آموزش املاکحقوقی

شرایط انتقال وام مسکن به شهرستان ، از قوانین آن چه میدانید؟!

امروزه وام های مسکن گسترش بسیاری پیدا کرده و متقاضیان زیادی را نیز به سمت خود جذب نموده اند. به همین دلیل نیز کمابیش اطلاعاتی که در این راستا ارائه داده می شود کامل بوده و افراد بسیاری از چگونگی دریافت وام مسکن اطلاعاتی کلی دارند، اما آیا شما تا به حال در رابطه با شرایط انتقال وام مسکن به شهرستان چیزی شنیده اید؟ در این مطلب از املاک آنلاین تصمیم داریم به همین مسئله بپردازیم و اطلاعات کاملی در این رابطه به شما ارائه دهیم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.به طور کلی زمانی که فردی تصمیم بگیرد تا با دریافت وام مسکن ملکی را خریداری نماید می تواند راه هایی را در نظر داشته با کمک آنها اقدام به دریافت وام مسکن نماید:صندوق پس انداز یکماوراق ممتازصندوق پس انداز مسکنحساب پس انداز مسکن جواناناوراق ممتاز استفاده از تسهیلات مسکن توأم با حساب های مذکور

صندوق پس انداز مسکن یکم

در این نوع از وام مسکن شما باید در حساب پس انداز خود عضو و مجاز گردید. بعد از سپری شدن چیزی حدود حداقل یک سال از زمان افتتاح حساب و هم چنین رعایت متوسط موجودی لازمی که بانک تایید می کند می توانید از سقف تسهیلات با سپرده طرح برای دریافت وام بهره مند گردید.

حالا مسئله مهم این است که مبلغ وام با توجه به محل زندگی شما می تواند متغیر باشد. در بسیاری از منابع چنین آمده است که «اگر فرد سپرده گذار ساکن کلان ‌شهر تهران بوده و هم چنین قصد دریافت وام خرید مسکن یکم باشد که مبلغ آن 80 میلیون تومان است ابتدا باید مبلغ 40 میلیون تومان را سپرده‌ گذاری نماید.
اگر فرد سپرده گذار ساکن شهرهایی که بیش از 200 هزار نفر جمعیت دارد باشد می‌تواند مبلغ 60 میلیون را وام بگیرد که برای این مبلغ ابتدا باید مبلغ 30 میلیون تومان در سپرده خود باقی گذاشته باشد. اگر فرد سپرده ‌گذار ساکن شهرهای کم ‌جمعیت باشد برای دریافت تسهیلاتی که مبلغ آن 40 میلیون تومان است موظف است مبلغ 20 میلیون تومان را سپرده گذاری نماید.»

علاوه بر تمامی اینها سقف تسهیلاتی که می تواند از بانک دریافت شود با توجه به محل سکونت در منابع حقوقی به این شرح خواهند بود:

  • کلان شهر تهران مجاز به دریافت وام 80 میلیون تومانی است.
  • شهرهایی با جمعیت بیش از 200 هزار نفر مجاز به دریافت وام با مبلغ 60 میلیون تومان هستند.
  • سایر مناطق شهری موجود مجاز به دریافت مبلغ 40 میلیون تومان هستند.
  • حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم معمولاً برای بهره ‌مندی از امکان اعطای تسهیلات خرید و ساخت واحد مسکونی، افتتاح می ‌شود.

باید به این مسئله اشاره کرد که نرخ سود تسهیلات مسکن یکم 8 درصد و نرخ سود دوران مشارکت نیز 8 درصد است.
نکته: وام گیرنده موظف است حداکثر تا 12 سال این مبلغ را با بانک وام دهنده تسویه نماید. در واقع مدت بازپرداخت وام مسکن یکم حداکثر 12 سال خواهد بود.

مدارک مورد نیاز برای وام مسکن یکم

نکته دیگری که در رابطه با دریافت وام مسکن یکم و شرایط انتقال وام مسکن به شهرستان می توان به آن اشاره کرد مدارک مورد نیاز است که شامل این موارد می گردند:

  • اصل و تصویر پایان کار ساختمانی
  • ارائه مدارک شناسایی خریدار و فروشنده
  • ارائه و تکمیل فرم درخواست
  • ارائه قبض ساختمان
  • اصل و تصویر تمام صفحات سند مالکیت
  • ارائه فیش حقوقی
  • برگه گردش حساب ضامن
  • چک استخدامی

شرایط انتقال وام مسکن یکم به شهرستان

یکی از ویژگی های مثبت وام مسکن یکم، امکان انتقال آن به شهرهای دیگر است که البته همین مسئله نیز به نوبه خود دارای شرط و شروطی است که در منابع بانکی چنین بیان شده اند:

  • بر مبنای قوانین و مقررات امکان استفاده از تسهیلات مسکن یکم برای متقاضیان خانه اولی و سایر متقاضیانی که واجد شرایط هستند و دریافت مبلغ تسهیلات آنها به موعد مقرر فرا رسیده باشد و در حال حاضر آنها ساکن شهری به غیر شهری هستند که در آن اقدام به افتتاح حساب کرده بودند مجاز است.
  • سپرده گذار یا متقاضی می ‌تواند در صورت نیاز در زمان سررسید از بانک تقاضا نماید امتیاز دریافت تسهیلات مسکن او به شهر دیگری که در حال حاضر در آن قرار دارد منتقل شود، در واقع در خواست انتقال وام مسکن بدهد و منزل را خریداری کند.
  • البته باید همه افرادی که متقاضی انتقال وام مسکن خود به شهرهایی به جز شهری که در آن حساب افتتاح کرده اند هستند بدانند و برای فعالیت های مالی خود برنامه ریزی کامل را انجام دهند.
  • در صورت تمایل متقاضیان به انتقال وام مسکن خود به شهر دیگری به جز شهری که محل افتتاح حساب و سپرده گذاری است، در زمان دریافت تسهیلات، مبلغ پرداختی تسهیلات آنها بر اساس سقف تعیین شده برای همان شهری پرداخت خواهد شد که در مقصد انتقال وام مسکن است. بنابراین امکان دارد مبلغ وام مسکنشان کمتر شده باشد.

شرایط انتقال وام مسکن از سایر شهرها به شهر تهران

مسئله ای که تا به اینجا به آن اشاره کردیم مربوط به زمانی بود که شهر تهران به عنوان مبدا انتخاب می شد. حالا امکان دارد که برای افرادی شرایط کمی تغییر کرده و بخواهند وام مسکن خود را از سایر شهرها به تهران انتقال دهند. بنابراین این شرایط نیز به نوبه خود دارای شرایط به خصوصی خواهد بود.

برای مثال اگر محل کار یا سکونت شخصی به کلان شهر منتقل شده باشد یا اصلاً قصد خرید مسکن در کلان شهرها را دارد باید با ارائه مستنداتی هم چون قولنامه، مجوز انتقال وام خود را بگیرد و امتیاز وام خود را به کلان شهر مورد نظر خود انتقال دهد.

یادتان نرود که شما نمی‌توانید امتیاز خود را خرید و فروش نمایید، به همین دلیل هم موظف هستید مدارک و مستنداتی را برای مدیریت استان‌ ها ارائه نمایید تا انتقال وام مسکن خود را به راحتی و بدون دردسر به شهر مورد نظر خود انتقال دهید.

با توجه به تمامی مسائل و اطلاعاتی که در این مطلب به شما ارائه داده شد می توانید با بررسی شرایط خود دست به دریافت وام مسکن زده و یا آن را به شهر دیگری انتقال دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا