تسهیلات تعمیر مسکن از سوی بانک مسکن

تسهیلات وام جعاله ( وام تعمیرات مسکن) ارائه شده از سوی بانک مسکن از دو محل زیر قابل دریافت است.

  • از محل اوراق ممتاز
  • از محل سپرده‌گذاری

با ما همراه باشید تا هر مورد را به تفکیک توضیح دهیم.

شرایط لازم جهت دریافت تسهیلات جعاله از محل اوراق ممتاز

وام جعاله مسکن جهت تعمیر و تکمیل مسکن به شما تعلق می‌گیرد. منظورمان از تعمیر عبارتست از حفر یا ترمیم چاه، سرویس حمام و آشپزخانه ودستشویی، ترمیم یا آسفالت پشت بام وکاشیکاری، جابجایی درب ها وپنجره ها، لوله کشی، گرمایش و سرمایش تعمیرات جزیی داخل ساختمان، رنگ و نقاشی، خرید انشعاب آب و برق و لوله‌کشی آب وگاز و همچنین ترمیم سیم‌کشی معیوب. در مورد جعاله تکمیل هم بایستی بدانید به حیاط‌سازی، نرده‌کشی، کاشی‌کاری، موزاییک‌کاری، لوله کشی گاز و آب، نصب تاسیسات سرمایش وگرمایش،کابینت‌گذاری، تکمیل زیرزمین، حفرچاه، نصب موکت پارکت، سرامیک و تغییرات داخلی ساختمان تعلق می‌گیرد.

برای دریافت این تسهیلات، لازم نیست سپرده خاصی در بانک داشته باشید. تنها کاری که می‌کنید مراجعه به یکی از شعب بانک مسکن و یا یکی از کارگزاری های فرابورس جهت خرید اوراق است. ضمنا سقف این تسهیلات 10 میلیون تومان است و در مدت 5 سال موظفید آن را تسویه نمایید. در مورد نرخ سود تسهیلات هم باید به اطلاعتان برسانیم که 17.5 درصد است.همچنین در آخرین یادداشت بانک مسکن در توضیح این وام می‌خوانیم که در یک نوبت پرداخت می‌گردد و مدت زمان انجام تعهد یکماه است. در نتیجه گیرنده‌ی تسهیلات پس از انعقاد قرارداد و گذشت یک ماه از آن ملزم به پرداخت اولویت قسط خواهد بود.

دیگر مطالب: وام مسکن

وثیقه‌های قابل‌قبول جهت دریافت این وام چیست؟

وثیقه در قبال سفته

کارمندان دولت در قبال سفته می‌توانند مبلغ 10 میلیون تومان و سایر اقشار تا سقف 5 میلیون تومان وام دریافت کنند و هر دو گروه جهت دریافت تسهیلات بایستی 120 درصد مجموع اصل و سود در قالب سفته نزد بانک بگذارند. نکته مهمی که لازم است بدانید، در مورد بحث ضمانت است. در واقع بانک در قبال سفته تنها به آن دسته از متقاضیانی که خود و یا ضامن آنها جز کارکنان دولت باشد، وام می‌دهد و البته فرقی ندارد شاغل یا بازنشته باشند. همچنین مستمری‌بگیران هم می‌توانند ضامن شوند.

وثیقه در قبال تنظیم قرارداد داخلی صرفا بر روی پلاک های در رهن بانک

در این نوع ضمانت شما بایستی به میزان مجموع اصل و سود تسهیلات نزد بانک وثیقه به امانت بگذارید و همچنین به دو نفر ضامن معتبر که مورد تایید بانک هم باشند جهت ضمانت نیاز دارید.

وثیقه در قبال سپرده سرمایه گذاری بلندمدت یا سپرده کوتاه مدت ویژه

در این نوع از وثایق نیازی به وجود ضامن نیست ولی میزان وثیقه‌ی دریافتی از شما 110 درصد مجموع اصل و سود خواهد بود. به این معنی است که میزان سپرده‌ی شما و سود آن در بانک باید معادل 110 درصد از میزان تسهیلات دریافتی‌تان باشد.

در قبال ترهین ششدانگ وثیقه غیر منقول یا مازاد آن

اول از همه باید بدانید اموال غیرمنقول به چه معنی است؟ طبق تعریف قانون «مال غیر منقول آن است که نتوان آن را از محلی به محل دیگر نقل نمود، اعم از اینکه استقرار آن ذاتی باشد یا به واسطه‌ی عمل انسان به‌نحوی که نقل آن مستلزم خرابی یا نقص خود مال یا محل آن شود». به بیان ساده‌تر، اگر نتوان چیزی را از محلی به محل دیگر انتقال داد آن مال غیرمنقول است؛ مانند زمین، خانه، معادن و …

هنگام استفاده از این نوع ضمانت برای وام تعمیرات مسکن شما باید به میزان مجموع اصل و سود وثیقه اموال غیرمنقول را نزد بانک به امانت بگذارید و یک گواهی که درآمدتان را تایید می‌کند، تحویل بانک دهید.

تسهیلات جعاله با سپرده

تسهیلات جعاله با وام با سپرده، امکان دریافت 5 میلیون وام را به متقاضیان می‌دهد. به این منظور شما باید 5 میلیون تومان در بانک سپرده‌گذاری کنید و 6 ماه منتظر بمانید. نرخ سود این تسهیلات 11 درصد است و تسهیلات‌گیرندگان موظفند پس از گذشت حداکثر 5 سال آنرا بازگردانند.

همانطور که در بخش‌ قبلی عنوان شد، وام تعمیر مسکن دو نوع جعاله تعمیر و جعاله تکمیل دارد و به موارد زیر تعلق می‌گیرد. حفر یا ترمیم چاه، سرویس حمام و آشپزخانه ودستشویی ،ترمیم یا آسفالت پشت بام وکاشیکاری، جابجایی درب ها وپنجره ها، لوله کشی وسیستم گرمایش وسرمایش، تعمیرات جزیی داخل ساختمان، رنگ و نقاشی خرید، انشعاب آب و برق و لوله کشی آب وگاز، ترمیم سیم‌کشی معیوب ساختمان. جعاله تکمیل هم همان مواردی است که در بخش قبل به آن اشاره شد و شامل حیاط سازی، نرده‌کشی، کاشیکاری، موزاییک کاری، لوله کشی گاز و آب، نصب تاسیسات سرمایش وگرمایش، کابینت گذاری، تکمیل زیرزمین، حفرچاه، نصب موکت، پارکت و سرامیک و همچنین تغییرات داخلی ساختمان است.

لازم به ذکر است که در صورتیکه بیش از دو دوره انتظار (یک سال) از زمان سپرده گذاری بگذرد، گیرنده‌ی تسهیلات می تواند تخفیف یک درصدی در سود بگیرد و نرخ سودش به 10 درصد خواهد رسید.
وثایق قابل‌قبول جهت دریافت این تسهیلات به همان ترتیبی است که در بخش قبل گفته شد.

وام جعاله چیست

از تسهیلات با سپرده توام با اوراق ممتاز اطلاعاتی دارید؟

علاوه بر تسهیلات 5 میلیون تومانی ، متقاضیان می‌توانند با خرید 5 میلیون تومان اوراق ممتاز، از سقف تسهیلات 10 میلیون تومانی جهت تعمیر و یا تکمیل مسکن استفاده کنند. در حال حاضر نرخ سود تسهیلات از محل اوراق ممتاز 17.5 درصد است و طی مدت زمان 5 سال باید با بانک تسویه کنید.

ارائه تسهیلات تعمیر مسکن از سوی بانک ملی

از دی ماه سال گذشته بانک ملی هم تسهیلاتی جهت تعمیر مسکن را تحت عنوان وام جعاله بانک ملی به متقاضیان ارائه می‌دهد، دریافت این وام در دو حالت امکانپذیر است.

  • تعمیر مسکن با سند شش دانگ
  • تعمیر مسکن فاقد سند شش دانگ

سقف این تسهیلات 10 میلیون تومان است. مدت زمانی که تسهیلات‌گیرندگان موظفند تسویه نمایند نهایتا 3 سال است و طی 36 قسمت انجام می‌گردد.

دیگر مطالب: وام فوری

شرایط لازم جهت دریافت تسهیلات تعمیر مسکن از بانک ملی

  • متقاضی وام جعاله بانک ملی بایستی مقیم محل بوده و در محدوده شعبه ساکن باشد. همچنین یک نکته ضروری صاحب ملک بودن، تقاضا دهنده است.
  • متقاضی باید در شعبه‌ای که درخواست تسهیلات می‌دهد، حتما حساب داشته باشد. ضمن اینکه اشخاصی که بیش از یکسال حساب دارند. در اولویت هستند.
  • سن متقاضی نباید کمتر از 18 سال باشد.
  • مالک علاوه بر ارائه تقاضای کتبی برای جعاله تعمیر ملک، بایستی هزینه‌‌های لازم جهت تعمیرات را ذکر نماید.
  • در صورتیکه تعمیرات اساسی باشد و لازم باشد از طرف شهرداری محل مجوزهایی گرفته شود، بایستی حتما مجوزها در پرونده متقاضی نگه داشته شود.

جهت دریافت اطلاعات کامل در مورد این تسهیلات وام جعاله و بررسی مدارک لازم مورد نیاز آن می توانید به وبسایت بانک ملی مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا