ایران‌گردیگردشگری

کافه نزدیک کتاب، لمس آرامشی 60 ساله در کریمخان تهران!

کافه نزدیک کتاب در حوالی خیابان کریمخان و حد فاصل خیابان ایرانشهر و ماهشهر قرار دارد، این بنای 60 ساله آرامش سال های دور تهران در دهه ی 30 را در خود جای داده است. لذت گشت و گذار در این خانه بی نظیر را از دست ندهید.

تهران شناسي: وقتی نام خیابان انقلاب، کریم خان، بلوار کشاورز و خیابان های مرکز شهر را می شنویم بدون شک ذهن مان تصویری می سازد از شلوغی، آلودگی صوتی، عجله و کار مستمر! اما در میان همین شلوغ بودن های روزمره فضایی آرام شاید بتواند ناجی این لحظه های پر کار در طول روز ما باشد. امروز که اردیبهشت به نیمه خود رسیده است گویی احساس از دست رفتن زمان از ذهن مان می گذرد اما هنوز هم در پایتخت فضا های دیدنی بسیاری مانده است که به دیدن آن بروید.

دیدار یک دوست در یک عصر دلپذیر بهاری می تواند انرژی دوباره ای در دل تان زنده کند. فضایی که برای چند ساعتی از همه دغدغه های تان جدا می شوید. ساختمانی قدیمی در دل خیابان کریم خان که در نگاه اول تنها کافه آن با نام کیوسک نظر شما را به خود جلب می کند اما با ورود به آن قصه دیگری آغاز می شود و این شروعی برای لذت بردن از یک فضای فرهنگی است. عطر قهوه آمیخته با عطر کاغذ و کتاب شوقی در وجودتان به راه می اندازد که به سختی شاید آن را رد کنید. این ساختمان قدیمی در مرکز پایتخت با رسالت جدیدی به فعالیت خود ادامه می دهد. گشتن در این فضای فرهنگی زیبا را از دست ندهید.امروز هم مانند هر سه شنبه در املاک آنلاین قصد داریم شما را با یکی از خانه های تغییر کاربری داده شده در تهران آشنا کنیم، فضایی که هویت و اصالت سال های پیشین خود را حفظ کرده اند و تن به تخریب نداده اند. همراه ما باشید.

کافه نزدیک کتاب کجاست؟

کافه نزدیک کتاب در دل خیابان کریم خان است. اگر اهل پیاده روی هستید و از میدان ولیعصر راهی میدان هفت تیر شوید، بعد از گذر از خیابان حافظ، خیابان عضدی، خیابان ویلا و خیابان سپهبد قرنی به خیابان ایرانشهر می رسید. حد فاصل میان خیابان ایرانشهر و ماهشهر سر دری کوچک اما زیبا نگاه تان را به خود جلب می کند.

همان ساختمان قدیمی که با ورود به آن دنیایی دیگر را کشف خواهید کرد فضای فرهنگی جذابی که برای ساعت هایی می تواند شما را از فعالیت های روزمره دور کند. ساختمانی دو طبقه که بخشی از آن به کافه نزدیک کتاب و کتاب فروشی نشر هنوز اختصاص پیدا کرده است. فضایی که با ورود به آن می توانید یکی از آن ها را برای صرف زمانی خوب انتخاب کنید و به استراحت از افکار روزمره تان بپردازید. کافه کیوسک در طبقه همکف، کافه نزدیک کتاب در طبقه اول و کتابفروشی نشر هنوز در طبقه دوم بنا قرار دارد.

اين بنا به دست چه كسی ساخته شد؟

این ساختمان دو طبقه در دهه 30 شمسی و دقیقا در سال 1338 ساخته شده است که معمار آن به صورت دقیق هنوز مشخص نیست، اما در سال های 1337 و 1338 ساخت بنا تکمیل شده است. این آپارتمان که در آن روزگاران جز ساختمان های بلند شهر محسوب می شده است و در خیابان کریم خان مشغول خود نمایی بوده است. در آن سال ها کمتر ساختمانی در چندین طبقه به ساخت خود ادامه می داد اما این بنا قانون را در آن زمان شکسته است و در چندین طبقه ساخته شده است.

معماري این بنا در گذشته چگونه بوده است؟

ساختمان کافه نزدیک کتاب که در سال 1338 ساخته شد از آن به عنوان فضایی مسکونی مورد استفاده قرار گرفته است. طبعا پس از استفاده از هر چیز، خواه ساختمانی باشد و خواه وسیله ای مورد استفاده، پس از مدتی فرسوده می شود و نیاز به تعمیر و بازسازی دارد. این ساختمان هم از این قاعده مستثنی نیست. از سال 1338 تا سال 1375 کاربری آن به صورت مسکونی بوده است و از سال 1375 به بعد با کاربری دیگری به ایفای نقش خود پرداخته است که در حوزه تجاری و کارگاهی در آن مشغول به فعالیت بوده اند.

همان طور که در ابتدای متن اشاره کرده ایم بنا و ساختمان هم مانند هر چیز دیگری بعد از مدتی استفاده نیاز به تعمیر و بازسازی دارد، به همین دلیل این ساختمان در سال 1380 به دلیل آجری بودن بنا و اجرای طاق های ضربی در آن، به بازسازی و مقاوم سازی تن داده است که پایدار و پا بر جا بماند. ساختمان با تیر آهن های 16 و یا 20 بازسازی شده است و به حیات خود پس از آن سال ها ادامه می دهد و تا اوایل دهه 90 همچنان به فعالیت خود در زمینه کارگاه ادامه می دهد که پس از آن سال ها نقش خود را به کار دیگری واگذار می کند و حیات آن بنا در حوزه دیگری وابسته است.

اگر بخواهیم معماری داخلی کافه نزدیک کتاب را برایتان توصیف کنیم باید بگوییم، ورودی کافه در جایی از فضا قرار گرفته است که محیط را به دو بخش تقسیم می کند. فضایی که نمای شهر و خیابان کریم خان چشم انداز شماست و فضایی که دریچه ای به تراس باز می شود که در قدیم به این فضا نیز بهار خواب گفته می شده است. از این فضا به عنوان بخشی از کافه استفاده کرده اند و در این فصل می توانید با نشستن در تراس این ساختمان از هوای بهار حسابی لذت ببرید.

محیط داخلی کافه نزدیک با وجود گل های طبیعی و گلدان های سبز و همچنین کتابخانه هایی که در گوشه گوشه این فضا قرار گرفته است، دلنشین تر شده است. رعایت نکات کوچکی در بازسازی ساختمان به اصالت آن بیشتر کمک کرده است. وجود طاق های ضربی و دیوار های آجری از ایام قدیم این ساختمان اصالت آن را چند برابر کرده است. در واقع بیش از بازسازی محیط داخلی ساختمان به مقاوم سازی آن پرداخته اند. اگر نگاه تان به سقف بنا معطوف شود، برای اتصالات و نورپردازی فضا از لوله های مسی استفاده کرده اند که شاید این روزها بیشتر به چشم بیاید.

همه اجزای کوچک و بزرگ در محیط و در کنار هم آمدن شان کمک می کند تا همه چیز دلنشین تر باشد و همچنین مغازه کوچکی که در کنار درب ورودی ساختمان است به کافه ای به نام کابین اختصاص دارد که مشغول فعالیت هستند. در طبقه دوم ساختمان که پا می گذارید در دیوار پاگرد آن نوشته ای نظر تان را جلب می کند. همین نوشته شاید ذهن تان را بیشتر آماده کند برای ورود به فضایی مانند کتابفروشی.

کاربری امروز این عمارت 60 ساله چیست؟

پس از سال ها و فعالیت در کاربری مسکونی و پس از آن و مقاوم سازی بنا در زمینه تجاری و کارگاهی که فعالیت داشته است در اوایل دهه 1390 شمسی کاربری آن به صورت کامل تغییر پیدا می کند. در ابتدای سال 1392 کافه ای به نام کیوسک در طبقه همکف این ساختمان مشغول به فعالیت خود شده است و در حدود شش ماه بعد در تابستان سال 1393 جناب آقای فرهاد دولت آبادی فرزند آقای محمود دولت آبادی بزرگ، در طبقات دیگر این ساختمان مشغول به فعالیت می شوند که در نتیجه، در طبقه اول ساختمان کافه ای با نام کافه نزدیک کتاب شکل می گیرد و فعالیت خود را آغاز می کند. کافه ای که با ورود به آن هیاهو و شلوغی شهر از یادتان می رود. فضایی ساده و دوست داشتنی که در آن احساس امنیت و آسودگی می کنید.

در طبقه دوم ساختمان، کتابفروشی نشر هنوز مشغول به فعالیت است. کتابفروشی و نشر هنوز در سال 1394 شروع به کار کرده است و سعی کرده اند برای تان محیطی را برای تان ایجاد کنند تا بتوانید با خیال برای دیدن و انتخاب کتب مورد علاقه تان و مطالعه وقت بگذارید. میز و صندلی و مبلمانی برای مخاطبین در نظر گرفته اند تا فضا را برای ورود افراد دوست داشتنی تر کنند.

مالک امروز کافه نزدیک کتاب چه کسی است؟

این ملک از بدو ساخت شخصی بوده و امروزه هم شخصی است و کل این مجموعه  را به اشخاص متعددی اجاره داده اند.
نکته ای که لازم به ذکر است حضور جناب آقای محمود دولت آبادی بزرگ است که معمولا در ابتدای هر هفته به کافه نزدیک کتاب می آیند و می توانید برای دیدن ایشان روزهایی آغازین هفته را انتخاب کنید که هم دیدن اسطوره ادبیات مان را از دست ندهید و هم از فضای کافه لذت ببرید.

کلام آخر…

فروشگاه کتاب و کافه ای در کنار آن گزینه ای است که نباید آن را ازدست داد. تلفیق این دو فضا به نوعی مکمل یکدیگر است. دیدن کتابفروشی نشر هنوز و کافه نزدیک کتاب خالی از لطف نیست. محیط و فضایی که با ورود به آن تمام آلودگی ها صوتی رنگ می بازند و برای ساعاتی در مرکزی ترین نقطه شهر آرامش را تجربه می کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا