ساخت و سازمعماری و دکوراسیون

طراحی خانه ایرانی ، آپارتمانی فرای تصور در ماکو!

خانه ی پرنیان، یک پروژه ی موفق و سربلند از چالش هایی است که در روند طراحی با آنان دست به گریبان بوده و به خوبی از پس آن ها برآمده است. این پروژه با مساحت 600 مترمربع توسط آتلیه مکعب سفید در ماکو مورد طراحی و اجرا قرار گرفته است. با ما در املاک آنلاین همراه شوید تا با روند طراحی خانه ایرانی و بخش های منحصر به فرد آن بیش تر آشنا شویم!

مشخصات کلی پروژه خانه پرنیان

  • نام پروژه: خانه پرنیان
  • موقعیت : ماکو، ایران
  • دفتر معماری: آتلیه مکعب سفید
  • معمار مسئول: رضا اسدزاده، شبنم خلیل زاده
  • کاربری: مسکونی
  • مساحت: 600 مترمربع
  • سال ساخت: 2018
  • همکار اجرایی: محمد اسدزاده
  • عکاس: فرشید نصرآبادی

ایده های طراحی خانه ایرانی پرنیان

پروژه طراحی خانه ایرانی پرنیان برای یک خانواده 4 نفری در شهر مرزی ماکو طراحی و ساخته شده است. ملک مورد نظر از پتانسیل لازم جهت برخورداری از نور روز از سمت جنوب و شمال و هم چنین چشم اندازهای عالی از کوه آرارات و ارتفاعات جنوبی را دارا بود. شکل گیری کانسپت پروژه، نتیجه ی یک چالش بین مشتری و معماران بوده است؛ در واقع تیم طراحی به دنبال طراحی خانه ای خانوادگی و در عین حال متمایز بود که  برآورده کردن نیازهای فضایی را در یک طبقه، برخلاف محبوبیت خانه های دوبلکس در این منطقه، در پی گیرد.

بنابراین در طراحی خانه ایرانی پرنیان تیم طراحی گفت و گو در مورد روابط فضایی و بازتعریف پلان مسکونی را با توجه به سطح اشغال محدود آغاز نمود. طرح مسکونی معمولی را دوباره تعریف کردیم. سازمان فضایی پروژه در 70 درصد سطح اشغال با 1.5 متر عقب نشینی در طبقه همکف تشکیل شده است که به فضاهای عمومی مانند پارکینگ، لابی، فضای تاسیسات و فضای چند منظوره با پنجره های بزرگ متصل به حیاط جنوبی اختصاص یافته است.

طبقه اول از 2 مسیر قابل دسترسی است: یکی راه پله فلزی سبک موجود در حیاط و دیگری راه پله موجود در فضای داخلی و آسانسور است. یک راهرو به عنوان ورودی طراحی شده است که کنش و واکنش بین ساکنان و فضاها را غنی می کند. آشپزخانه جلوی درب ، فضای خصوصی در سمت راست و فضای عمومی در سمت چپ چیده شده اند.

سازمان فضایی طراحی خانه ایرانی پرنیان

در طراحی خانه ایرانی پرنیان وید داخلی بالای راهرو، یک نقطه اتصال را در قلب فضای نشیمن ایجاد می کند که فضاهای خصوصی و عمومی را در خود ادغام کرده و اجازه می دهد تا فضای ورودی و 3 اتاق خواب موجود، به طور کامل از نور خورشید بهره برده و در عین حال پتانسیل هایی را برای شبیه سازی یک حیاط نیمه بسته فراهم کند.

بخش خصوصی شامل 3 اتاق خواب است: اتاق خواب مستر که حریم خصوصی آن از طریق حائل های چوبی عمودی و انعطاف پذیر تامین شده است، اتاق خواب پرنیان که از دید مستقیم از خیابان از طریق عقب نشینی محفوظ می شود و در اوایل صبح نیز به دلیل حجم چوبی چرخیده در نما، از نور خورشید بهره مند گشته و 3 اتاق خواب، در کنار وید، از طریق نور طبیعی روشن می شود.

فضای عمومی به اتاق نشیمن و هال اختصاص داده شده است که توسط پنجره های فرانسوی کشیده ای، نور طبیعی را به داخل محیط وارد کرده و امکان همزیستی و گفتگو بین فضاها و نور روز و هم چنین تهویه را فراهم می کند. ارتباط با طبقه دوم طریق پله های چوبی سبک امکان پذیر می گردد. طبقه دوم از یک تراس بزرگ برخوردار است که یک محیط دنج را فراهم می کند؛ جایی که ساکنان می توانند به فعالیت های گوناگونی بپردازند.

رویکردهای طراحی خانه ایرانی پرنیان

در این مرحله از طراحی خانه ایرانی پرنیان سطح تا شده در تمام جزئیات پروژه از نما تا طراحی سقف کاذب و دیوارهای لابی منعکس شده است. رویکردهای طراحی به طور کلی شامل موارد زیر است: تمرکز بر فضاهای باز، حیاط، کانسپت و عملکرد آن در ارتباط با فضاهای زندگی.

در نظر گرفتن میزان و کیفیت نور روز و نسبت آن به عملکرد فضاها. توجه به ابعاد و نسبت حیاط. مشخص کردن میزان دید به فضاهای باز و آسمان. تعریف سقف نه تنها به عنوان جدا کننده ساختمان از آسمان بلکه به عنوان سطحی بین محیط ساخته شده و آسمان.

بررسی پلان و مقطع پروژه طراحی خانه ایرانی پرنیان

اگر شما هم از مشاهده ی یکی از بهترین و جدیدترین طراحی خانه ایرانی در ماکو، توسط آتلیه مکعب سفید، تحت عنوان خانه پرنیان، لذت برده اید و دوست دارید با جزییات بخش‌های دیگر آن آشنا شوید، می توانید با بررسی پلان و مقطع آن به سادگی با جزییات بیشتر این پروژه منحصر به فرد و خاص آشنا شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا