حقوقی

قانون حق شارژ ساختمان چیست

طی سال‌های اخیر زندگی آپارتمان‌نشینی رونق بیشتری گرفته است و روز به روز بر تعداد آپارتمان‌نشینان افزوده می‌شود. در این بین همچنان عده‌ای وجود دارند که نتوانسته‌اند خود را با این سبک و سیاق از زندگی و در واقع همزیستی تطبیق دهند و معتقدند اگر شرایط برایشان محیا بود، زندگی در خانه‌های ویلایی را ترجیح میدادند. به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی این موضوع مشکلاتی است که به دلیل عدم آشنایی افراد با قوانین آپارتمان‌نشینی به وجود می‌آید. برای مثال حق شارژ ساختمان از موضوعاتی است که می‌تواند مساله‌ساز شود و باعث به وجود آمدن اختلاف در بین ساکنان یک آپارتمان یا مجتمع گردد. شاید برای شما خواننده این مقاله کمی عجیب باشد، اما بعضی از افراد حق شارژر ساختمان را یک هزینه اضافی قلمداد می‌کنند و تا حد انکان از پرداخت آن سر باز می‌زنند. ما در این مقاله از  املاک آنلاین قصد داریم در غالب سوالات متنوع شما عزیزان در این زمینه ، کمی بیشتر در این باره صحبت کنیم  و شما را با قوانین حق شارژ ساختمان به خوبی آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

آنچه در مورد شارژ ساختمان باید بدانید!

اول از همه بهتر است با حق شارژ ساختمان بیشتر آشنا شویم. در هر مجتمع مسکونی هزینه‌های مشترکی انجام می‌گردد و تمامی ساکنین موظفند در پرداخت آن سهیم باشند، در مورد نحوه محاسبه میزان آن و زمان پرداخت که البته معمولا ماهیانه است. بسته به نظر ساکنان و مجمع عمومی ساکنین ممکن است تفاوتهایی وجود داشته باشد. اما در کل به این هزینه مشترک، اصطلاحا “شارژ ساختمان” گفته می‌شود. قانون تملک آپارتمانها شخصی را که مسئول جمع‌آوری حق شارژ است را مدیر ساختمان اعلام کرده است.

در مورد تعیین روش محاسبه و برآورد هزينه‌هاي مشترك آپارتمان پیش از هر چيزی توافق و تصميم اهالي همان ساختمان اهمیت دارد که مشخص‌کننده نحوه‌ی پرداخت هزینه‌ها می‌باشد. چنانچه روش مشخصی برای پرداخت هزینه‌ها در نظر گرفته نشده باشد. سهم هر يك از مالكان يا استفاده‌كنندگان از هزينه‌هاي مشترك بر اساس دو حالت زیر محاسبه می‌شود:

  1. حالت اول آنکه بخشی از هزینه‌ها با مساحت زيربناي قسمت اختصاصي ارتباط دارد مثل آب، گازوئيل، گاز، آسفالت پشت بام و… این موارد به نسبت مساحت واحد به مجموع مساحت قسمت‌هاي اختصاصي تمام ساختمان محاسبه مي‌گردد.
  2. حالت دوم باقی هزینه‌هایی است كه ربطی به ميزان مساحت زيربنا ندارند، مانند هزينه‌هاي مربوط به سرايدار، نگهبان، متصدي آسانسور، هزينه نگهداري شوفاژ خانه و تأسيسات، تزئينات قسمت‌هاي مشترك ساختمان و نظافت محوطه که به صورت مساوی و برابر حساب می‌گردد.

حق شارژ ساختمان در چه بخش‌هایی مصرف می‌گردد؟

قانون تملک آپارتمان‌ها در ماده 28 به این موضوع اشاره کرده است و مواردی که هزینه آنها باید از محل شارژ ساختمان پرداخت شود را به ترتیب زیر اعلام کرده است:

  • هزینه‌‌های برق، آب و گاز مشترک
  • هزینه‌ی نگه‌داری و تعمیرات بخش‌های عمومی ساختمان
  • هزینه‌های نگهداری از گیاهان و رسیدگی به آنها در فضای عمومی ساختمان
  • هزینه‌های مربوط به سرایداری
  • هزینه‌های خرید اقلام موردنیاز در قسمت‌های عمومی ساختمان ( مثلا وسایل موردنیاز جهت نظافت، روشنایی راهروها و …)
  • سایر هزینه های ضروری به تشخیص مدیر یا تصویب مجمع.

اگر شما هم آپارتمان نشین هستید و مواردی پیش می‌آید که اطلاعی ندارید آیا باید هزینه آنها از محل شارژ ساختمان پرداخت گردد یا نه؟ باید به اطلاعتان برسانیم که تشخیص این موضوع و تصمیم‌گیری در مورد آن از وظایف هئیت مدیره می‌باشد.

آیا خسارت‌های شخصی به بخش‌های عمومی ساختمان باید از محل شارژ ساختمان، پرداخت شود؟

ممکن است این سوال برای شما نیز پیش آمده باشید یا خودتان تجربه‌ی آن را داشته باشید؛ اگر فردی از اهالی ساختمان به هر طریقی به بخش عمومی ساختمان خسارت وارد کند، آیا جهت رفع آن و پرداخت هزینه‌های مرتبط باید از محل شارژ ساختمان استفاده نمود یا بایستی شخصی که خسارت را وارد کرده است، آنرا جبران نماید؟ قانون در این مورد اعلام کرده است که جبران خسارت باید از سوی شخص باشد و هیچ هزینه‌ای نباید از محل شارژ ساختمان انجام گردد.

قانون حق شارژ ساختمان

آیا واحدهای خالی در ساختمان ملزم به پرداخت شارژ هستند یا خیر؟

این سوال یکی از سوال‌هایی است که از کارشناسان ما به دفعات پرسیده شده است. سوالی که غالبا منشا اختلاف بسیاری از مالکان و ساکنان می‌باشد. عده ای معتقدند که پرداخت هزینه‌هایی مانند تعمیرات، نوسازی و نگهداری و سایر هزینه‌های مشترک در صورتی منطقی است که حتما در ساختمان ساکن باشند. در صورتیکه قانون تملک آپارتمان‌ها به صورت مشخص به این مورد اشاره کرده است و تمامی واحدها را ملزم به پرداخت حق شارژ دانسته است.

در واقع ما جهت پاسخ به این سوال به سراغ ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها رفته‌ایم، این ماده عنوان می‌کند که تمامی واحدهای یک مجتمع آپارتمانی فارغ از اینکه فرد یا افرادی در آن ساکن باشند، بایستی ماهیانه مبلغ شارژ را پرداخت نمایند و پرداخت این هزینه الزامی است.

راه برخورد با ساکنانی که حق شارژ را پرداخت نمی‌کنند، چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید ماده 10 قانون تملک آپارتمان‌ها را در نظر بگیرید، در این ماده می‌خوانیم چنانچه واحدی نسبت به پرداخت حق شارژ کوتاهی کند و آنرا پرداخت نکند، هئیت مدیره بایستی اظهارنامه‌ای با موضوع عدم پرداخت حق شارژ ساختمان و همینطور اعلام دقیق مبلغ بدهی برای این افراد ارسال کند. اگر با انجام این کار و ارسال اظهارنامه هم واحد بدهکار اقدامی جهت پرداخت بدهی انجام ندهد ، هئیت مدیره این اختیار را دارد که به مراجع قضایی مراجعه کرده و شکایت کند.

با توجه به مبلغ شارژ، شورای حل اختلاف یا دادگاه مسئول رسیدگی به اعتراض میشوند. این مراجع در کوتاهترین زمان ممکن و بدون نیاز به دریافت نوبت و رعایت تشریفات آیین دادرسی مدنی و در واقع  بدون نیاز به ارائه دادخواست و پرداخت هزینة دادرسی، به  اعتراض رسیدگی خواهند کرد و رأی می‌دهند. نکته مهم اینکه این رأی قطعی است و دیگر بررسی و بازبینی نخواهد گشت.

با توجه به احکام دادگاه و با توجه به قوانین وصول شارژ ساختمان اگر فرد همچنان نسبت به پرداخت حق شارژ ماهیانه اقدام نکند، هئیت مدیره این اجازه را دارد که امکان استفاده از امکانات عمومی ساختمان را برای آنها متوقف کند. در هر صورت فراموش نکنید پرداخت حق شارژ و مطالبه آن یک کار کاملا قانونی است و در صورتیکه شما هم مشکلی در این مورد دارید، می‌توانید از قانون کمک بگیرید.

پرداخت حق شارژ از سوی مستاجر یا صاحب‌خانه، مساله اینست!

این موضوع یک موضوع کاملا توافقی است که باید تکلیف آنرا هنگام عقد قرارداد حتما مشخص کنید. صاحبان خانه لازم است بدانند که مسئول نهایی جهت پرداخت حق شارژ هستند و در صورتیکه مستاجران نسبت به پرداخت حق شارژ کوتاهی کنند، هئیت مدیره به سراغ آنها خواهد آمد. بنابراین مالکان بهتر است هنگام عقد قرارداد تمامی نکات را در قرارداد ذکر کنند که جای سوالی باقی نماند. در ماده 33 قانون تملک هم صراحتا به این موضوع اشاره شده است:” از آنجا که علاوه بر هزینه های جاری برخی از هزینه های عمرانی و سرمایه ای نیز از محل شارژ انجام می شود، نحوه تسویه حساب این هزینه ها فی مابین مالکین و مستاجرین بر عهده ایشان بوده و مدیر تعهدی در این خصوص ندارد.”

ضمنا در صورتیکه مستاجر هستید فراموش نکنید هنگام تخلیه آپارتمان رسید تسویه حق شارژ را از مدیر ساختمان دریافت کنید.

قانون حق شارژ ساختمان

نوزدان، آیا نقشی در افزایش حق شارژ خانواده دارند یا خیر؟

یکی از موضوعاتی که در محسابه حق شارژ ساختمان اهمیت دارد، تعداد نفرات ساکن در هر واحد هست. به این دلیل که معمولا برای محاسبه مواردی مانند آب مشاع تعداد نفرات در نظر گرفته می‌شود. حالا در نظر بگیرید که پس از مدتی خانواده صاحب فرزند می‌شود و در واقع نوزادی به ساکنین آن واحد اضافه می‌شود. سوال این است آیا اضافه شدن نوزاد در افزایش حق شارژ ساختمان تاثیری دارد یا نه؟ باید به اطلاعتان برسانیم که این موضوع کاملا توافقی است و نظر هئیت مدیره اهمیت دارد. در هر صورت میدانیم که با اضافه شدن نوزاد به جمع خانواده میزان مصرف مواردی مانند آب، برق و … طبیعتا افزایش پیدا می‌کند، در نتیجه افزایش حق شارژ ساختمان و سایر هزینه‌های مشترک کاملا منطقی خواهد بود و ساکنین نباید نسبت به آن موضع خاصی بگیرند.

اگر مبالغ جمع‌آوری شده به عنوان شارژ هر ماه استفاده نشود، تکلیف چیست؟

در نظر داشته باشید که گاهی ممکن است شارژهای ماهیانه چندین ماه استفاده نشود و یا مقداری از آن باقی بماند. سوال این است آیا ساکنین می‌توانند نسبت به پرداخت شارژ در ماه‌های بعدی ممانعت ورزند؟ پاسخ این سوال منفی است. در واقع این موضوع مانع از پرداخت شارژ در ماه های بعدی نخواهد شد  و تمامی ساکنان فارغ از میزان موجودی صندوق وظیفه دارند هر ماه حق شارژ آپارتمان را پرداخت کنند تا در صورت بروز مشکلات احتمالی به مساله خاصی برنخورند. ضمنا هئیت مدیره وظیفه دارد که مبالغی را که خرج نمی‌شود را در صندوق مالی نگه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا