گردشگری

معرفی کامل محله مرزداران

مرزداران یکی از محلات محبوب و شناخته‌شده در تهران است که در منطقه 2 شهرداری و شمال غربی شهر تهران واقع شده است. مرزداران بلواری به همین نام دارد که بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری را به بزرگراه اشرفی اصفهانی متصل می‌کند. این بلوار در سال 1367 آسفالت گردید و در آغاز با نام شکوفه‌های انقلاب نام‌گذاری گردید اما پس از زمان کوتاهی نام آن به مرزداران تغییر کرد و در حال حاضر یکی از مناطق محبوب برای تهرانی‌ها به حساب می‌آید. اگر شما هم قصد دارید این محله را برای سکونت خود انتخاب کنید پیشنهاد می‌کنم با تور محله گردی این هفته املاک آنلاین همراه باشید تا شما را با بخش‌ها و مراکز مختلف محله مرزداران آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

محله مرزداران در یک نگاه

  • نام محله: مرزداران
  • منطقه: منطقه 2 تهران
  • محل استقرار: شمال غرب شهر تهران
  • شهرت محله: شهرک های مسکونی با شهرت فرا منطقه ای
  • بافت محله: غالبا آپارتمان‌های نوساز
  • همسایه های محلی: شرق به بزرگراه شیخ فضل الله نوری| غرب به بلوار یادگار امام | بزرگراه حکیم از شمال| بزرگراه جلال آل احمد از جنوب
  • دسترسی های محلی: بزرگراه جلال آل احمد، بزرگراه بادگار امام، بزرگراه حکیم، بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، بزرگراه اشرفی اصفهانی
  • ایستگاه مترو : ندارد
  • ایستگاه BRT: دارد
  • سطح قیمت: نسبتا بالا
  • نرخ ملک : از متری 10 میلیون تومان تا متری 18 میلیون تومان

محله مرزداران کجاست؟

این محله در منطقه 2 شهرداری تهران و شمال غربی شهر تهران واقع شده است و از شمال با بزرگراه حکیم، از جنوب با بزرگراه جلال آل احمد، از شرق با بزرگراه شیخ فضل الله نوری و از غرب با بزرگراه یادگار امام (ره) همسایه است.

مرزداران کجاست؟

بافت محله مرزداران چگونه است؟

مرزداران تهران محله‌ای است با خیابان‌های پهن و عریض که از شکل‌گیری آن زمان زیادی نمی‌گذرد. اگر گذرتان به این محله بیافتد و نگاهی به خانه‌های اطراف بلوار بیاندازید؛ متوجه می‌شوید که زمان ساخت اولیه آنها چندان طولانی نیست. غالب خانه‌ها ویلایی با تعداد طبقات محدودی بوده که در حال حاضر با بالا رفتن قیمت، همین خانه‌های ویلایی در حال تبدیل شدن به برج‌های مسکونی و تجاری است. بنابراین بیشتر از خانه های ویلایی، آپارتمان‌های غالبا نوساز در این محله به چشم می‌آید.

وجه تسمیه و علت نام گذاری این محله چیست؟

در اولین نگاه به این محله این باور شکل می‌بندد که مرزداران هم مانند اغلب محله‌های منطقه به نظر محله‌ای نوپاست. وجود ساختمان‌های مدرن و شهرک‌ها، هر یک نشانی از تازه تاسیس بودن محله دارد. اما اگر دقیقتر نگاه کنید آثاری از گذشته‌های دور در زوایای پنهان این محله وجود دارد که پرده از هویت محله برمی‌دارد. در مصاحبه‌ای با یکی از ساکنان قدیمی منطقه؛ آقای حسین اسحاقی که از سال 1360 به مرزداران آمده است و متن آن در روزنامه همشهری به چاپ رسیده است، میخوانیم:

او درباره نخستین تصویرهایی كه از محله مرزداران به یاد دارد می‌گوید: «محله مرزداران آن زمان خاكی و تپه مانند بود. تعداد محدودی خانه‌های ویلایی هم در محله وجود داشت. قومیت‌های مختلف با آداب و رسوم مختلفی در محله زندگی می‌كردند. آن زمان محله پر بود از باغ‌های میوه با دیوار‌های كاهگلی. قدیمی‌ترین مسجد محله هم مسجد امام رضا(ع) نام داشت. جاده‌ای هم از محله، به باغ فیض می‌رفت.» او به یاد می‌آورد كه مردم، میوه‌های باغ خود را در خورجین الاغ بار می‌زدند و از جاده باغ فیض به میدان آریا شهر امروزی می‌بردند و می‌فروختند. یك سطل انجیر هم آن زمان 5 تومان بود و می‌گوید: «هنوز شیرینی مزه انجیرها و طعم گس انارهای دانه سیاه زیر زبانم است. مردم برای حمام كردن به باغ فیض می‌رفتند. این محله امامزاده و قبرستان هم داشت كه مردم محله برای زیارت و فاتحه اهل قبور آنجا می‌رفتند.»

یکی از اثرهای تاریخی محله مرزداران آسیاب کهک است که محمدرضا خدایاری از اهالی قدیمی مرزداران درباره آن اینگونه می‌گوید: «‌در كنار آسیاب كهك حدود 40 سال قبل باغ بزرگی قرار داشت كه گله گوسفند داخل آن بود. صاحب باغ و گله‌ها علی آقا نام داشت…» .كمی بالاتر در خیابان پارك، فضای سبزی حدود 3 هزارمترمربع معروف به پارك اناری به عنوان یكی دیگر از بازمانده‌های هویت محله مرزداران و باغ‌های اناری واقع است كه در این محله شهرت داشته است.

تراكم جمعيت و سطح قيمت خانه هاي اين محله چگونه است؟

این محله دارای جمعیتی معادل 25000 نفراست. مساحت این محله 355 هکتار محاسبه شده و نرخ ملک در این محله از متری 10 میلیون تومان تا متری  18میلیون تومان متغیر است که باتوجه به سال ساخت، کیفیت متریال مورداستفاده در ساخت، موقعیت ملک و نوع ملک (ویلایی یا غیرویلایی) و … تغییر می‌کند.

دسترسي ها و خيابان هاي مهم اين محله كدام است؟

همانطور که در بخش‌های قبل اشاره شد، این محله کاملا محصور در میان بزرگراه‌ها است و به همین دلیل دسترسی به آن با اتومبیل شخصی بسیار راحت است. اما در مورد وضعیت وسایل نقلیه عمومی بهتر است بدانید که چندان قوی نیست. مرزداران ایستگاه مترو ندارد. اتوبوس‌هایی هم که از این محله عبور می‌کنند یکی اتوبوس صادقیه-مرزداران و پونک است و خط بعدی اتوبوس‌های تندروی میدان آزادی- دانشگاه آزاد هستند که ابتدای بلوار مرزداران ایستگاه دارند. اگر از این اتوبوس‌ها استفاده می‌کنید و قصد رفتن به بخش‌های دیگر این محله را دارید تاکسی‌هایی که ابتدای بلوار می‌ایستند می‌توانند شما را در رساندن به مقصد کمک کنند.

معرفي مراكز آموزشي و فرهنگي محله مرزداران

در محله مرزداران مدارس و مراکز آموزشی متعددی وجود دارد که نیازهای آموزشی ساکنین را برطرف می‌کند، در زیر نام تعدادی از آن‌ها آورده شده است.

  • پیش‌دبستانی‌ میلاد واقع در خیابان مرزداران- خیابان گلها
  • دبستان دخترانه دولتی شهدای هویزه واقع در بلوار اشرفی اصفهانی- بلوار مرزداران
  • دبیرستان و پیش‌دانشگاهی پسرانه غیرانتفاعی مکتب‌الجواد واقع در بلوار اشرفی اصفهانی- بلوار مرزداران
  • راهنمایی پسرانه غیرانتفاعی معین واقع در بلوار اشرفی اصفهانی- بلوار مرزداران

در این محله آموزشگاه‌های زبان خارجی مانند آموزشگاه زبان سپهر در بلوار مرزداران- خیابان نارون، مدرسه زبان پازوکی واقع در خیابات پوریا (کاوسی)، موسسه زبان تایم… وجود دارد. ضمن اینکه آموزشگاه‌های فرهنگی، هنری بسیاری در مرزداران فعالیت دارند و پاسخگوی نیاز ساکنین محله می‌باشند.

همچنین این محله دارای چند کتابخانه می‌باشد. کتابخانه کانون اجتماعی جوانان که واقع در تقاطع بزرگراه اشرفی اصفهانی است.کتابخانه اشرفی اصفهانی که در ابتدای بلوار مرزداران قرار گرفته است و همچنین کتابخانه شبانه روزی مرزداران که در خیابان ابوالفضل قرار دارد.

مراکز خرید اصلی محله مرزداران کجاست؟

مرکز خرید پردیسان یکی از شناخته‌شده ترین مراکز خرید مرزداران است که در انتهای خیابان سپهر در بلوار مرزداران واقع شده است. تنوع کالا در این مرکز خرید بسیار زیاد است و همین موضوع باعث راحتی ساکنین منطقه شده است. از دیگر مراکز خرید مرزداران می‌توان به مجتمع تجاری الوند اشاره کرد که در خیابان شهید ابراهیمی قرار دارد. علاوه بر مجتمع تجاری پردیسان و الوند، می‌توان به فروشگاه‌ها و هایپرمارکت‌های محلی اشاره کرد که نیازهای ساکنین محله را برطرف می‌کنند. بازار میوه و تره بار مرزداران نیز در خیابان ایثار می‌باشد.

مراکز خرید اصلی محله مرزداران کجاست؟

معرفی تکایا، مساجد و حسینیه های شاخص محله

مسجد امیرالمومنین واقع در این محله یکی از مساجد شاخص غرب تهران جهت برگزاری مراسم ترحیم است. مسجد حضرت ابوالفضل واقع در اشرفی اصفهانی- مرزداران دیگر مسجد این محله به حساب می‌آید. و از دیگر مساجد نزدیک به مرزداران می‌توان به مسجد امام رضا(ع) و مسجد شهید بهشتی اشاره کرد.

در این محله چند مرکز درمانی معتبر وجود دارد؟

در این نزدیکی این محله درمانگاه ثامن الحجج قرار دارد که نبش خیابان درخشان واقع در اشرفی اصفهانی است. ضمنا تعداد داروخانه‌های این محله هم به اندازه کافی است که از بین آنها می‌توان به داروخانه مرکزی مرزداران در انتهای خیابان اسلامیان ، داروخانه دکتر شاه‌آبادی واقع در بلوار مرزداران، داروخانه اکبری راد ، داروخانه دکتر نیک‌پیکران و … اشاره کرد.

محله مرزداران چند مرکز مهم دولتی دارد؟

سازمان آب و فاضلاب در نزدیکی محله مرزداران یعنی بزرگراه اشرفی اصفهانی و خیابان شهید محمد حسن بیدکی قرار دارد. همچنین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ (معاونت اجتماعی مرکز مشاوره و آرامش در اشرفی اصفهانی، بالاتر از مرزداران می‌باشد.

اماکن تفریحی و ورزشی محله مرزداران کجاست؟

همانطور که در بخش‌های قبل اشاره شد بلوار مرزداران با بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری و بزرگراه آیت الله اشرفی اصفهانی همسایه است و از شمال به بزرگراه حکیم می‌رسد. به این که ترتیب شما از این بزرگراه می‌توانید منظره دیدنی از پارک پردیسان که به نظر روی تپه‌ای قراردارد را ببینید. این پارک زیبا و جنگلی با انواع گونه‌های زیستی، باغ وحش و حیوانات تاکسیدرمی شده از جاذبه های این منطقه به حساب می‌آید، پیشنهاد ما اینست اگر پارک پردیسان رفتید از موزه هم بازدید کنید. گزینه بعدی که کمتر کسی از وجود آن مطلع است، وجود آسیاب کهک است که جز بخش‌های مهم و تاریخی شهر تهران می‌باشد. این آسیاب قدیمی به این محله هویت بخشیده و تاریخ ساخت آن به زمان صفویه و زندیه و حتی به قبل‌تر از آن برمی‌گردد.

علاوه بر اینها در جوار مسجد امیرالمومنین که واقع در خیابان ایثار است یک مجتمع فرهنگی قرار دارد که شامل کتابخانه و مراکز فرهنگی و تجاری است.

علاقمندان به ورزش هم می‌توانند در مرزداران از باشگاه‌های ورزشی استفاده کنند، ضمن اینکه این محله یک باشگاه معروف برای ورزش پینت بال دارد و یکی از تفریحات جذاب محله به حساب می‌آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا