سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در بیت کوین خوبه؟

بیت کوین به عنوان ارزشمندترین ارز دیجیتال، بیشترین حجم سرمایه‌ را در بازار کریپتوکارنسی‌ها به خود اختصاص داده و از ۱۲ سال پیش تاکنون، همواره سردمدار این بازار بوده است. سرمایه‌گذاری در این بازار بدون درک نقش بیت کوین و تأثیری که روی دیگر ارزها یا همان آلت کوین‌ها دارد، امکان‌پذیر نیست. عده‌ای هیچ کدام از پروژه‌های کریپتویی را به جز بیت کوین قبول ندارند و معتقدند تمام آن‌ها شت کوین هستند. این افراد که در اصطلاح کپیتالیست بیت کوین نامیده می‌شوند،‌ سرمایه گذاری در بیت کوین را در اولویت قرار داده و ریسک در آلت کوین‌ها را قبول ندارند.

سرمایه گذاری در بیت کوین به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در این مقاله به طور مفصل در این باره صحبت خواهیم کرد. همواره باید به این نکته توجه داشته باشیم که بازارهای مالی، به خصوص ارزهای دیجیتال، نوسان شدیدی دارند و اگر بدون دانش کافی در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید، به احتمال زیاد متضرر خواهید شد.

بیت کوین و بازار کریپتوکارنسی ها چگونه است!

شبکه‌ی بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسط فرد یا گروه ناشناسی به نام «ساتوشی ناکاموتو» به دنیا معرفی شد. این شبکه، فناوری بلاک چین را به مردم معرفی کرد و به مرور پروژه‌های دیگری نیز مثل اتریوم،‌ لایت کوین،‌ ریپل، دوج کوین و غیره ساخته شدند و در کنار بیت کوین، یک بازار مالی جدید را به وجود آوردند. به علت استفاده از فناوری رمزنگاری و ماهیت مالی این دارایی‌ها، به آن‌ها رمزارز یا «کریپتوکارنسی» (Cryptocurrency) گفته می‌شود. فلسفله‌ی پروژه‌های این حوزه ارائه‌ی خدمات مختلف در بستر غیرمتمرکز است تا از این طریق جلوی قدرت و تمرکزگرایی حکومت‌ها و کمپانی‌های بزرگ گرفته شود.

اکنون که در سال 2022 قرار داریم، بیش از ۱۰ هزار پروژه‌ی مختلف در حوزه‌ی کریپتو وجود دارند که هرکدام با در اختیار داشتن بخشی از این بازار، قسمتی از رسالت این حوزه را به دوش می‌کشند. ارزش بازار کریپتوکارنسی‌ها در ژانویه ۲۰۲۱ برای اولین بار وارد محدوده‌ی تریلیون دلاری شد و در فاصله‌ی کمتر از ۳ ماه بعد از ۲.۵ تریلیون دلار هم گذشت. البته در زمان نگارش این مقاله که در اولین اصطلاح عمیق بازار در ماه می هستیم، حجم بازار حدود ۱.۶ تریلیون دلار است که نشان می‌دهد این بازار همچنان یکی از بازارهای رو به رشد و مورد علاقه‌ی سرمایه‌گذارها است.

بیت کوین به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال، در سال ۲۰۲۰ و بعد از سقوط شدید بازارهای مالی و همچنین کریپتوکارنسی‌ها (در اثر بیماری کرونا)، تا ۳ ماهه نخست سال ۲۰۲۱، یک روند صعودی فوق‌العاده را طی کرد و از قیمت زیر ۴ هزار دلار تا بالای ۶۴ هزار دلار حرکت کرد و سود قابل توجهی به سرمایه‌گذارهای خود داد. این اتفاق در یک دهه‌ی گذشته بارها تکرار شده است و آن‌هایی که با رفتار بیت کوین و چرخه‌های بازار آشنایی دارند،‌ سود‌های فراوانی به دست آورده‌اند.

راه های سرمایه گذاری در بیت کوین

خوشبختانه راه های سرمایه گذاری در بیت کوین و به طور کلی بازار کریپتوکارنسی‌ها متنوع است و هر فرد یا سازمان می‌تواند با توجه به حجم سرمایه و میزان دانش و ریسک‌پذیری خود، راه متفاوتی را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه انتخاب کند. در ادامه چند مورد از بهترین راه‌ های سرمایه گذاری در بیت کوین را معرفی می‌کنیم.

خرید بیت کوین

خرید بیت کوین از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال یا افراد معتمد و انتقال آن به یک کیف پول دیجیتال امن.

ساده‌ترین و به اعتقاد خیلی‌ها، بهترین راه سرمایه گذاری در بیت کوین، خریدن آن است. وقتی مقداری بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگر را خریداری می‌کنید،‌ موجودی شما در یک آدرس روی شبکه‌ی بلاک چین به نام کیف پول ذخیره می‌شود. تا زمانی که شما نخواهید، هیچکس نمی‌تواند بیت کوین‌های شما را خرج کند مگر اینکه نکات ایمنی مربوط به رمز کیف پول یا همان «کلید خصوصی» (Private Key) را رعایت نکرده باشید. این سیستم طوری طراحی شده که تنها فردی که رمز کیف پول را در اختیار دارد، مالک واقعی دارایی‌های آن شناخته می‌شود.

قیمت بیت کوین از ۱۲ سال پیش تاکنون، در یک مسیر صعودی بلندمدت قرار دارد. البته در طول این مدت نوسانات شدیدی را نیز تجربه کرده، اما افرادی که بیت کوین خریده و برای بلندمدت روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، همواره به سود می‌رسند. پس با خرید بیت کوین و نگهداری آن در کیف پول، می‌توان به ساده‌ترین روش ممکن در بازار کریپتو سرمایه‌گذاری کرد.

خرید بیت کوین از راه‌های مختلفی انجام می‌گیرد. می‌توانید در یک «صرافی ارز دیجیتال» (Crypto Exchange)‌ ثبت‌نام کرده و با واریز ریالی، بیت کوین بخرید. هم‌چنین می‌توانید آدرس کیف پول خود را به افراد یا فروشگاه‌های ارائه‌دهنده‌ی بیت کوین داده و در ازای پرداخت ریالی، از آن‌ها بیت کوین بخرید. البته باید مراقب کلاهبرداری‌هایی که در معامله با افراد غریبه ممکن است رخ دهد باشید.

استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین توسط سخت افزارهای قدرتمند و انتقال کوین‌ها به یک کیف پول ارز دیجیتال؛ این روش به سرمایه زیادی برای شروع نیاز دارد.

یکی دیگر از راه‌های سرمایه گذاری در بیت کوین «استخراج بیت کوین» (Bitcoin Mining) است. شبکه‌های بلاک چین برای تأمین امنیت و انجام پردازش‌ها از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کنند که امکان مدیریت شبکه توسط اعضای آن فراهم شود. به این روش‌ها، «الگوریتم اجماع» (Consensus Algorithm)‌ گفته می‌شود. الگوریتم اجماعی که شبکه‌ی بیت کوین براساس آن کار می‌کند، «گواه اثبات کار» (PoW) نام دارد و در آن اعضای شبکه باید توان پردازشی کامپیوتر خود را در اختیار شبکه قرار دهند تا از آن برای پردازش تراکنش‌ها استفاده شود. به این افراد «ماینر» (Miner) گفته می‌شود. آن‌ها در ازای سرویسی که به شبکه ارائه می‌دهند، بیت کوین دریافت می‌کنند.

برای استخراج، از دستگاه‌های خاصی به اسم ماینر که برای این منظور ساخته شده‌اند استفاده می‌شود. پس از راه‌اندازی این دستگاه‌ها و معرفی یک کیف پول به شبکه، می‌توان در عملیات پردازش تراکنش‌ها شرکت و از شبکه به صورت بیت کوین پاداش گرفت. هر چه تعداد دستگاه‌ها و توان پردازشی آن‌ها بالاتر باشد، به سرمایه‌ی اولیه‌ی بیشتری نیاز است و طبیعتاً درآمد و سود بیشتری حاصل خواهد شد. برای آگاهی از انواع دستگاه‌های ماینر و هزینه‌ی تمام‌شده و میزان سوددهی این روش، می‌توانید عبارت «ماشین حساب ماینینگ» را در گوگل جستجو کنید.

ترید بیت کوین

خریدوفروش بیت کوین در بستر صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر به منظور دریافت سود از طریق نوسانات لحظه‌ای این بازار؛ این کار به مهارت و تجربه‌ی کافی نیاز دارد.

ترید یا خرید و فروش یکی از فعالیت‌های سود‌آور در بازارهای مالی مثل سهام،‌ اوراق قرضه و یا کریپتوکارنسی است. تریدرها یا معامله‌گران با استراتژی‌های مختلف و با رصد نمودار قیمت و هم‌چنین پیگیری اخبار پروژه‌ها، تلاش می‌کنند از نوسانات قیمت سود دریافت کنند. برخلاف بازارهای مالی داخلی که فقط می‌توان از روند مثبت قیمت سود دریافت کرد، در بازارهای بین‌المللی و کریپتوکارنسی، علاوه بر روند مثبت، از روند منفی و کاهش قیمت نیز می‌توان سود گرفت که به آن‌ها معاملات دوطرفه گفته می‌شود.

علاوه بر دوطرفه بودن تریدینگ، بازار ارزهای دیجیتال به صورت ۲۴ ساعته فعال است و در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توان به معامله پرداخت. البته این نوع معاملات به امکانات صرافی مربوطه بستگی دارد؛ اگر در صرافی بزرگی مثل بایننس فعالیت کنید،‌ تمام امکانات از جمله معاملات لحظه‌ای یا Spot‌، مارجین (یا اهرمی) و هم‌چنین فیوچرز (یا آتی) برای شما فراهم است.

از مزایای ترید بیت کوین این است که با کسب دانش و تجربه‌ی کافی می‌توان از این بازار به طور مداوم و روزانه درآمد داشت. البته این کار نیازمند آموزش و صرف وقت و انرژی و سرمایه‌ی اولیه است و همه نمی‌توانند در آن سود کنند. تریدرها مدیر خودشان هستند، ساعت کاری، روزهای کاری و تعطیلات را خودشان تعیین می‌کنند. میزان ورود سرمایه، تعداد معاملات، ترید کوتاه‌مدت یا بلندمدت، میزان ریسک و تمام این مسائل توسط خود تریدر مشخص می‌شود که از جذابیت‌های این نوع فعالیت است.

  • ریسک سرمایه گذاری در بیت کوین
  • نوسانات شدید در بازار ارزهای دیجیتال
  • قانون‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال توسط دولت‌ها
  • امکان هک شدن صرافی‌های ارز ‌دیجیتال یا کیف پول‌های دیجیتال

تمام فعالیت‌های اقتصادی با درصدی از ریسک همراه هستند. این ریسک می‌تواند در بعضی از فعالیت‌ها زیر یک درصد و در برخی صددرصد هم باشد. به این معنی که ممکن است تمام سرمایه‌ی اولیه در مدت کوتاهی از دست برود. فعالیت در بازارهای مالی به خصوص بازار کریپتوکارنسی‌ها و بیت کوین، یک سرمایه‌گذاری پرریسک محسوب می‌شود؛ البته هرجا که ریسک بیشتری وجود داشته باشد، الزماً به معنی ضرر نیست و سودهای چندصددرصدی هم وجود دارد. ولی به طورکلی باید نسبت به پرریسک بودن سرمایه گذاری در بیت کوین آگاه باشیم.

در بیشتر مواقع، نوسان شدید قیمت در کوتاه‌مدت به عنوان ریسک اصلی سرمایه گذاری در بیت کوین شناخته می‌شود. در ابتدای سال ۲۰۱۷ قیمت بیت کوین حدود هزار دلار بود ولی در انتهای همان سال و آغاز سال ۲۰۱۸، قیمت تا نزدیک ۲۰ هزار دلار رشد داشت و ظرف کمتر از ۳ ماه به زیر ۳ هزار دلار سقوط کرد. هرچند معامله‌گرهای زیادی توانستند سودهای قابل‌توجهی از این نوسانات به دست آورند،‌ ولی عده‌ی زیادی که در اوج قیمت، بیت کوین خریده بودند، به مدت ۳ سال در ضرر بودند تا اینکه در اواخر سال ۲۰۲۰ قیمت بیت کوین سقف قبلی خود را پشت سر گذاشت و حتی به بالای ۶۰ هزار دلار هم رسید. این نشان می‌دهد که صبرکردن در این بازار می‌تواند جلوی بسیاری از ضررها را بگیرد!

ریسک بعدی سرمایه گذاری در بیت کوین،‌ مربوط به مسائل قانون‌گذاری در این حوزه است. وضع قوانین در حوزه‌ی فناوری‌های غیرمتمرکز دشوار است و دولت‌ها هنوز تصمیم مشخصی در این باره اتخاذ نکرده‌اند. در برخی کشورها اجازه‌ی فعالیت به صرافی‌ها داده نمی‌شود و در برخی فعالیت صرافی‌ها به راحتی انجام می‌شود.

نکته‌ی مهم دیگری که از بدترین ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بیت کوین است، امکان هک شدن صرافی یا نرم‌ افزار کیف پول است. صرافی‌ها دارایی‌های کاربرها را در نوع خاصی از کیف پول‌ها تحت عنوان «کیف پول گرم» (Hot Wallet) نگهداری می‌کنند. همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد، اجازه‌ی خرج کردن دارایی‌های یک کیف پول فقط با کلید خصوصی امکان‌پذیر است. اگر به هر نحوی هکرها بتوانند کلید خصوصی کیف پول‌های صرافی را پیدا کنند،‌ تمام دارایی‌ها به باد می‌رود. به همین خاطر توصیه می‌شود که از صرافی‌ها فقط برای انجام معامله و تبدیل ارزهای دیجیتال استفاده کرده و برای نگهداری دارایی‌های خود از کیف پول‌های خصوصی که کلید خصوصی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند، استفاده کنید.

نکات مهم در سرمایه گذاری در بیت کوین


اولین قانون سرمایه‌گذاری در هر زمینه‌ای، حفظ سرمایه است. یعنی ابتدا باید به این فکر کنیم که چطور سرمایه‌ی اولیه را حفظ و سپس برای افزایش آن برنامه‌ریزی کنیم. زمانی که می‌خواهیم در یک دارایی دیجیتال مثل بیت کوین سرمایه‌گذاری کنیم، ابتدا باید ماهیت آن را بشناسیم. درست مثل خرید سهام یک شرکت یا کارخانه. مگر می‌شود بدون شناخت محصول یک کارخانه یا خدمات یک شرکت، قیمت محصولات، وضعیت اقتصادی و … سهام آن را خرید؟ در مورد بیت کوین نیز این دانش باید به دست آید. این اولین نکته‌ی مهم در سرمایه گذاری در بیت کوین است. در ادامه در مورد چند نکته‌ی مهم دیگر را صحبت می‌کنیم.

نکات مهم در سرمایه گذاری در بیت کوین

درک ماهیت بیت کوین و طرز کار شبکه‌ی آن: همه می‌دانند که بیت کوین یک ارز دیجیتال است. ولی به نظر شما چه تعداد از کاربرها طرز کار شبکه‌ی بیت کوین را درک کرده‌اند؟ یا چند نفر از محتویات بلاک‌ها، حجم بلاک‌ها و سیستم رمزنگاری آن‌ها و یا حتی مفهوم سختی شبکه بیت کوین آگاه هستند؟ هر چه درک عمیق‌تری از شبکه‌ی بیت کوین و فناوری بلاک چین داشته باشید، متوجه می‌شوید که در چه حوزه‌ی با عظمت و آینده‌داری وارد شده‌اید.

بررسی چرخه‌های قیمتی گذشته‌ی بیت کوین: هر ۴ سال یکبار در اثر اتفاقی به نام «هاوینگ» (Halving)، میزان پاداشی که به ماینرها در ازای استخراج هر بلاک داده می‌شود، نصف شده و باعث کمترشدن سرعت تولید سکه‌های جدید و در نتیجه کمیاب‌شدن و گران‌تر شدن قیمت هر واحد بیت کوین می‌شود. تا به حال ۳ بار این اتفاق در گذشته رخ داده و هر بار بعد از حدود ۱۰ تا ۱۴ ماه بعد از رخ دادن هاوینگ، قیمت بیت کوین به طور تصاعدی رشد کرده است.

میزان سلطه بیت کوین بر بازار: بازار کریپتوکارنسی‌ها در حال حاضر از چند هزار رمزارز تشکیل شده که به همه‌ی آن‌ها به جز بیت کوین، آلت کوین گفته می‌شود. در ابتدا که آلت کوینی وجود نداشت، درصد سلطه‌ی بیت کوین بر بازار، برابر با صددرصد بود. به مرور آلت کوین‌ها رشد کردند و هر کدام درصدی از بازار را تصاحب کردند و باعث شدند سلطه‌ی بیت کوین به مرور به زیر ۵۰ درصد برسد. ولی هنوز حدود نیمی از سرمایه‌ی موجود در این بازار به بیت کوین اختصاص دارد. جالب است بدانید که بین نمودار سلطه‌ی بیت کوین، قیمت بیت کوین و قیمت آلت کوین‌ها روابطی برقرار است که دانستن آن‌ها تأثیر بسیار زیادی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی در این بازار دارد.


توجه به آلت کوین‌‌ها در کنار بیت کوین: درست است که این مقاله به سرمایه گذاری در بیت کوین اختصاص دارد، اما یکی از اصول سرمایه‌گذاری، داشتن سبد خرید متنوع است. هر قدر هم از بیت کوین تعریف کنیم، در آخر این کاربرها هستند که ارزش یک دارایی را مشخص می‌کنند. اگر روزی کاربرها و ماینرها تصمیم بگیرند دیگر با بیت کوین کاری نداشته باشند و از آن استفاده نکنند، قیمت بیت کوین به صفر خواهد رسید.

پس بهتر است سرمایه‌ی خود را روی چند پروژه‌ی خوب و آینده دار در کنار بیت کوین تقسیم کنیم و از رشد هر کدام، درصدی از سود این بازار را دریافت کنیم.

آشنایی با صرافی‌ و کیف پول‌ها و نحوه کار با آن‌ها: برای سرمایه گذاری در بیت کوین باید کار با ابزار این حوزه یعنی کار با پنل کاربری در صرافی، برنامه‌های کیف پول و ارسال و دریافت تراکنش‌ها را بیاموزیم. همان‌طور که اگر توانایی پرکردن فرم‌های اداری و بانکی را نداشته باشید، همیشه نیازمند افرادی هستید که این کار را برای شما انجام دهند، در این حوزه نیز بهتر است خودتان توانایی انجام معاملات و ثبت تراکنش‌ها را داشته باشید. در غیراینصورت، ریسک اعتماد به دیگران هم به مجموع ریسک‌های سرمایه‌گذاری شما اضافه خواهد شد.

حرف آخر

بیت کوین اولین، جذاب‌ترین،‌ تأثیرگذار‌ترین و محبوب‌ترین پروژه‌ی کریپتویی و پادشاه ارزهای دیجیتال است. سرمایه گذاری در بیت کوین یکی از پرریسک‌ترین و در عین حال پرسودترین فعالیت‌ها در بازارهای مالی شناخته می‌شود. این دارایی از نوع دیجیتال است و فقط در آدرس‌های شبکه روی بستر بلاک چین نگهداری و جابه‌جا می‌شود. قیمت بیت کوین دارای نوسان زیادی است و همین مسئله، اصلی‌ترین ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال است.

برای سرمایه گذاری در بیت کوین می‌توانید بیت کوین بخرید، آن را استخراج کنید و یا به ترید بیت کوین بپردازید. افراد زیادی روی بیت کوین سرمایه‌ گذاری کرده‌اند و توجه سازمان‌های زیادی نیز به آن جلب شده و سرمایه‌های زیادی در حال ورود به بازار بیت کوین و سایر پروژه‌های کریپتویی است. همه ما می‌توانیم با مطالعه و آموزش در این حوزه، دانش و تجربه خود را افزایش داده و با علم به ریسک‌ها و نکات مهم سرمایه‌گذاری، فعالیت خود را شروع و آینده‌ی بهتری برای خود رقم بزنیم. با مجله املاک آنلاین موفق و پرسود باشید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا