حقوقی

هزینه تعمیرات ساختمان با مالک یا مستاجر است؟

طبق ماده 10 قانون روابط موجر و مستاجر تعمیرات «کلی و اساسی» مورد اجاره که مربوط به اصل بنا یا تأسیسات عمده منصوبه در آن از قبیل دستگاههای حرارت مرکزی و تهویه و‌ آسانسور باشد، به عهده موجر است و «تعمیرات جزیی و همچنین تزیین و تعمیری که مربوط به استفاده بهتر از مورد اجاره باشد» با مستأجر خواهد بود. ‌مگر آنکه در قرارداد به صورت دیگری شرط شده باشد.

هزینه های مربوط به تعمیرات ساختمان همواره یکی از موارد مهم اختلافی میان مالک و مستاجر بوده است که تمام این موارد از سوی قانون گذار پیش بینی شده است مگر آنکه مالک و مستاجر با توافق طرفین شروط دیگری را برای این هزینه ها تعیین کرده باشند. در ادامه به مهم ترین سوالات و پاسخ خا مطابق قانون روابط موجر و مستاجر در زمینه سهم هزینه های تعمیر ساختمان از سوی طرفین می پردازیم.

تعمیرات کلی و اساسی از قبیل دستگاههای حرارت مرکزی و تهویه و‌ آسانسور به عهده چه کسی است؟

طبق ماده 10 قانون روابط بین موجر و مستاجر، تعمیرات کلی و اساسی از قبیل دستگاههای حرارت مرکزی و تهویه و‌ آسانسور به عهده موجر است و تعمیرات جزیی و همچنین تزیین و تعمیری که مربوط به استفاده بهتر از مورد اجاره باشد با مستأجر خواهد بود. ‌مگر آنکه در قرارداد به صورت دیگری شرط شده باشد.

چه مرجعی مسئول رسیدگی به اختلاف بین موجر و مستأجر در خصوص اختلافات هزینه تعمیرات است؟

طبق ماده 11 قانون روابط موجر و مستاجر، رسیدگی به اختلافات درخصوص تعمیرات با دادگاه است در صورتی که موجر تعمیرات مورد حکم دادگاه را در مهلتی که‌ از طرف دادگاه تعیین می‌شود انجام ندهد، مستأجر می‌تواند حق فسخ خود را اعمال کند یا دادگاه به مستأجر اجازه دهد که تعمیرات مزبور را به قدر‌متعارف با نظارت دائره اجراء انجام بدهد.

‌اگر مستاجر مالک را از انجام تعمیرات ضروری منع کند، قانون چه راهکاری اندیشیده است؟

طبق ماده 12 روابط بین قانون و مستاجر، هر‌گاه مستأجر مالک را از انجام تعمیرات ضروری مانع شود دادگاه مستأجر را به رفع ممانعت ملزم و مهلت مناسب برای انجام تعمیرات‌تعیین می‌نماید.

‌آیا اقامه دعوی تخلیه از سوی موجر رسیدگی به دعوی تعمیرات ملک را متوقف می کند؟

خیر، طبق ماده ۱۳ قانون روابط موجر و مستاجر اقامه دعوی تخلیه از طرف موجر مانع قبول و رسیدگی به دعوی تعمیرات نیست و در صورتی که دادگاه مورد را از موارد تخلیه نداند و‌ آن را رد کند به دعوی تعمیرات رسیدگی و حکم خواهد داد.

تحریریه املاک آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا