معماری و دکوراسیونمعماری

طراحی دکوراسیون آشپزخانه با ایده های جذاب


در طراحی داخلی یک منزل ایرانی، دکوراسیون داخلی زیبا و شیک برای آشپزخانه موضوعی حیاتی است. در جدیدترین طراحی‌های صورت گرفته برای آشپزخانه‌ از کابینت‌ با مدل‌های متفاوتی نسبت به گذشته استفاده ‌شده است.

از مهم‌ترین فاکتورهای مورد توجه در دکوراسیون منازل ایرانی می‌توان به نحوه‌ی چیدمان وسایل آشپزخانه، تناسب و هارمونی رنگ‌های به‌کار رفته در آشپزخانه، استفاده از کابینت‌های زیبا و مدرن و… اشاره کرد. علاوه بر این لازم به ذکر است که امروزه طراحی دکوراسیون داخلی خانه‌های ایرانی دچار تغییرات عظیمی شده‌اند و اکثراً به شکل مدرن درآمده‌اند.

طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه

طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه

قرارگیری مثلث کار در آشپزخانه: وجود سه هدف کلی در آشپزخانه باعث شده تا به فضای بین سه هدف اصطلاحاً مثلث کار گفته شود.

این سه هدف عبارت‌اند از: پخت‌وپز (محل قرارگیری اجاق‌گاز)، شست‌وشو (محل قرارگیری سینک ظرف‌شویی) و نگهداری مواد غذایی (یخچال).

در حقیقت باید این سه وسیله را به شکلی قرار داد که هرکدام از آنها در رأس یک مثلث فرضی قرار داشته باشند.

طراحی آشپزخانه ال (L)

یکی از بهترین روش‌ها برای چیدمان آشپزخانه های کوچک، چیدمان وسایل در آن به شکل L است. این نوع معماری یکی از مرسوم‌ترین و رایج‌ترین فرم‌های دکوراسیون داخلی آشپزخانه در ایران است. در این فرم چیدمان با قرارگیری یخچال و سینک ظرف‌شویی در سینه‌ی دو دیوار مجاور، و قرار دادن عناصری دیگر همچون ماشین ظرف‌شویی، جزیره و… در کنار آنها به حالت ایده‌آلی خواهیم رسید.

طراحی آشپزخانه یو (U)

طراحی آشپزخانه یو (U)

در این مدل از معماری آشپزخانه تنوع فراوانی وجود دارد و می‌توان با در نظر گرفتن مثلث کار فرم‌های متنوعی از چیدمان را در آشپزخانه پیاده کرد. این فرم از آشپزخانه برای افرادی مناسب است که علاقه‌مند هستند تا در هر ضلع مثلث کاری متفاوت انجام دهند. به بیان دیگر، این چیدمان فضای بازی را جهت قرار گرفتن هر یک از ایستگاه‌های کاری پخت‌وپز، ظرف‌شویی و یخچال در سه دیوار مجزا فراهم خواهد کرد. فرم U شکل آشپزخانه این قابلیت را به افراد می‌دهد تا با دسترسی به فضایی دل‌باز به ‌راحتی در آشپزخانه حرکت کرده و فعالیت‌های جداگانه‌ی خود را انجام دهند.

طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه با دیوارهای موازی

برای اینکه در این فرم از مدکوراسیون داخلی آشپزخانه، کارایی و زیبایی در کنار یکدیگر دسترس باشد، یخچال و سینک ظرف‌شویی در یک دیوار و اجاق‌گاز در دیوار مقابل قرار می‌گیرند.

طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه با دیوارهای موازی

این نوع چیدمان که حالت جمع‌وجوری به آشپزخانه می‌دهد باعث می‌شود که در مسیر تردد افراد در آشپزخانه ترافیک ایجاد نگردد. ولی نکته‌ای که باید رعایت شود این است که به‌اندازه‌ی ۲ تا ۳ متر بین دو ایستگاه کاری در هر دیوار فاصله موجود باشد. در آشپزخانه هایی با دو دیوار موازی به ‌طور معمول پنجره فقط در دیوار یک سمت قرار می‌گیرد. از این ‌رو می‌توانید با قرار دادن آینه‌ای در طرف دیگر و با بازتاب نور پنجره از طریق آینه‌ی تعبیه‌شده، روشنایی آشپزخانه را بیشتر کرده تا از این طریق فضای آشپزخانه و همچنین پذیرایی نیز بزرگ‌تر دیده شود.

مدرن ترین دکوراسیون آشپزخانه

مدرن ترین دکوراسیون آشپزخانه

در جدیدترین طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه که انجام می‌شود سعی بر این شده است تا علاوه بر سوق دادن فضای آشپزخانه ها به سمت فضایی مدرن، افراد این قابلیت را داشته باشند تا راحت‌تر از فضاهای موجود در آشپزخانه استفاده کنند. ازاین‌رو سعی بر این شده است تا با به‌کارگیری نکات زیر به این اهداف دست پیدا کرد:

  • استفاده از مثلث
  • استفاده از نورمناسب
  • استفاده از اپن‌ ساده و درعین‌حال شیک

استفاده از مثلث

جهت آسان‌تر انجام شدن امور روزمره در فضای آشپزخانه فاصله میان یخچال، اجاق‌گاز و سینک ظرف‌شویی باید حداقل ۸۰ سانتی‌متر و حداکثر ۳۵۰ سانتی‌متر باشد. رعایت این فاصله و همچنین ایجاد فضای مناسب در میان مثلث کار باعث تردد راحت‌تر افراد و همچنین سهولت انجام امور در آشپزخانه های جدید شده است.

استفاده از نورمناسب

نورپردازی آشپزخانه از اصلی‌ترین عناصر طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه در خانه‌های مدرن است. با توجه به اینکه در طراحی دکوراسیون آشپزخانه های جدید سعی بر این است تا فضایی دل‌باز و راحت ایجاد شود از این ‌رو سعی طراحان بر این بوده است تا از نورپردازی مناسب طبیعی در کنار نورپردازی با استفاده از لامپ‌های مختلف استفاده شود. همچنین طراحان سعی کرده‌اند تا از پرده‌هایی با طراحی به‌روز و مطابق با فضای آشپزخانه استفاده کنند.

استفاده از اپن‌ ساده و درعین‌حال شیک

استفاده از اپن‌ ساده و درعین‌حال شیک


اپن‌هایی که طراحی ساده ولی شیکی دارند نقش بسزایی در دکوراسیون مدرن آشپزخانه‌ها دارند. در آشپزخانه های مدرن سعی می‌شود از اپن‌های معلق در هوا استفاده کرد. شاید تا حدودی این طراحی اپن عجیب به نظر برسد ولی قرار دادن آن بدون ستون و پایه و شناور در هوا ایده‌ای فوق‌العاده جذاب و خلاقانه برای آشپزخانه شما خواهد بود و به نوعی آشپزخانه ای لوکس و مدرن را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

البته باید توجه شود که این اپن‌ها باید از کناره‌ها به دیوارها متصل باشند. همچنین می‌توان از گاز رومیزی روی این اپن‌ها استفاده کرد و فضای بیشتری را برای کار در آشپزخانه ایجاد کرد. علاوه بر این می‌توان با قرار دادن برخی از وسایل در قسمت زیرین اپن، به‌سادگی بیشتر دکوراسیون آشپزخانه خود کمک کنید.

نکات طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه ایرانی

  1. کابینت در طراحی دکوراسیون آشپزخانه
  2. نورپردازی آشپزخانه
  3. طبقات در دکوراسیون آشپزخانه
  4. نهارخوری
  5. گل و گلدان

1_ کابینت در طراحی دکوراسیون آشپزخانه

انتخاب کابینت‌هایی از جنس ام‌دی‌اف یا چوب و یا طرح چوب یکی از بهترین ایده‌های دکوراسیون داخلی آشپزخانه سنتی ایرانی است. ولی برخی افراد ترجیح می‌دهند تا از مدل‌هایی جدیدتر همچون کابینت‌های ‌های‌گلس استفاده کنند که ظاهری براق داشته و در رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند. به‌کارگیری این نوع کابینت‌ها نیز فضای آشپزخانه را جذاب کرده و طبیعتاً با توجه به رنگ و جنس آنها مناسب خانه‌های ایرانی مدرن می‌باشند.

2_ نورپردازی آشپزخانه

موضوع نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه‌ سنتی ایرانی از این‌ جهت مورد توجه قرار می‌گیرد که علاوه بر زیبایی‌بخشی به دکوراسیون آشپزخانه باعث روشنایی بیشتر فضای خانه می‌شود. در بحث نورپردازی آشپزخانه ها باید سعی کرد تا جایی که امکان دارد از نورپردازی مخفی در قسمت زیرین کابینت‌ها استفاده کرد. علاوه بر این سعی کنید تا از پرده‌های ضخیم استفاده نکنید تا نور مناسب از پنجره وارد فضای آشپزخانه شود. زیرا نورپردازی طبیعی باعث می‌شود تا فضایی دلپذیر در آشپزخانه ایجاد شود. اگر آشپزخانه کم ‌نور و تاریک باشد ناخودآگاه باعث می‌شود تا فضای آن کوچک‌تر ازآنچه که هست دیده شود.

همچنین در انتخاب رنگ چراغ‌های به‌کار رفته در آشپزخانه فقط از نور آفتابی یا مهتابی استفاده نکنید و سعی کنید از ترکیب این دو نور استفاده شود. برای بیشتر شدن نور آشپزخانه ها همچنین می‌توان از آیینه در دکوراسیون این فضا استفاده کرد.

3_ طبقات در دکوراسیون آشپزخانه

یکی از مهم‌ترین نکات در دکوراسیون داخلی آشپزخانه های مدرن و به‌روز استفاده از طبقات و شلف‌ها است. امروزه این قفسه‌ها در نحوه‌ی چیدمان آشپزخانه ها تأثیر بسیاری داشته و در اکثر مواقع نیز حتی به‌جای کابینت‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

4_ نهارخوری

امروزه در اکثر آشپزخانه ها از میز و صندلی برای نشستن و جمع شدن افراد برای صرف غذا یا کارهای دیگری چون آشپزی استفاده می‌شود. البته در آشپزخانه های کوچک استفاده از میز و صندلی کمی مشکل‌ساز بوده و فضا را کوچک‌تر خواهد کرد. همچنین می‌توان از یک جزیره در وسط آشپزخانه و یا از کابینت‌های کشویی که قابلیت تبدیل ‌شدن به میز را دارند نیز استفاده کرد که هم مدرن‌تر هستند و هم کاربردی‌تر.

5_ گل و گلدان

سعی کنید در دکوراسیون داخلی آشپزخانه خود از گلدان‌های گل با رنگ‌های گوناگون استفاده کنید و به آشپزخانه خود رنگ و لعابی دیگر ببخشید. استفاده از گل و گیاه در آشپزخانه باعث ایجاد حس شادابی می‌شود. گل‌ها و گلدان‌ها را می‌توان بر روی اپن، داخل ویترین‌های تعبیه‌ شده در کنار کابینت‌ها و یا بر روی قفسه‌ها قرار داد. علاوه بر این می‌توان از شمع‌های فانتزی و مدرن در دکوراسیون آشپزخانه نیز استفاده کرد.

ما در مجله اینترنتی املاک آنلاین سعی بر آن داریم تا شما را با جدید ترین اطلاعات به روز کنیم لطفا نظرات خود را برای ما در انتهای مقاله به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا