سرمایه گذاری

وام مسکن بدون سپرده گذاری ، چگونه امکان پذیر است؟!

امروزه با افزایش قیمت خانه ها بسیاری از افراد ترجیح می دهند که برای خرید یک ملک دست به دریافت وام مسکن بزنند و با وجود تسهیلات و امکاناتی که در اختیار آنها قرار می گیرد خانه مورد نظر خود را خریداری کنند. طبیعتا برای آن که بتوان به شکلی اصولی و قانونی برای دریافت وام مسکن اقدام کرد باید اطلاعاتی را در این زمینه به دست آورد. به همین دلیل نیز در این مطلب از املاک آنلاین با شما هستیم تا به موضوع وام مسکن و همین طور وام مسکن بدون سپرده گذاری بپردازیم و شما را با هر آنچه که در این زمینه باید بدانید آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

انواع وام مسکن

طبیعتا دریافت وام مسکن از گستردگی بسیار زیادی برخوردار است و به دنبال خود دنیایی از اطلاعات را نیاز دارد. به طور کلی می توان گفت که وام های مسکنی که امروزه در بانک ها و موسسات مربوطه وجود دارند به دو دسته اصلی تقسیم می شوند.

دریافت وام مسکن با خرید اوراق

دسته اول وام مسکن بدون سپرده گذاری ، مربوط به وام هایی است که افراد آنها را با خرید اوراق ممتاز از بازار بورس می گیرند. معمولا متقاضیان برای دریافت این اوراق باید به ازای هر پانصد هزار تومان یک برگ از اوراق ممتاز را خریداری نمایند. وقتی کسی این اوراق ممتاز را خریداری کند دیگر برای دریافت وام مسکن خود نیاز به آن ندارد که منتظر بماند تا نوبتش برسد.

معمولا بعد از خرید این اوراق و اقدامات لازم در جهت آن، پرداخت وام به راحتی انجام می گیرد. در منابع مرتبط با این مسئله آمده است که «طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار، سقف پرداخت وام‌ های مسکن از محل خرید اوراق به صورت انفرادی در شهر تهران تا ۷۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تا ۶۰ میلیون و سایر مناطق تا ۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.» لازم به ذکر است که پرداخت این نوع از وام ها 12 سال به طول خواهد انجامید، به علاوه آن که کسانی که اولین خانه شان را از این طریق خریداری می کنند جزء شرایط دریافت تسهیلات محسوب نخواهند شد.

دریافت وام مسکن یکم

دومین دسته  نیز وام هایی است که توسط خود صندوق پس انداز مسکن به مردم و متقاضیان پرداخت می گردد. این نوع از وام مسکن هم به زوج ها داده می شود و هم افراد عادی مشمول آن می گردند. این نوع از وام ها به وام مسکن یکم شهرت دارند که در سال 98 در شهر تهران چیزی در حدود 80 میلیون و در مراکز استان ها و شهرهایی که جمعیت آنها بیش از هزار و دویست نفر است تا سقف 60 میلیون تومان نیز خواهد رسید.
این در حالی است که در سایر مناطق کشور میزان وام مسکن یکم سال 98 چهل میلیون تومان است. در منابع حقوقی مرتبط آمده است که «اعطاي تسهيلات صندوق پس ‌انداز مسكن يكم به اشخاص مجرد، اشخاصي كه همسر آنان فوت گرديده و يا با همسر خود متاركه نموده ‌اند مشروط به داشتن درآمد مستقل متقاضي بلامانع است. در خصوص اين اشخاص، خانه اولي بودن شخص تسهيلات‌ گيرنده كافي به مقصود بوده و اخذ استعلام به نام همسر تسهيلات‌ گيرنده فاقد موضوعيت خواهد بود»

لازم به ذکر است که برای دریافت وام مسکن یکم در سال 98 باید تقریبا میزان نصف مبلغ وام به مدت یک سال سپرده گذاری شده باشد. البته افراد می توانند مبلغ سپرده خود را کاهش داده و بر مدت سپرده گذاری شان بیفزایند. یکی از موضوعات مهمی که در رابطه با دریافت وام مسکن وجود دارد مدت زمانی است که انجام پروسه وام و ارائه آن طول می کشد. به همین دلیل نیز در رابطه با وام مسکن یکم 98 می توان گفت که چیزی حدود حداقل 12 ماه زمان نیاز است تا متقاضیان بتوانند وام خود را دریافت نمایند. این در حالی است که بازپرداخت این وام تا چیزی حدود 12 سال به طول خواهد انجامید.

طبیعتا دریافت این وام شرایط دیگری نیز دارد که از میان آنها می توان به داشتن حداقل 18 سال سن و درآمد مستقل برای متقاضی اشاره کرد.

دریافت وام مسکن بدون سپرده گذاری

در این میان بسیاری از افراد به دنبال آن هستند که بدون آن که سپرده ای را در بانک مربوطه داشته باشند بتوانند وام مسکنی دریافت کنند و از تسهیلات وام مسکن بدون سپرده گذاری بهرمند شوند. بسیاری از بانک ها با تعیین شرایطی مشخص امکانی را برای افراد فراهم کرده اند تا با کمک آن بتوانند بدون آن که سپرده ای در بانک داشته باشند وام مسکن خود را دریافت کرده و از آن استفاده کنند. شما می توانید پیش از هر چیز با بانک مورد نظر خود ارتباط بگیرید و از شرایط جزئی آنها باخبر شوید. با این حال برخی از شرایط و ویژگی ها در بسیاری از موسسات و بانک ها به صورت یکپارچه و یکسانی اعمال می شود.

با توجه به منابع حقوقی می توان گفت که «بر طبق آخرین مصویات شورای پول و بودجه، سقف وام مسکن سال 98 از محل صندوق قرض الحسنه مسکن به شرح زیر اعلام شده است:

  • وام مسکن 98 زوج ‌های خانه اولی تهرانی معادل 160 میلیون تومـان(80 میلیون به ازای هر یک از زوجین)، که با توجه به میانگین قیمت اوراق مسکن ۵۰ هزار تومانی ، باید 320 برگه تسهیلات وام مسکن 98 به مبلغ 16میلیون تومان خریداری کنند به این مبلغ ( با احتساب۲۰میلیون تومان وام جعاله ) دو میلیــون تومان اضافه می ‌شود.
  • در سال های گذشته سقف وام مسکن زوج ‌های غیر تهرانی در شهر‌های بزرگ و در مراکز استان ها معادل ۵۰ و ۸۰ میلیون تومان بود. که در سال 98، 60 درصد افزایش یافته و تسهیلات مسکن انفرادی و زوجین بترتیب ۸۰ و ۱۲۰ ملیون تومان در سال 98 اعلام شده است.
  • سقف وام مسکن 98 در دیگر شهرها نیز معادل ۶۰ میلیـون تومان بوده که نیازمند خرید اوراق بهادار 200 برگه با مبلغ 10 میلیون تومان است. هم چنین جهت دریافت ۲۰ میلیون تومان دیگر بابت وام جعاله که همام وام و تسهیلات تعمیرات مسکن است نیز باید دو میلیون تومان پرداخت کنند و برای وام مسکن 100 میلیون تومانی12م تومان از سوی زوجین باید پرداخت شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا