معماریمعماری و دکوراسیون

طراحی ویلا ایرانی 1402

این بار در املاک آنلاین به سراغ پروژه ای خاص و منحصر به فرد در روستای ناتل رفته ایم که اخیرا توسط محمد خاوریان – استودیو معماری کا – طراحی و اجرا شده است. ویلای آخر هفته ناتل ، با برخوردای از 140 مترمربع مساحت، در پاسخ گویی به نیازها و چالش های پیش رو توانسته است الگویی مناسب را ارائه کند. اما این تمامی ماجرا نیست! اگر برای آشنایی بیشتر با طراحی ویلا ایرانی بی نظیر وسوسه شده اید، ادامه مطلب از تیم تحریریه ما را دنبال کنید!

مشخصات کلی پروژه ویلای آخر هفته ناتل

  • نام پروژه: ویلای آخر هفته ناتل
  • موقعیت : روستای ناتل، مازندران، ایران
  • دفتر معماری: استودیو معماری کا
  • معمار مسئول: محمد خاوریان
  • کاربری: مسکونی
  • مساحت: 140 مترمربع
  • سال ساخت: 2018
  • اجرا: خلیل مقصودی، وحید طهماسبی
  • سازه: حسین شهاب
  • تاسیسات مکانیکی: رضا ثامن
  • تاسیسات الکتریکی: صادق نوروزی
  • ناظر: محمد خاوریان
  • گرافیست: حنانه میثاقی
  • كارفرما: علی جوکاریان
  • عکاس: استودیو دید

نگاهی به بستر ویلای آخر هفته ناتل

مناطق شمالی ایران، به دلیل برخورداری از پتانسیل های متنوع گردشگری و نیز نزدیکی به کلانشهر تهران، همه ساله میزبان تعداد زیادی از فرهنگ های غیر بومی و گردشگران داخلی است.

این شهرها تنوع بافت اجتماعی مختلفی را در آخر هفته ها تجربه می کنند و تعداد زیادی از خانه های ویلایی که برای این منظور ساخته شده اند با معماری بومی مطابقت ندارند و برای الگوهای محلی رقیب محسوب شده و در تضاد با آنان برآمده اند. در زمینه و بستر این مناطق، پیشینه و هویت مشخصی وجود ندارد و ترجیحات و سلایق مهاجران تأثیر زیادی در شکل گیری آنها داشته است.

چالش های پیش رو در طراحی ویلا ایرانی ناتل

کارفرمای پروژه ویلای آخر هفته ناتل ، از سنین جوانی از منطقه ای با فرهنگی درونگرا و سنتی به تهران مهاجرت کرده بود و گرایش و تمایلات سنتی داشت. وی دو قطعه زمین مجاور را در روستا خریداری کرد و تصمیم گرفت این دو را با هم ترکیب کرده و یک ویلا را در مرکز بنا کند.

وجود ذهنیت درون گرای کارفرما در تقابل با بستر برون گرای مناطق شمالی کشور مهمترین چالش پیش روی طراحان بود.

ترکیب این دو مفهوم یک پارادوکس در کانسپت طراحی ویلا ایرانی ایجاد کرد. از این رو طراحان سعی نمودند تا هم ویلا خود را به عنوان نماینده الگوی اقلیمی و اجتماعی زمینه برون گرای خود ابراز دارد و هم زمان به نیازهای ساکنان درونگرا سنتی خود نیز پاسخ دهد.

از این رو این تضاد به موضوع اصلی طراحی ویلا ایرانی تبدیل گردید. علاوه بر این، وضعیت ضعیف اقتصادی کارفرما نیز به عنوان یکی دیگر از چالش های مهم پروژه محسوب می شد. با کنار هم قرار دادن این لایه ها، مرحله تصمیم گیری در پروژه شروع شد و تیم طراحی سعی در خلق الگویی که دارای هر دو ویژگی درونگرا و برونگرا بود کرد که هم چنین به طور کامل از ویلاهای همجوار خود جدا باشد.

روند طراحی ویلا ایرانی ناتل

بر اساس این الگو و بودجه کم مشتری کارفرما، طراحان پروژه ویلای آخر هفته ناتل پیشنهاد کردند که ویلا در یکی از دو قطعه زمین خریداری شده ساخته شود و قطعه دیگر در صورت نیاز به منابع مالی بیشتر، فروخته شود.

سرانجام، استراتژی پروژه ویلای آخر هفته ناتل ایجاد ویلای نسبتاً بسته با دید محدود در یکی از قطعات زمین و تبدیل قطعه دیگر به باغی بود که که قسمتی از درون پروژه را به مرکز خود (قسمت الحاقی ویلا) هدایت می کند و یک فضای نیمه باز برای فعالیت های بیرون از خانه و هم چنین محصور از نمای همسایه و بدون استفاده از دیوارهای بلند بنا به درخواست کارفرما می سازد. بنابراین این پروژه دارای الگویی مبتنی بر سبک زندگی کارفرما و بودجه محدود است.

عمده ترین محدودیت هایی که در طول اجرای این پروژه وجود داشت نبود کارگران ساختمانی حرفه ای محلی بود. هم چنین ارزان ترین و کارآمدترین مواد ساختمانی، سیمان و بتن بود که کارگران محلی کاملاً با آنها آشنا بودند.

معماران پروژه طراحی ویلا ایرانی ناتل یک مورفولوژی فضایی را در نظر گرفتند که با استفاده از یک دیوار بنایی ساده به عنوان یک عنصر ارزان و مقرون به صرفه که حجم بیرونی و هم چنین فضای داخلی را شکل می دهد و هزینه اضافی زیادی بر این پروژه تحمیل نکند.

بررسی پلان و مقطع ویلای آخر هفته ناتل

اگر شما هم از مشاهده ی یکی از بهترین و جدیدترین ویلاهای طراحی شده در مازندران، توسط استودیو معماری کا، تحت عنوان ویلای آخر هفته ناتل، لذت برده اید و دوست دارید با جزییات بخش های دیگر آن آشنا شوید می توانید با بررسی پلان و مقطع آن به سادگی با جزییات بیشتر این پروژه منحصر به فرد و خاص آشنا شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا