بازار مسکنگردشگری

شهرک غرب تهران کجاست

شهرک غرب( شهرک قدس) یکی از مدرنترین و مرفه نشین‌ترین محلات تهران است که در منطقه 2 شهرداری و شمال غربی شهر تهران واقع شده است. بافت مدرن و امروزی شهرک غرب این تصور را به وجود می‌آورد که این محله پیشینیه قدیمی و تاریخی خاصی ندارد، اما داستان به این صورت نیست و این محله دارای سابقه تاریخی مشخصی است و از سوی دیگر شاید تصور بسیاری از شما این باشد که محله صرفا به دلیل قرار گرفتن در غرب تهران، شهرک غرب نام‌گذاری شده است. در حالیکه دلیل نام‌گذاری غیر از این است که در این گزارش به آن پرداخته‌ایم. حالا اگر شما هم قصد دارید این محله را برای سکونت خود انتخاب کنید پیشنهاد می‌کنم با تور محله گردی این هفته املاک آنلاین همراه باشید تا شما را با بخش‌ها و مراکز مختلف محله شهرک غرب آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

محله شهرک غرب در یک نگاه

  • نام محله: شهرک غرب (شهرک قدس)
  • منطقه: منطقه 2 تهران
  • محل استقرار: شمال غرب شهر تهران
  • شهرت محله: خانه‌های ویلایی
  • بافت محله:  غالبا آپارتمان‌های نوساز و خانه‌های ویلایی
  • همسایه های محلی: شرق به بزرگراه چمران| غرب به بلوار شهید فرحزادی | بزرگراه پونک باختری شمال| بزرگراه همت جنوب
  • دسترسی های محلی: بزرگراه همت، بزرگراه چمران، بزرگراه بادگار امام، بزرگراه نیایش، بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری و بزرگراه حکیم
  • ایستگاه مترو : دارد
  • ایستگاه BRT: ندارد
  • سطح قیمت: نسبتا بالا
  • نرخ ملک : از متری 8 میلیون تومان تا متری 25 میلیون تومان

محله شهرک غرب کجاست؟

شهرک غرب در منطقه 2 شهرداری تهران و شمال غربی شهر تهران واقع شده است و از شمال با سعادت‌آباد، از جنوب بزرگراه همت، از غرب با خیابان فرحزادی و بزرگراه چمران و از شرق با ده ونک همسایه است.

بافت محله شهرک غرب چگونه است؟

اگر گذرتان به این محله افتاده باشد حتما خیابان‌های بن بست بسیاری را دیده‌اید که ایتدای این بن‌بست‌ها دارای اتاقک نگهبانی است و در انتها فضایی باز برای دور زدن خودروها در نظر گرفته شده است، دلیل اصلی طراحی آن‌ها به این شکل، بالا بردن آرامش و امنیت ساکنین است. از سوی دیگر تعدد خانه‌های ویلایی که جمعیت نسبتا کمی هم دارند سبب شده زیبایی و سکوت خاصی در این محله حکمفرما باشد و به همین دلیل هر روز بر متقاضیان سکونت در این محله افزوده شود.

شهرک غرب

وجه تسمیه و علت نام گذاری این محله چیست؟

بافت مدرن و امروزی شهرک غرب این تصور را به وجود می‌آورد که این محله پیشینیه قدیمی و تاریخی خاصی ندارد. اما داستان به این صورت نیست، بلوار خوردین که از بلوارهای اصلی شهرک غرب است و میدان صنعت را به خیابان‌های ایران‌زمین، هرمزان و بلوار دادمان متصل می‌کند، در گذشته یک روستای خوش آب و هوا به همین نام بوده است. این روستای تاریخی در کیلومتر جنوب شرقی امامزاده صالح فرحزاد و کیلومتر 2 ده ونک قرار داشته است. محمد معتمدی در کتاب جغرافیای تهران درباره این روستا اینگونه گفته که جمعیت روستای خوردین 85 نفر بوده و همگی آن‌ها مسیحی بوده‌اند. این روستا در زمان ناصرالدین شاه جز املاک مستوفی‌الممالک بوده است. در منابع تاریخی این محل با نام‌های خوردین و خُردین به معنای تپه و برجستگی زمین و به تفسیر دیگر خور (خورشید) عنوان شده است.

زمین‌های این روستا از سال 1340 تفکیک شده و شرکت های بزرگ ساختمان‌سازی خارجی و داخلی شروع به طرح ریزی و اجرای ساختمان‌ها و بناهای مختلف کردند.
در مورد نام گذاری شهرک غرب باید بدانید که این شهرک در اوایل دهه‌ی 40 با طراحی مهندسان امریکایی و بر اساس مدل نمونه برج‌های مسکونی ایالات متحده امریکا ساخته شده است. در آن زمان یعنی زمان حکومت محمدرضا شاه پهلوی، متخصصان و صنعتگرانی که برای مشارکت در فعالیت های صنعتی و علمی به ایران  می‌آمدند در این مجتمع و خانه‌های ویلایی شهرک غرب ساکن می‌شدند.

شهرک غرب

حضور آمریکایی ها دلیلی برای آغاز طرح‌های شهرسازی به سبک نسبتا مدرن و کاملا متفاوت با تهران قدیم توسط شرکت‌های ساختمانی خارجی در زمین های اطراف روستای تاریخی خوردین شد. در واقع می‌توان گفت جمعیت زیاد آمریکایی ها در شهرک غرب و نفوذ بالای آنها باعث شده بود دولت نگاه ویژه ای به این محله داشته باشد و امکانات اموزشی و رفاهی را به سرعت فراهم کند.برای مثال مدرسه امریکایی ها که در نتیجه این موضوع در آن زمان ساخته شد از وسیع‌ترین مراکز آموزشی در آن دوران به شمار می‌رفت که پس از انقلاب اسلامی به دو مدرسه جداگانه برای دختران و پسران در کلیه مقاطع تحصیلی تبدیل شد.

در دوران پهلوی برنامه‌هایی تحت عنوان مدرنیزاسیون پایتخت در حال اجرا بود که نقش تاثیرگذاری در شکل گیری شهرک غرب ایفا کرد و تعدادی از برج‌های ضلع شمال شرقی میدان صنعت در نتیجه این دوره هستند. شهرسازی متفاوت، خانه‌های ویلایی و برج‌های مدرنی که در طی این سال‌ها ساخته شدند، شهرک غرب را به یکی از نمادهای شهری مدرن و جدید ایران تبدیل کرده است. باید بدانید که بعد از پیروزی انقلاب به افتخار بیت‌المقدس، شهرک قدس نامیده شد اما همچنان شهرک غرب مصطلح‌تر است.

تراكم جمعيت و سطح قيمت خانه هاي اين محله چگونه است؟

جمعیت ساکن در این محله بیش از 50 هزار نفر است و با توجه به سکوت و آرامش شهرک غرب به تدریج بر تعداد متقاضیان سکونت در این محله افزوده می‌شود. شهرک غرب از مناطق گران تهران به شمار می‌آید و نرخ ملک در این محله از متری 8 میلیون تومان تا متری 25 میلیون تومان متغیر است که باتوجه به سال ساخت، کیفیت متریال مورداستفاده در ساخت، موقعیت ملک و نوع ملک (ویلایی یا غیرویلایی) و … تغییر می‌کند.

دسترسي ها و خيابان هاي مهم اين محله كدام است؟

همانطور که در ابتدای این گزارش ذکر شد شهرک غرب به چند اتوبان اصلی مانند همت، چمران و شیخ فضل‌الله نوری دسترسی مستقیم دارد و بعلت داشتن خیابان‌های پهن معمولا مشکلی از لحاظ ترافیک وجود ندارد. برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی باید بدانید که پایانه تاکسیرانی میدان صنعت برای اکثر نقاط تهران از نارمک گرفته تا بازار بزرگ تهران و پاسداران و … تاکسی دارد.

شهرک غرب

در واقع در هر ضلع میدان صنعت ایستگاه محله‌های مختلف قرار گرفته است. پایانه اتوبرسرانی هم در ابتدای خیابان خوردین وجود دارد که برای مناطق مختلف تهران مانند میدان هفت تیر، میدان آزادی، شهرک بوعلی و … ایستگاه دارد. خط 7 متروی تهران که خرداد گذشته افتتاح شد در میدان صنعت ایستگاه دارد و رفت‌و‌آمد را برای ساکنین شهرک غرب و همچنین افرادی که به این محله رفت‌و‌آمد دارند راحت‌تر کرده است.

شهرک غرب

معرفي مراكز آموزشي و فرهنگي محله شهرک غرب

در شهرک غرب مدارس متعددی وجود دارد که نیازهای آموزشی ساکنین را برطرف می‌کند، در زیر نام تعدادی از آن‌ها آورده شده است:

  • متوسطه دوره اول تیزهوشان دخترانه فرزانگان
  • دبستان دولتی پسرانه سروش
  • دبستان دولتی دخترانه شهید بهزادی
  • دبستان غیردولتی دخترانه راه رشد
  • متوسطه دوره اول غیردولتی دخترانه مهرورز
  • متوسطه دوره دوم دخترانه ماهور
  • متوسطه دوره دوم دولتی دخترانه هدی
  • متوسطه دوره دوم غیردولتی دخترانه روشنگر
  • دبیرستان دولتی پسرانه ابوریحان
  • دبستان غیردولتی پسرانه فجردانش

در این محله آموزشگاه‌های زبان خارجی مانند آموزشگاه زبان ایران‌مهر در بلوار دادمان، آموزشگاه زیان اندیشه پارسیان در بلوار دریا آموزشگاه زیان نوبل نرسیده به خیابان فرحزادی ، کانون زیان ایران واقع در خیابان حسن سیف و … وجود دارد. ضمن اینکه آموزشگاه‌های فرهنگی، هنری بسیاری در شهرک غرب فعالیت دارند و پاسخگوی نیاز ساکنین محله می‌باشند.

در شهرک غرب دو دانشکده دانشگاه آزاد اسلامی هم قرار دارد؛ دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی در بلوار دریا و دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واقع در میدان صنعت ابتدای خیابان ایران زمین.

مراکز خرید اصلی محله شهرک غرب کجاست؟

شهرک غرب را می‌توان مهم‌ترین مرکز خرید غرب تهران به حساب آورد، مجتمع‌های تجاری بسیاری در این محله قرار گرفته‌اند. مجتمع تجاری میلاد نور را می‌توان مهم‌ترین و شناخته‌شده ترین مجتمع تجاری شهرک غرب دانست. پس از آن مجتمع تجاری گلستان و مجتمع تجاری ایران زمین در خیابان ایران زمین هستند که طرفداران خود را دارند. سایر مجتمع‌های تجاری این محله عبارتند از:

مجتمع تجاری گل افشان واقع در خیابان گل افشان، مجتمع تجاری لیدوما واقع در خیابان شهید فرحزادی، مجتمع تجاری مهستان واقع در خیابان شهید فرحزادی، مجتمع تجاری ارم واقع درخیابان فرحزادی، مجتمع کامپیوتر شهرک غرب واقع در خیابان فرحزادی.

مرکز خرید شهروند واقع در خیابان ایران زمین هم از مراکز خرید شاخص شهرک غرب به شمار می‌آید. بازار میوه و تره‌بار مهستان واقع در میدان مهستان هم نقش عمده‌ای در تامین میوه‌ و تره بار ساکنین محله دارد.

معرفی تکایا، مساجد و حسینیه های شاخص محله

یکی از مساجد شناخته‌شده شهر تهران در شهرک غرب قرار گرفته است، مسجد جامع شهرک غرب را می‌توان شاخص‌ترین مسجد برگزاری مراسم ترحیم در شمال و شمال غرب تهران به حساب آورد که از مساجد برگزیده کشوری است و معمولا محل برگزاری مراسم ترحیم چهره‌های مشهور است. این مسجد در خیابان فرحزادی واقع شده است. از دیگر مساجد این محله می‌توان به مسجدالنبی در فاز یک شهرک غرب، مسجد ثامن‌الائمه (ع) و مسجد امام حسن مجتبی واقع در بلوار دادمان اشاره کرد.

در این محله چند مرکز درمانی معتبر وجود دارد؟

در این محله چند بیمارستان مهم تهران قرار دارند که از جمله آنها می‌توان به بیمارستان بهمن در خیابان ایران زمین شمالی اشاره کرد، این بیمارستان فوق‌تخصصی همواره محل درمان افراد سرشناس است؛ بیمارستان لاله در خیابان سیمای ایران و بیمارستان آتیه در خیابان فرحزادی از دیگر بیمارستان‌های این محله هستند. از درمانگاه‌های شهرک غرب نیز می‌توان به درمانگاه خیریه ریحانه، کلینیک و درمانگاه قدس، کلینیک شبانه روزی ماهان، کلینیک و درمانگاه تخصصی دندان حضرت ابوالفضل و … اشاره کرد.

همچنین در شهرک غرب دو بیمارستان شبانه‌روزی دامپزشکی با نام‌های بیمارستان دامپزشکی پایتخت در بلوار دادمان و بیمارستان دامپزشکی آتیه پالاس در خیابان حسن سیف وجود دارند. ضمنا تعداد داروخانه‌های این محله هم به اندازه کافی است که از بین آنها می‌توان به داروخانه بصیرت، داروخانه دکتر برخورداری، داروخانه ایران زمین و … اشاره کرد.

محله شهرک غرب چند مرکز مهم دولتی دارد؟

از مراکز دولتی شهرک غرب می‌توان به سفارت اردن در بلوار فرحزادی، خیابان فلامک شمالی، سفارت الجزایر در خیابان مهستان، سفارت امارات متحده عربی در خیابان ایران زمین، تقاطع مهستان، سفارت بوسنی و هرزگوین در خیابان ایران زمین، ساختمان مرکزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در میدان صنعت، بلوار خوردین، پژوهشگاه هوافضا در خیابان مهستان، پژوهشگاه نیرو انتهای بلوار شهید دادمان، ساختمان ستاد مرکزی وزارت بهداشت در خیابان سیمای ایران، سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در خیابان مهستان، کلانتری 134 شهرک قدس در خیابان مهستان و ایستگاه مرکزی آتش‌نشانی 25  واقع در خیابان خوردین و  تقاطع بلوار دریا اشاره کرد.

شهرک غرب

اماکن تفریحی و ورزشی محله شهرک غرب کجاست؟

تعداد زیادی بوستان‌های عمومی دارای مسیر پیاده‌روی و مبلمان در شهرک غرب وجود دارد که از جمله‌ی آنها می‌توان به بوستان فدک، بوستان ایران‌زمین، بوستان گلستان، بوستان بهشت، بوستان بنفشه، بوستان مدروس، بوستان هرمزان، بوستان مادر، بوستان زرافشان، بوستان کودک و … اشاره کرد.

شهرک غرب

همچنین از مراکز فرهنگی این محله میتوان به فرهنگسرای قانون و نگارخانه‌ی ابن‌سینا در خیابان ایران زمین، نگارخانه دریابیگی و کتابخانه رعد در خیابان هرمزان اشاره کرد. چندین مجتمع ورزشی در این محله وجود دارد؛مجتمع ورزشی گلبانگ، مجموعه ورزشي النبي، باشگاه ورزشي انوش و مجتمع ورزشي تنيس قدس. برای علاقمندان به دنیای کتاب هم، شهر کتاب ابن سینا در انتهای خیابان ایران زمین واقع در تقاطع خیابان خوردین پاتوق خوبی به حساب می‌آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا