معماریمعماری و دکوراسیون

چیدمان دکوراسیون پذیرایی ایرانی ، استانداردهای طراحی را بدانید!

دکوراسیون داخلی: خلق فضایی دلپذیر و دلگرم کننده جهت پذیرایی از مهمانان و دورهمی‌ با دوستان، هدف تمامی طراحان داخلی و معماران است. فضای پذیرایی را شاید بتوان مهم‌ترین فضای خانه به دلیل ایفای نقشی که در تعاملات بین افراد ساکن خانه و مهمانان ایفا می‌کند به حساب آورد. از این رو دانستن بایدها و نبایدهای طراحی چنین فضایی، جهت خلق محیطی با استانداردهای بالا، از الزامات دکوراسیون و معماری داخلی است. در ادامه‌ی این مطلب از املاک آنلاین با ما همراه شوید تا به شما نکات تخصصی چیدمان دکوراسیون پذیرایی ایرانی را بیاموزیم که بتوانید مثل حرفه‌ای‌ها دکوراسیون منزلتان را انجام دهید!

مهم ترین قوانین چیدمان دکوراسیون پذیرایی ایرانی

چیدمان دکوراسیون پذیرایی ایرانی شما باید منعکس کننده شخصیت و هویت شما باشد! طراحی بر اساس شخصیت ساکنان منزل، سبب می‌شود محیطی مناسب‌تر جهت زندگی و گذران اواقات فراغت افراد ایجاد شود. طراحی این فضاها، قوانینی دارد که دانستن آن‌ها باعث می‌شود محیطی بی‌نقص و لذت بخش‌تر خلق شود.

حول مهم‌ترین عنصر فضای  پذیرایی طراحی کنید! این جمله بدان معناست که اگر از نظر شما مهم‌ترین عنصر پذیرایی مبلمان است، ابتدای امر مبلمان مورد نظر خود را بر اساس سبک، ترکیب رنگی، راحتی و استاندارد انتخاب کرده، سپس شروع به چیدمان باقی فضا کنید. به یاد داشته باشید مبلمان با کیفیت بالا باید بتواند حداقل 25 سال کارایی مناسب داشته باشد. این عدد برای مبلمان با کیفیت متوسط به 10 سال تقلیل پیدا می‌کند.

از دیگر عوامل تاثیرگذار در طراحی و چیدمان دکوراسیون پذیرایی ایرانی ، رنگ است! هماهنگی رنگ فضا و المان‌ها با هم در خلق فضایی دل‌نشین و مناسب بسیار مهم است. به لطف وجود هزاران طیف رنگی، امکان رسیدن به تمامی آن‌چه در ذهن دارید میسر است. در خصوص هزینه برای بعضی از عناصر فضا سعی کنید دست و دلباز بوده و با ترکیب عناصر گران و ارزان‌تر به یک تعادل از لحاظ مالی برسید.

تاثیر نور در چیدمان دکوراسیون پذیرایی ایرانی

در کنار بهره‌مندی از چراغ‌‌های سقفی و لوسترها، استفاده از آباژور، چراغ رومیزی، زمینی و … را فراموش نکنید. در واقع استفاده از ترکیب این چراغ‌ها در دکوراسیون پذیرایی ضروری است. هم‌چنین سعی در انتخاب چراغ‌هایی کنید که امکان تنظیم روشنایی‌شان وجود داشته باشد.

از دیگر نکات روشنایی که باید رعایت کنید، اندازه لامپ و میزان ولتاژ آن است. برخی استاندارد ارتفاع آباژور را حدود 1 متر اعلام کرده‌اند اما باید اندازه نهایی را کاملا هماهنگ با ارتفاع کاناپه و صندلی‌ها در نظر گرفت. به طور کلی اندازه مناسب اندازه‌ای است که هنگام نشستن در تراز چشم قرار گیرد.

چیدمان دکوراسیون پذیرایی ایرانی

فرش و قالیچه، کوسن‌ها و آثار هنری می‌توانند به فضا شخصیت دهند. با انتخاب هر کدام از این لوارم بر اساس سبک و استایل مورد نظرتان می‌توانید محیط را مدرن، سنتی و یا ترکیبی جلوه دهید.

در انتخاب ابعاد فرش دقت کنید. انتخاب فرش کوچک از جمله اشتباهاتی است که بسیاری از افراد انجام می‌دهند. ابعاد فرش باید به اندازه‌ای باشد که عنصر روی آن (مبل یا میز و …) به طور کامل بر روی آن قرار گیرد. اگر امکان قرار دادن هر چهار پایه بر روی آن را ندارید، حتی الامکان دو پایه جلویی بر روی آن قرار گیرد.

در استفاده از کوسن‌ها فکر شده عمل کرده و تنها با ریختن تعداد زیادی از آن‌ها بر روی مبل از زیر مسئولیت خود شانه خالی نکنید! بنابراین با انتخاب تعداد کمی از کوسن‌هایی که سبب بهبود کیفیت بصری محیط می‌شوند، طراحی چیدمان دکوراسیون پذیرایی ایرانی خود را ارتقا بخشید. جالب است بدانید کوسن‌ها با وجود کوچکی، تاثیر بسیار زیادی بر فضا خواهند گذاشت. از این رو در استفاده از طرح‌های مختلف آن بسته به دکوراسیون فضا نهراسید. از انتخاب کوسن با طرح‌های پترن و الگو دار دوری نکنید. این طرح‌ها به فضا شخصیت می‌بخشند. البته یادتان باشد حداکثر تا سه الگوی مختلف استفاده کنید و فضا را بیش از حد شلوغ نکنید. سعی کنید هر از سه ابعاد بزرگ، متوسط و کوچک جهت زینت بخشیدن به مبلمانتان بهره برید.

هنگام استفاده از آثار هنری، اگر انتخابتان یک تابلوی نقاشی است، سعی کنید دست به اشتباهی که اکثر افراد می‌زنند، نزنید: تابلوتان را بیش از اندازه بالا نصب نکنید و سعی کنید در تراز چشم و دید افراد قرار گیرد.

همه ما عادت کرده‌ایم که هنگام قرار دادن مبلمان در چیدمان دکوراسیون پذیرایی ایرانی ، آن‌‌ها را به دیوار بچسبانیم. اگر از آن دسته از افرادی هستید که هر شب مهمانی و رقص در خانه‌تان برگزار می‌شود خواه ناخواه مجبور به چسباندن مبل و صندلی‌ها به دیوارها هستید. در غیر این صورت مبل‌ها را از دیوارها فاصله داده و سعی کنید فضاهایی صمیمی برای گفت و گوی بین افراد ایجاد کنید.  بنابراین حواستان باشد که هیچ گاه کاناپه را به دیوار نچسبانده و حدود 7 تا 12 سانتی‌متر فاصله دهید. رعایت این قانون در فضاهای کوچک که هر سانتی‌متر آن با ارزش است، بسیار سخت است اما سبب می‌شود هوا در اتاق گردش یابد. بنابراین تا آن‌جا که می‌توانید به گونه‌ای چیدمان کنید که کاناپه‌ها از دیوار فاصله گیرند.

اگر اتاق نشیمنتان فضای کافی دارد، بین قطعات بزرگ مبلمانتان حدود 70 تا 90 سانتی‌متر جهت عبور کردن قرار دهید. در غیر این صورت حداقل فاصله بین مبلمان باید 40 تا 60 سانتی‌متر بین آن‌ها را در نظر بگیرید. بنابراین از تعدد بیش از حد مبلمان‌های بزرگ در چیدمان دکوراسیون پذیرایی ایرانی خود بپرهیزید. زیرا هر چقدر هم این مبلمان زیبا باشد، در نهایت باید فضایی برای حرکت در اتاق پذیرایی جهت تردد آسان داشته باشید. نکته‌ی مهم دیگر توجه به ابعاد مبلمان و انتخاب آن بر اساس بزرگی فضا است. این بدان معناست که انتخاب مبلمان بزرگ برای فضایی کوچک، یک اشتباه بزرگ است. در نهایت چیدمان و فاصله مبلمان و صندلی‌ها باید به گونه‌ای باشد که افراد بیش از حد به هم نزدیک نشده و احساس موذب بودن نکنند و از طرفی آن‌ قدر دور نباشند که برای ارتباط برقرار کردن نیاز به بلند صحبت کردن باشد.

ابعاد میز وسط پذیرایی باید حداقل نصف کاناپه باشد. رعایت تناسبات و توجه به مقیاس، کلید رسیدن به فضایی هماهنگ و یکپارچه است. بنابراین میزی انتخاب کنید که حداقل نصف طول کاناپه‌تان بافشد. رعایت فاصله 40 تا 45 سانتی‌متر بین کاناپه و میز، به عنوان یک استاندارد در دکوراسیون دخلی محسوب می‌شود. این فاصله هم‌زمان هم امکان رفت و آمد و هم دسترسی به وسایل روی میز را می‌دهد. در واقع این یک فاصله استاندارد است که جهت برداشتن چیزی از روی میز نیازی به بلند شدن از کاناپه نداشته و به راحتی بین این دو وسیله می‌توانید رفت و آمد کنید.

در اتاق‌های پذیرایی بزرگ حدود 60 سانتی‌متر بین فرش و دیوار فاصله قرار دهید. این عدد در پذیرایی‌های کوچک به 25 تا 45 سانتی‌متر تقلیل می‌یابد. این فاصله سبب ایجاد نوعی آرامش بصری در فضا شده و هم‌چنین محیط شما را روشن‌تر و بزرگ‌تر جلوه می‌دهد.

چیدمان استاندارد دکوراسیون پذیرایی بر اساس ابعاد

در این بخش می‌خواهیم بر اساس ابعاد اتاق پذیرایی نحوه چیدمان استاندارد این فضا را به شما آموزش دهیم. اگر فضا را به چهار گونه از لحاظ ابعاد دسته بندی کنیم، اتاق پذیرایی به فضای خیلی کوچک، کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم بندی می‌شود که در ادامه استاندارد و چیدمان هر یک را بررسی خواهیم کرد:

  • اتاق پذیرایی خیلی کوچک: برای مثال ابعاد 2*3 مترمربع در این دسته از فضاها قرار می‌گیرد و به دلیل کوچکی شما قادر به قرار دادن تنها یک کاناپه‌ی دو نفره در آن خواهید بود. تصویر بالا نمونه‌ای از این فضاها و نحوه‌ی چیدمان آن‌هاست.
  • اتاق پذیرایی کوچک: ابعاد این اتاق نسبت به نوع قبلی بزرگ‌تر بوده و امکان قرار دادن مبلمان بیش‌تر در آن میسر است. ابعاد حدودی این فضا 3متر در 4متر است امکان استفاده از دو مبل تکی را نیز می‌دهد. این فضا گنجایش 4-5 نفر را خواهد داشت.
  • اتاق پذیرایی متوسط: این فضا با ابعاد حدودی 3.7* 5.5 امکان قرار دادن دو کاناپه در کنار استفاده از میزهای عسلی را به ما می‌دهد. معمولا چنین فضایی امکان پذیرایی از 6 تا10 نفر را به ما می‌دهد.
  • اتاق پذیرایی بزرگ: چنین ابعادی دست شما را برای چیدمان و طراحی باز گذاشته و می‌توان با تقسیم بندی فضا به دو بخش رسمی‌تر و صمیمی‌تر، به فضا شخصیت داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا