سرمایه گذاری

وام مسکن جوانان‌ ، همه آنچه که از فرآیند دریافت آن باید بدانید!

همان طور که می دانید امروزه جوانان می توانند با کمک طرح ها و تسهیلات بانکی ای که از سی دولت و بانک ها به آنها ارائه داده می شود به خرید ملک فکر کنند. به طور کلی آنان می توانند با کمک حساب پس انداز مسکن جوانان که حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدتی است برای خرید خانه خود برنامه ریزی مشخصی داشته باشند. در این مطلب از املاک آنلاین همراه ما باشید تا با هم نگاهی بیندازیم به مسئله وام مسکن جوانان و اطلاعاتمان را از این موضوع ارتقا دهیم.

باید اعتراف کرد که امروزه با بالا رفتن نرخ تورم و افزایش مشکلات اقتصادی هزینه های زندگی آنقدر بالا رفته که خرید خانه را برای جوانان تبدیل به یک معضل و همین طور چالشی بزرگ کرده است. به همین دلیل است که در چنین شرایطی آنان می توانند به سراغ تسهیلاتی از جنس وام مسکن جوانان بروند و از آن بهره مند شوند.

انواع تسهیلات خرید مسکن

به طور کلی باید گفت که شرایط وام ها و تسهیلات بانکی مربوطه دارای جزئیاتی پیچیده است که بدون اطلاع از آنها نمی توانید اقدام به کاری کنید. به همین دلیل نیز می خواهیم برایتان از انواع تسهیلات خرید مسکن بگوییم که بر این قرار هستند:

  • صندوق پس‌انداز مسکن یکم
  • اوراق ممتاز
  • صندوق پس‌انداز مسکن
  • حساب پس انداز مسکن جوانان

وام مسکن جوانان از راه صندوق پس انداز مسکن یکم

با توجه به منابع حقوقی ای که در این رابطه توضیحاتی ارائه داده اند می توان گفت که:

«برای دریافت وام مسکن جوانان از راه صندوق پس انداز مسکن یکم ابتدا باید حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم بازکنید. با افتتاح این حساب امکان بهره ‌مندی از تسهیلات خرید و ساخت واحد مسکونی به دارنده حساب فراهم می ‌شود. بعد از حداقل یک سال از تاریخ افتتاح حساب وقت آن می رسد که از سقف وام این تسهیلات به همراه سپرده طرح برخوردار شوید. البته موجودی حساب شما باید از شرایط متوسط موجودی لازم برای بهره‌برداری از این طرح برخوردار باشد.

حالا می توان گفت که شرایط وام مسکن جوانان از این صندوق این گونه است:

سقف وام مسکن جوانان با توجه به محل سکونت متفاوت است. اگر سپرده‌ گذار ساکن تهران باشد می‌ تواند از صندوق پس‌ انداز مسکن یکم 80 میلیون تومان وام بگیرد. برای این منظور ابتدا باید مبلغ 40 میلیون تومان را به مدت یک سال به‌صورت سپرده در حساب صندوق مسکن یکم خود قرار دهد. سقف وام مسکن جوانان از راه این صندوق در شهرهایی با جمعیت بالای 200 هزار نفر 60 میلیون تومان و برای ساکنین شهرهای کم ‌جمعیت ‌تر 40 میلیون تومان است.

نکته ‌ای که در این شرط وجود دارد این است که سپرده‌ گذار باید نصف مبلغ سقف وام را به مدت یک سال سپرده‌گذاری کند. یادتان باشد که فقط خانه اولی ‌ها می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند و همین طور این که نرخ سود تسهیلات این وام و هم چنین نرخ سود دوران مشارکت 8 درصد است. بازپرداخت اقساط این تسهیلات حداکثر 12 سال تعیین می‌شود.

علاوه بر اینها باید گفت که جوانان بالای 18 سال چه مجرد چه متأهل با درآمد مستقل می ‌توانند از این وام بهره ببرند. افرادی که پیش از این از تسهیلات بانک مسکن یا سایر بانک ‌ها برای خرید، احداث واحد مسکونی، انتقال سهم الشرکه یا تعمیر واحد مسکونی استفاده نموده اند مشمول این نمونه از وام مسکن جوانان نخواهند شد.

لازم به ذکر است که برخورداری از تسهیلات پس ‌انداز مسکن یکم فقط برای مناطق شهری امکان‌ پذیر است و به افراد در مناطق خارج از محدوده شهری تعلق نمی‌ گیرد.»

وام مسکن جوانان با صندوق پس انداز مسکن

برای شرح این نوع از وام نیز می توانیم شما را ارجاع دهیم به گفته های منابع حقوقی مربوطه:

«این نوع تسهیلات با سپرده تا سقف 12 میلیون تومان در قالب خرید زمان ارائه می ‌گردد. این یعنی متقاضی می ‌تواند بعد از گذشت 6 ما از زمان سپرده‌ گذاری از امتیاز حساب صندوق پس ‌انداز مسکن بهره برده و از تسهیلات بیش از 8 میلیون تومان استفاده کند اگرچه سقف وام تا سقف 12 میلیون تومان مشخص شده است. این نوع تسهیلات محبوبیت زیادی بین متقاضیان ندارد.

نکته ‌ای که در استفاده از این تسهیلات وجود دارد این است که متوسط موجودی حساب باید 2 برابر مبلغ دریافتی از تسهیلات باشد. حداکثر سود تعیین ‌شده برای این تسهیلات 12 درصد است. این تسهیلات به ملکی تعلق می‌ گیرد که 80 درصد قیمت آن برابر کل مبلغ تسهیلات باشد و هم چنین سن ساختمان نباید بیشتر از 25 سال باشد.»

نکاتی در رابطه با حساب پس انداز مسکن جوانان

این نوع از حساب در دسته حساب های سپرده گذاری کوتاه مدت است که با کمک آن می توان با رعایت کردن برنامه سپرده گذاری ای که ارائه می شود از تسهیلاتی بهره برد. به طور کلی می توان بر اساس منابعی حقوقی که در این رابطه به ارائه اطلاعات پرداخته اند شرایط دریافت وام مسکن جوانان از راه حساب پس انداز جوانان را این گونه معرفی کرد:

  • «مدت‌ زمان انتظار برای دریافت تسهیلات بین 5 تا 15 سال است. البته لازم به ذکر است که صاحبان حساب پس ‌انداز مسکن جوانان می‌ توانند در پایان سال ‌های پنجم و ششم نیز از تسهیلات این حساب بهره ‌مند شوند.
  • نرخ سود این تسهیلات 9 درصد است.
  • روش بازپرداخت اقساط به ‌صورت ساده و پلکانی انجام می ‌شود. به همین دلیل بیشترین مدت‌ زمان بازپرداخت اقساط به روش ساده حداکثر 20 سال مشخص شده است. با این حال اگر بازپرداخت اقساط به ‌صورت پلکانی انجام شود حداکثر مدت ‌زمان بازپرداخت اقساط 12 ساله خواهد بود.
  • شرایط ضامن برای دریافت این تسهیلات نیز معرفی یک ضامن معتبر با فیش حقوقی دولتی یا خصوصی تعیین ‌شده است.
  • سقف وام در شهرهای مختلف و با توجه به سال افتتاح حساب متغیر است، هم چنین با توجه به حداقل پیکر تجمیع در مجموع سال‌ های انتظار تعیین می‌ گردد. طبق اطلاعیه ای که بانک مسکن اعلام کرده است سقف وام مسکن برای تمامی حساب پس‌ انداز مسکن جوانان که در سال 97 افتتاح‌ شده ‌اند در پایان سال پانزدهم 213 میلیون تومان، برای شهرهایی با جمعیت بالای 200 هزار نفر 177 میلیون تومان و در سایر شهرها 142 میلیون تومان است. با این حال سقف وام برای متقاضیانی که می‌ خواهند پایان سال پنجم و ششم از تسهیلات استفاده کنند بر مبنای مدت ‌زمان انتظارشان محاسبه خواهد شد. به عبارتی سقف وام در پایان سال پنجم برای پایتخت ‌نشینان 91 میلیون تومان برای شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 76 میلیون تومان و برای شهرهای کوچک ‌تر 61 میلیون تومان در نظر گرفته ‌شده است. اعطای این تسهیلات در پایان سال ششم برای افراد تهرانی 100 میلیون تومان، شهرهای بزرگ 83 میلیون تومان و برای سایر شهرها 66 میلیون تومان مشخص شده است.
  • پیکر حساب، متوسط موجودی و تسهیلات متعلقه بر اساس واریز ماهانه محاسبه می ‌شود.
  • با تقسیم مبلغ پیکر حساب در هر سال سپرده ‌گذاری بر عدد 12، متوسط موجودی هر سال محاسبه خواهد شد.
  • تسهیلات متعلقه در هر سال سپرده ‌گذاری از حاصل ‌ضرب ضریب هر سال در متوسط موجودی آن سال به ‌صورت جداگانه محاسبه می ‌شود.
  • برداشت از حساب پس‌ انداز مسکن جوانان در هر مقطعی بلامانع است. با این حال دقن کنید که متوسط موجودی حساب نباید از حداقل مبلغ تعیین ‌شده سپرده‌ گذاری توسط بانک مرکزی کمتر شود.
  • به منظور احداث، تکمیل و یا خرید واحدهای مسکونی می‌ توان از این تسهیلات بهره برد.
  • در صورتی ‌که سن متقاضی وام بیشتر از 18 سال باشد می ‌تواند به نام خود یا به نام شخصی که تحت ولایت و قیومیت او است، حساب پس ‌انداز مسکن جوانان باز کند.
  • متقاضی می ‌تواند حداقل مبلغ سپرده‌ گذاری را به ‌صورت واریز ماهانه انجام دهد و یا کل واریزی‌ های طی 5 تا 15 سال را به‌ صورت سالانه و یا یکجا و در آغاز دوره سپرده ‌گذاری کند.
  • حداقل مبلغ واریز ماهانه برای سپرده‌گذاری هر ساله توسط بانک مرکزی اعلام می ‌شود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا