حقوقی

عوارض شهری ساختمان چیست

همان طور که می دانید یکی از مدارک لازم برای خرید و فروش یک ملک چیزی به اسم مفاصاحساب شهرداری و یا همان پرداخت کامل عوارض شهری ساختمان است. معمولا گفته می شود که این عوارض باید به صورت سالانه و توسط مالک و صاحب ملک پرداخت گردد. با این حال افراد بسیاری از این کار امتناع کرده و تا زمانی که بخواهند ملک مورد نظر را به فروش برسانند هیچ عوارضی را پرداخت نمی کنند. در این شرایط باید تمامی این مقدار را تسویه کرده و بعد ملک خود را به فروش برسانند. در این مطلب از املاک آنلاین تصمیم داریم به موضوع عوارض شهری ساختمان بپردازیم و شما را با هر آنچه که در این زمینه باید بدانید آشنا کنیم.

عوارض شهرداری

به طور کلی می توان گفت که عوارض شهری ساختمان شامل مواردی مثل عوامل نوسازی و عمران شهری، عوارض خدمات مدیریت پسماند و عوارض کسب و پیش می شود. در سال های پیشین عوارضی به نام عوارض تابلوهای اصناف نیز وجود داشته که بعد از تصویب موصبه ای در شورای شهر به طور کلی باطل گشت.

عوارض نوسازی و عمران شهری برای تمام اراضی، ساختمان ها و مستحدثات واقع در محدوده قانونی شهر و بر طبق مقررات تعیین شده هستند. با توجه به منابع حقوقی می توان گفت که « این عوارض برای املاک در ابتدای فروردین هر سال در نظر گرفته می ‌شود و مالکان تا پایان همان سال فرصت دارند آن را پرداخت کنند. اگر در زمان مقرر شده این عوارض پرداخت شود می ‌توانند از ۱۰‌درصد تخفیف هم استفاده نمایند که در قانون قید شده و در اصطلاح به آن تخفیف خوش‌ حسابی می ‌گویند. اما اگر فرصت یک ساله شما تمام شود و این عوارض پرداخت نشوند، همان قانون می‌ گوید که باید ۹ ‌درصد جریمه دیرکرد پرداخت گردد».

در رابطه با عوارض خدمات مدیریت پسماند نیز صحبت خاصی نمی ماند. جمع‌ آوری و مدیریت زباله‌ هایی که روزانه تولید می ‌شود هزینه ای را برای شهرداری خواهد داشت. به همین دلیل بر اساس قانون، عوارض مصوب شورای شهر در این زمینه از افراد دریافت خواهد شد. عوارض کسب و پیشه هم بر اساس مصوبه شورای شهر برای واحدهای صنفی در زمینه ‌های مختلف در نظر گرفته شده است. این عوارض نیز بر اساس شاخص ‌های مختلفی مثل قیمت پایه، ارزش منطقه ‌ای و مساحت و… محاسبه می شوند.

پرداخت عوارض شهری ساختمان

نحوه پرداخت عوارض شهری ساختمان از مسئله برانگیزترین مسائل در این زمینه است. خیلی از افراد نمی دانند این پرداخت بر عهده چه کسی است؟ مستاجر یا مالک؟ منابع حقوقی این گونه می گویند که « عوارض خدمات مدیریت پسماند کاملاً بر عهده کسی است که در حال استفاده از ملک است. یعنی اگر خانه ‌ای مستأجر داشته باشد، او موظف به پرداخت عوارض خدمات پسماند خانه خواهد بود. اما عوارض نوسازی و عمران شهری در هر حالتی بر عهده مالک خانه است. یعنی یک مستأجر، هیچ‌ وقت چنین عوارضی را پرداخت نخواهد کرد مگر اینکه در اجاره‌ نامه توافق کرده باشند که این عوارض توسط مستأجر و به ‌عنوان بخشی از کرایه پرداخت شود. پرداخت عوارض کسب و پیشه واحدهای کسبی هم طبق قانون به عهده صاحب پروانه یا کسی که سند و اجاره ‌نامه به نام او تنظیم شده است. یعنی اگر یک ملک تجاری اجاره داده شده باشد مستأجری که در آن مشغول کار است باید این عوارض را پرداخت نماید».

نکته مهم اینجاست که از آنجایی که زمینه کاری در میزان عوارض کسب و پیشه مهم است، در صورتی که نوع فعالیت فعلی افراد با نوع فعالیت قید شده در قبوض ارسالی به محل کسب آنها مطابقت نداشته باشد، باید برای اصلاح آن به همراه مدارک و مستندات به اداره درآمد شهرداری منطقه‌ مراجعه نمایند».

مسئله مهم دیگر به چگونگی پرداخت این عوارض بر می گردد. قبل از هر چیز شما باید بدانید که قبض های عوارض شهری در ماه های آخر سال و توسط شهرداری صادر شده و برای شما ارسال خواهد شد. با این حال چنان چه به هر دلیلی این قبض ها به دست شما نرسید می توانید آنها را به صورت اینترنتی دریافت نموده و سپس آنها را پرداخت نمایید. برای پرداخت این عوارض شما می توانید به شکل حضوری و با مراجعه به بانک ها و یا دستگاه های ATM و یا حتی به صورت آنلاین و با کمک اپلیکیشن ها، موبایل بانک ها و یا اینترنت بانک ها اقدام نمایید. در کنار این موضوع می توان اشاره کرد که سامانه تلفنی 137 نیز می تواند امکان پرداخت عوارض شهری ساختمان را برایتان فراهم آورد. بنابراین در رابطه با چگونگی پرداخت این عوارض هیچ گونه نگرانی ای وجود نخواهد داشت.

پرداخت قسطی عوارض شهری ساختمان

امکان پرداخت قسطی عوارض شهری ساختمان مسئله مهمی است که برای حل دغدغه پرداخت خیلی از افراد مطرح شده است. شما می توانید با مراجعه به سایت tax.tehran.ir و بعد از طی کردن مراحل اولیه مبلغ عوارض را به یک یا حداکثر پنج قسط تقسیم نمایید. لازم به ذکر است که برای هر یک از این قسط ها در این سایت فیش جداگانه ای صادر می شود که با کمک آن می توانید برای پرداخت قسط خود اقدام نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا