معماریمعماری و دکوراسیون

طراحی رستوران سنتی 1402

حسی از سنت، با ایده هایی از مدرنیته، یک ترکیب بی نظیر برای صرف غذایی دلچسب! پروژه ی مورد نظر در این مطلب از املاک آنلاین رستوران تازه تاسیسی در بازار بزرگ تهران است. رستوران بازار به طراحی حمید رضا گذریان، با مساحت 280 مترمربع توانسته است تمامی چالش های پیش روی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و به رفع خواسته های کارفرما بپردازد. قرارگیری پروژه در محیطی سامان نیافته و نامطلوب از اولین و جدی ترین چالش های پیش روی معمار آن بود؛ برای دریافتن نحوه ی برخورد طراح با آن و چگونگی حل آن می توانید مطلب زیر را مطالعه کنید و با بی نظیرترین طراحی رستوران سنتی در تهران آشنا شوید.

مشخصات کلی پروژه طراحی رستوران سنتی بازار

  • نام پروژه: رستوران بازار
  • موقعیت: خیابان پانزده خرداد، بازار بزرگ، تهران، ایران
  • معمار: حمیدرضا گذریان
  • مساحت : 280 مترمربع
  • سال ساخت: 2018
  • ساخت: شرکت سنگ آهک قم
  • کارفرما: مصطفی علیپور

جنبه های کلیدی پروژه طراحی رستوران سنتی بازار

ساختمان مورد نظر در بازار بزرگ تهران در داخل یک کوچه بن بست قرار دارد که برای رسیدن به آن باید از میان راسته‌ها و رسته‌ها با طاق بندی و آجر کاری ها عبور نمود. روند بازسازی این پروژه در دو جنبه صورت می گیرد:

  1. ایجاد فضای داخلی با بودجه محدود و ارتباط بین داخل و خارج
  2. اصلاح، بازسازی و سامان دادن وضعیت نامناسب پیرامون ساختمان

پیشینه پروژه رستوران بازار

در حقیقت رستوران بازار یک پروژه ی تغییر کاربری یافته است. این بنا در گذشته کاربری فروشگاه لباس داشته است که پس از بازسازی به رستوران تبدیل گشته است. کاربران و مخاطبان این پروژه، کسبه بازار و مراجعه کنندگان روزمره و رهگذران هستند.
با توجه به ابعاد مختلف بازار در گذشته، ایجاد فضاهایی که به عنوان پاتوق و جمع شدن گروهی، امکان پرداختن به تعاملات اجتماعی و مباحث تجاری با آسودگی  در آن ممکن باشد، می‌تواند نقش مهمی در ارتقا بعد اجتماعی ایفا کند. لازم به ذکر است پروژه مورد نظر یک ساختمان دو طبقه بوده است.

چیدمان فضایی در طراحی رستوارن سنتی بازار

پس از بازسازی ساختمان آشپزخانه درطبقه زیرزمین و سالن در طبقه هم کف قرار داده شد. طبقه اول شامل دو بخش مختلف با ارتفاع های متفاوت است. بخش ورودی با ارتفاع 3 متر که در قسمت میانی از طریق شکستگی موجود در سازه به 4 متر افزایش ارتفاع یافت.

تیم طراحی یک مدول پایه را براساس ساختار موجود پلان سازماندهی کرد تا زمانی که بازدید کننده وارد ساختمان می شود، نه تنها انسجام، یکپارچگی، دینامیک و سیالیت فضا را درک می کند، بلکه خرده فضاهایی را درون فضای کلی می یابد.

سازمان دهی بیرونی در طراحی رستوارن سنتی بازار

در خصوص بستر پروژه باید عنوان نمود که بنا در کوچه ای بن بست، با شرایطی نامناسب واقع شده بود که به مرور زمان تبدیل به پاتوق ارازل و اوباش تبدیل گشته بود. برای کاهش آلودگی بصری اطراف، تیم طراحی یک نمای بسیار ساده طراحی کرد و آن را تا یکی از خطوط اصلی مجاور بنا امتداد داد.

همچنین دیوار مقابل بنا دارای آشفتگی بصری بسیار زیادی بود که با یک نقاشی دیواری سامان داده شد. این امر سبب شد، علاوه بر رفع اغتشاشات بیرونی و کاهش آلودگی بصری موجود، مراجعه کنندگان رستوران با منظره ای مناسب سر و کار داشته باشند و بتوانند در آرامش بیشتری مشغول به صرف غذا شوند.

از دیگر معضلات و مشکلات طراحی رستوران سنتی، وجود یک دست فروش در مقابل بنا بود که موجب تجمع افراد مزاحم و سر و صدا می شد. با مشغول به کار شدن دست فروش نه تنها برای او اشتغال زایی شد، بلکه از تجمع افراد مزاحم در بیرون بنا کاسته شد و مشکل هرج و مرج ناشی از آن مرتفع گشت. در نتیجه پس از راه حل های پیاده شده همانند نقاشی بر روی دیوار، اشتغال زایی برای دست فروش و …، محوطه کوچه و پیرامون بنا تبدیل به محیطی آرام و مناسب برای صرف غذایی دلچسب پس از گشت و گذاری خاطره انگیز در بازار گشت.

بررسی پلان و مقطع پروژه رستوارن بازار

اگر شما هم از مشاهده ی یکی از بهترین و جدیدترین رستوران های ساخته شده در منطقه بازار تهران، طراحی شده توسط حمید رضا گذریان، تحت عنوان رستوارن بازار، لذت برده اید و دوست دارید با جزییات بخش های دیگر آن آشنا شوید می توانید با بررسی پلان و مقطع آن به سادگی با جزییات بیشتر این پروژه منحصر به فرد و خاص در بازار تهران آشنا شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا