معماریمعماری و دکوراسیون

طراحی خانه ویلایی کوچک 1402

خانه‌ای با پوسته‌ی حلزونی، پروژه‌ای است جدید که توسط امیر حسین رفعتی به تازگی طراحی شده است. این پروژه با داشتن 105 مترمربع و برخورداری از طرحی منحصر به فرد، توانسته است در کنار بدعت و نوآوری با محیط روستایی بستر پروژه نیز هم‌نشینی مناسبی ایجاد کند. در این مطلب از املاک آنلاین با ما همراه شوید تا با هم سری به گوشه و کنار این بنای خاص و متفاوت بزنید و با طراحی خانه ویلایی کوچک بیشتر آشنا شوید.

مشخصات کلی پروژه طراحی خانه

  • نام پروژه: خانه حلزونی
  • موقعیت: حوالی شیراز ، ایران
  • دفتر معماری: Rafati Associates
  • معمار مسئول: امیر حسین رفعتی
  • مساحت : 105 مترمربع
  • سال ساخت: 2018
  • سازندگان: کمپانی آجرسازی مرجان، البرز، کمپانی شیشه پارس، رنگ پیکو
  • کارفرما: علی رفعتی
  • عکاس: استدیو Rafati Associates

ایده‌های طراحی خانه ویلایی کوچک حلزونی

پروژه مورد نظر در حومه شهر، 45 کیلومتری جنوب غربی شیراز، ساخته شده است. هدف از ساخت آن، ایجاد خانه ای برای گذراندن اوقات فراغت، آرامش، فرار از زندگی شهری و برگزاری دورهمی های خانوادگی است. این خانه دارای یک حیاط کوچک است و استفاده از آن جنبه ای درونگرا / بیرونگرا به طرح بخشیده است. فضاهای خانه درون پوسته ای حلزون شکل قرار گرفته است و این دلیلی است بر نام گذاری پروژه به نام خانه حلزونی!

از آنجایی که این منطقه دارای آب و هوای نیمه بیابانی با بارش کم است، باغبانی در آن دشوار بوده و تنها می توان از برخی گیاهان مقاوم در برابر این شرایط استفاده نمود. بنابراین، ایده این بود که یک باغ کوچک به خصوص در مجاورت ساختمان قرار بگیرد تا بتوان گل ها و درختان زینتی را افزایش و پرورش داد. این حیاط جایی است که فضاهای داخلی بیشتر به آن دسترسی دارند و رو به آن باز می شوند. هم چنین سبب فراهم کردن دیدی سبزتر و سرزنده تر شده و نیز دمای هوای داخلی را در طول روزهای گرم کاهش می دهد.

استراتژی‌های طراحی خانه ویلایی کوچک حلزونی

در طراحی خانه ویلایی کوچک ، یک استراتژی دوگانه برای طراحی بنا استفاده شده است: همانند بسیاری از خانه های سنتی موجود در فرهنگ ایرانی، فضای داخلی ساختمان بسیار درونی و محفوظ در نظر گرفته شده است. طراحی بنا به صورت بسته و شفافیت کم، نه تنها به کاهش انتقال گرما از محیط خارجی به داخل خانه در چنین شرایط آب و هوایی کمک می کند، بلکه باعث ایجاد یک فضای خصوصی مخفی برای فضای داخلی می شود که به دلیل آرامشی که ایجاد می کند برای ساکنان بسیار جذاب می نماید.

از سوی دیگر، سقف ساختمان به عنوان یک تراس بلند با منظره پانوراما چشمگیر عمل می کند؛ یک مکان مناسب برای دورهمی در بعد از ظهرهای فصل تابستان و شب ها.

طرح ساختمان به طور کلی مانند پوسته حلزون، شامل فضاهای متوالی است که با حیاط شروع می شود و به صورت فرم دایره‌ای سازمان دهی شده است. قرارگیری فضاها به نحوی صورت گرفته است که فضای پیشین نسبت به فضای بعدی خصوصی تر و مخفی تر شکل گیرد.

در طراحی داخلی فضاها، هیچ در و یا پارتیشن به کار گرفته نشده است. این امر سبب می شود ساکنان احساس اقامت در فضایی پیوسته، روان و سیال استوانه‌ای شکل را تجربه کنند. فضای بزرگ‌تر داخلی، ارتباط بیش‌تری با دنیای بیرون دارد و در طول روز، نور آفتاب کمی را به داخل فضا دعوت می کند؛ بنابراین می‌تواند بیشتر به عنوان اتاق نشیمن تابستانی ایفای نقش کند. از طرفی فضای کوچک‌تر داخلی، با برخورداری از یک پنجره بزرگ رو به جنوب، محیطی گرم‌تر و مناسب برای استفاده در فصل زمستان را خلق کرده است.

طراحی سازه پروژه خانه‌ای با پوسته حلزونی

سازه‌ی این پروژه شامل دیوارهای بنایی تقویت شده با مش فولادی است. در واقع این دیوار آجری طراحی شده، همانند پوسته‌ای است که هم‌زمان نقش سازه اکسپوز و نما را برای پروژه ایفا می‌کند.

در طراحی خانه ویلایی کوچک حلزونی نیز از تیرهای فولادی و ورق‌های گالوانیزه بهره گرفته شد. علت انتخاب این شیوه‌ی ساخت برای این پروژه، ساخت یک سقف سازه‌ای اکسپوز به دلیل عدم امکان تولید بتن اکسپوز با کیفیت بالا در این منطقه‌ی روستایی است. در نهایت سقف فولادی با لایه‌ای از آسفالت سرد، ایزولاسیون و یک بتن سبک پوشیده شد تا به عنوان تراس نیز بتوان از آن بهره برد.

بررسی پلان و مقطع پروژه خانه‌ای با پوسته حلزونی

اگر شما هم از مشاهده ی یکی از بهترین و جدیدترین خانه های ساخته شده در نزدیکی شیراز، طراحی شده توسط امیرحسین رفعتی، به نام خانه‌ای با پوسته‌ی حلزونی، لذت برده اید و دوست دارید با جزییات بخش های دیگر آن آشنا شوید می توانید با بررسی پلان و مقطع آن به سادگی با جزییات بیشتر این پروژه منحصر به فرد و خاص آشنا شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا