گردشگریجهان‌گردی

جاهای دیدنی پاریس و چیز هایی که نمی دانید!

جاهای دیدنی پاریس صدای دلنشین آکاردئون، خیابان‌های سنگفرش‌شده، بوی باگت تازه، آسمان ابری و در نهایت یک برج بلند فلزی؛ وقتی همه اینها در کنار هم قرار می‌گیرند، احتمالا تصویری از پاریس در ذهن شما می‌سازند. سال‌هاست که پاریس را به نام شهر عاشقان می‌شناسند. شاید به خاطر رودخانه سن و قدم زدن‌های رمانتیک روی پل‌های رودخانه، به این نام معروف شده است. شاید هم دلیلش کوچه پس کوچه‌های آرام و باغ‌های زیبایش باشد. هر چه که هست، این شهر و جاهای دیدنی پاریس بسیار زیبا و دوست‌داشتنی هستند. اگر قصد سفر به فرانسه را دارید، خوب است دیدنی های پاریس را بشناسید و درباره آنها اطلاع داشته باشید.

1_ برج ایفل پاریس

برج ایفل پاریس

کمتر کسی است که برج ایفل پاریس را نشناسد، در واقع خیلی‌ها از پاریس فقط برج ایفلش را می‌شناسند. این برج سمبل پاریس و از افتخارات فرانسوی‌ها و پربازدیدترین جاذبه سایت گردشگری پاریس است.

برج ایفل را «گوستاو ایفل» در سال 1889 به مناسبت صد سالگی انقلاب فرانسه طراحی کرد. البته حدود 41 سال طول کشید تا این برج 324 متری ساخته شود. این برج بیش از 18 هزار بخش فولادی قوی دارد که وزن آن را به بیش از 10 هزار تن می‌رساند. گفتنی است در ساخت این برج بیش از 2 و نیم میلیون پیچ و مهره استفاده شده و در ساخت آن جایی جوشکاری صورت نگرفته است.

وجود امکانات سرگرم‌کننده و اسباب‌بازی‌های مخصوص کودکان در اطراف برج باعث تفریح بیشتر بازدیدکنندگان می‌شود. علاوه بر این یکی از معروف ترین رستوران های پاریس، یعنی رستوران ژول ورن هم در همان اطراف، محل مناسبی برای غذا خوردن است.

2_ کلیسای نوتردام از جاهای دیدنی پاریس

کلیسای نوتردام از جاهای دیدنی پاریس

جاهای دیدنی پاریس بسیار زیاد و متنوع است. یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین اماکن دیدنی پاریس، کلیسای نوتردام است. ساخت کلیسای نوتردام بیش از دو قرن طول کشید و عملیات ساخت آن در سال 1345 میلادی به پایان رسید. یکی از مهم‌ترین دلایل تمایز کلیسای نوتردام با سایر کلیساها، وسعت آن بوده است. اما در حال حاضر کلیساهایی بزرگتر از نوتردام در فرانسه وجود دارد.

کلیسای نوتردام پاریس با تمام این زیبایی‌ها، در فرودین 1398 دچار آتش‌سوزی عظیمی شد؛ این آتش‌سوزی به بخش‌های زیادی از کلیسا آسیب زده است. بسیاری از فرانسوی‌ها و همچنین دوستداران نوتردام در سایر نقاط جهان از این اتفاق آزرده خاطر شدند.

3_ کلیسای سکره کور از جاهای دیدنی پاریس

 کلیسای سکره کور

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی پاریس و البته محله مون مارت، کلیسای سکره کور است. دلایل متعددی وجود دارد که علاقمند به تماشای این کلیسای زیبا باشیم. اول اینکه این کلیسا قدمت چندانی ندارد؛ در واقع سکره کور در سال 1914 به بهره‌برداری رسیده است. همین عمر کوتاه باعث معماری و نقاشی‌های مدرن در کلیسا شده است.

ویژگی دیگری که باعث می‌شود این کلیسا را دوست داشته باشیم، معماری زیبای نمای بیرونی است. ساختمان سفید و بزرگ کلیسا که از دور خود را نشان می‌دهد، حسابی جلب توجه می‌کند. و دیگر اینکه وقتی روی پله‌های این کلیسا می‌ایستید، تمام پاریس زیر پای شماست. سکره کور دومین مکان بلند پاریس بعد از برج ایفل است. به همین دلیل با ایستادن روی پله‌های آن، گویا روبه‌روی ایفل (البته با چندین کیلومتر فاصله) ایستاده‌اید.

4_ موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس

یکی دیگر از پربازدیدترین مکان های دیدنی پاریس، موزه لوور است. این موزه گنجینه‌ای کم‌نظیر از آثار تاریخی و هنری جهان است و از چندین بخش مختلف تشکیل شده است که به تاریخ و هنر کشورها و ملت‌های مختلف می‌پردازد. از جمله این بخش‌های می‌توان به مصر باستان، یونان و روم باستان، شرق نزدیک (خاور نزدیک شامل کشورهای شرق آسیا)، هنر اسلامی، تابلوهای نقاشی، مجسمه‌ها و تندیس‌ها و هنرهای دکوراتیو (هنرهای تزئینی) اشاره کرد.

اما یکی از مشهورترین سالن‌های لوور، سالن ایران است. این سالن تعداد زیادی از آثار تاریخی دوران باستان ایران را به نمایش می‌گذارد. از مهم‌ترین آثاری که در سالن ایران وجود دارد، نقش برجسته‌های تخت جمشید روی سنگ‌های رنگارنگ است. مشابه این نقش برجسته‌ها در ایران هم هست اما متعلق به مناطقی نظیر شوش است نه تخت جمشید.

با تمام این اوصاف، معروف‌ترین اثر تاریخی موزه لوور، تابلوی «لبخند ژکوند» یا «مونا لیزا» اثر «لئوناردو داوینچنی» است. از دیگر آثار مشهور لوور می‌توان از «تابلوی بانوی صخره‌ها» اثر لئوناردو داوینچی، «تندیس ونوس میلو» و چندین تابلوی شام آخر از هنرمندان مختلف نام برد.

5_ موزه اورسای از جاهای دیدنی پاریس

 موزه اورسای از جاهای دیدنی پاریس

مجموعه‌ای از آثار برجسته امپرسیونیسم در موزه اورسای به نمایش گذاشته شده است. از جمله اساتیدی که نقاشی آنها در این موزه به نمایش درآمده می‌توان به «کلود مونه»، «ادوارد مانه» و «ادگار دگاس» اشاره کرد. بدون تردید موزه اورسای یکی از بهترین دیدنی های شهر پاریس مخصوصا برای علاقمندان به هنر است.

البته آثاری که در این موزه به نمایش درآمده، تنها شامل نقاشی نمی‌شود، بلکه آثار معماری، هنرهای تزئینی، عکس و مجسمه را هم دربرمی‌گیرد.

در سال 2011، بخش‌هایی از موزه نوسازی و برای عموم بازگشایی شد. از آن زمان یک فضای 400 متری در میان نمایشگاه به نمایش آثار هنرمندان پست امپرسیونیسم اختصاص داده شده است.

6_ مرکز پمپیدو پاریس

 مرکز پمپیدو پاریس

اگر علاقه‌مند به هنر مدرن هستید، بی‌شک پاریس بهشت شماست. در این شهر تعداد زیادی گالری برای نمایش آثار هنری مدرن وجود دارد. اما مهم‌تر از تمام این گالری‌ها، باید به مرکز پمپیدو نیز اشاره کرد. مرکز پمپیدو، مرجعی بی‌نظیر برای آثار هنر مدرن قرن بیست و بیست و یکم است. آثاری که در این مرکز وجود دارد، مربوط به دو دوره تاریخی است؛ دوران مدرن که سال‌های 1905 تا 1960 و آثار هنرمندانی نظیر پیکاسو، ژان دوبوفه و ماتیس را در خود جای داده است. بخش دیگر با عنوان دوران معاصر شناخته می‌شود و آثاری از سال 1960 تا روزگار ما در آن وجود دارد. از هنرمندان دوران معاصر می‌توان از اندی وارهول و آنیش کاپور نام برد.

7_ کاخ ورسای پاریس

 کاخ ورسای پاریس

یکی از لوکس‌ترین و شیک‌ترین مکان های دیدنی پاریس، کاخ ورسای است. البته این کاخ بسیار زیبا در اطراف پایتخت واقع شده است نه در خود پاریس. کاخ ورسای محل زندگی سه تن از پادشاهان بوربون فرانسه یعنی لوئی چهاردهم، لویی پانزدهم و لویی شانزدهم بوده است. (بوربون‌ها آخرین خاندان‌ سلطنتی فرانسه قبل از انقلاب بودند و با نماد گل زنبق شناخته می‌شدند.)

معماری زیبا و هارمونی قابل توجه آن، از مهم‌ترین ویژگی‌های کاخ ورسای است. در این کاخ آپارتمان‌ها و سالن‌های متعددی وجود دارد که بسیار جذاب تزئین شده‌اند. استفاده از طرح‌های یکسان در مبل، پرده و دیوار و وسایل لوکس از جمله تزئینات آپارتمان‌هاست. سالن‌ها هم با سقف‌های بلند و دیوارهایی که بسیار زیبا نقاشی شده‌اند، به مجلل شدن این کاخ کمک کرده‌اند.

8_ کاخ اُپرا گارنیه در پاریس زیبا

کاخ اُپرا گارنیه در پاریس زیبا

اپرا گارنیه کاخ است، اما نه کاخی برای زندگی پادشاهان بلکه محلی به منظور اجرای نمایش و موسیقی. اپرا گارنیه یکی از بزرگترین شاهکارهای معماری قرن نوزدهم و از جذاب ‌ترین دیدنی های پاریس است. کاخ اپرا گارنیه در زمان ناپلئون سوم به منظور اجرای نمایش تئاتر، رقص و موسیقی ساخته شد. هشت مجسمه‌ای که در ورودی این کاخ گذاشته شده، نماد شعر، موسیقی، آیدل (نوعی شعر کوتاه درباره زندگی روستایی)، آهنگ، درام و رقص هستند.

سالن اصلی کاخ اپرا نیز بسیار زیباست. این سالن برای بیش از 2100 نفر ظرفیت دارد. صندلی‌هایی با پوشش مخمل قرمز، فضای لوکسی به وجود آورده‌اند. البته این تعداد با احتساب صندلی‌های قسمت بالکن است. از دیگر ویژگی‌های خاص این سالن می‌توان به نقاشی‌های بسیار زیبا و هنرمندانه روی سقف اشاره کرد.

9_ پَله رویال پاریس در پاریس

پَله رویال پاریس

پله رویال (Palais-Royal) نمونه درخشانی از معماری سلطنتی است. پله رویال در زمان حکومت لویی سیزدهم و برای اقامت کاردینال ریشیلیو ساخته شد (کاردینال ریشیلیو معروف به عالیجناب سرخ‌پوش، صدراعظم لویی سیزدهم بوده است). این کاخ، 60 سالن با ابعاد مختلف دارد. علاوه بر این، کاخ یک باغ بسیار زیبا و دوست‌داشتنی هم دارد. این کاخ به قدری زیبا و فضای آن دلنشین است که با حضور در آن احساس می‌کنید وارد یک روستای کوچک و باصفا شده‌اید.

10_ قلعه کونسیرژوری از جاهای بسیار زیبای پاریس

قلعه کونسیرژوری

قلعه کونسیرژوری از دیگر دیدنیهای شهر پاریس است. ساخت این قلعه از قرن دهم میلادی شروع و تا قرن چهاردهم تکمیل شد. قلعه در ابتدا کاخی سلطنتی بود که در ادامه به زندان تغییر کاربری پیدا کرد. این قلعه یکی از بهترین قلعه‌های دوران قرون وسطی بوده است.

علاوه بر این قلعه کونسیرژوی از ساختمان‌های مهم در دوران انقلاب فرانسه به شمار می‌آمد. زندانیانی که قرار بود اعدام شوند، پیش از اجرای حکم روزهایشان را در این زندان سپری می‌کردند. علاوه بر این دادگاه‌های انقلاب هم در همین ساختمان برپا می‌شد. گفته می‌شود در این دادگاه حکم اعدام بیش از 2600 زندانی صادر شده است. گویا «ماری آنتوانت» (همسر لویی شانزدهم) نیز پیش از مرگ در همین زندان روزگاری را سپری کرده است. اما عجیب‌تر از همه سرنوشت رئیس این دادگاه است؛ «ماکسیمیلیان روبسپیر» که ریاست این دادگاه را برعهده داشت، خودش نیز بعدها به اعدام محکوم شد و دوران پیش از مرگ را در کونسیرژوری سپری کرد.

11_ باغ گیاهان پاریس با میلیون ها گیاه

 باغ گیاهان پاریس با میلیون ها گیاه

شاید بعد از گشت و گذار در کاخ‌ها و موزه‌ها، دلتان بخواهد کمی حال و هوایتان را عوض کنید. یکی از بهترین جاها برای این گردش باغ گیاهان پاریس است. این باغ که یکی از جاذبه های پاریس است، انواع مختلفی از گیاهان و گل‌های زیبا را در خود جای داده است.

این باغ 26 هکتاری در ابتدا به منظور تحقیق و پژوهش بر روی گل‌ها و گیاهان احداث شد اما به مرور پای مردم هم برای تفریح به آن باز شد. البته در  باغ گیاه‌شناسی پاریس هنوز هم کارهای تحقیقاتی انجام می‌شود. در یکی از ساختمان‌ها که کمی از محل رفت و آمد عمومی دور است، حدود 6 میلیون گونه گیاهی خشک شده، نگه‌داری و روی آنها تحقیق می‌شود. این ساختمان تحت شدیدترین تدابیر امنیتی قرار دارد.

12_ باغ تویلری پاریس

 باغ تویلری پاریس

باغ تویلری یکی دیگر از باغ‌های معروف و زیبای پاریس است. این باغ در ابتدا در دوران کاتریس دومدیسی ساخته شد، اما از بین رفت. بعدها در سال 1664 بار دیگر این باغ ساخته شد. در واقع آنچه در حال حاضر به عنوان تویلری شناخته می‌شود، همین باغ است. باغی که موزه لوور و میدان کنکورد را از هم جدا می‌کند. پوشش گیاهی غنی، گل‌های زیبا، مجسمه‌های ظریف و حوضچه‌های آب، زیبایی و نشاط فوق‌العاده‌ای به باغ تویلری داده است.

در باغ تویلری رویدادهای مختلفی از جمله جشن‌های تویلری و جادوی کریسمس در تویلری برگزار می‌شود. تویلری سه رستوران و البته امکانات رفاهی و تفریحی فراوانی دارد. با این اوصاف، بدون تردید می‌توان گفت باغ تویلری از بهترین و معروف‌ترین جاذبه های پاریس است.

13_ خیابان شانزه لیزه پاریس

 خیابان شانزه لیزه پاریس

احتمالا نام شانزه لیزه را شنیده‌اید؛ شانزه لیزه خیابانی طولانی و لوکس در دل پاریس است. دو طرف خیابان با درخت‌هایی سرسبز و زیبا پوشیده شده است. علاوه بر این در دو طرف خیابان، فروشگاه‌های متعددی وجود دارند؛ فروشگاه‌هایی که اکثر آنها نماینده برندهای معروف و لوکس هستند. اگر قصد خرید دارید، خیلی روی این خیابان حساب نکنید، اگرچه تنوع کالاها زیاد است اما قیمت‌شان هم بی‌دلیل گران است. در واقع شما دقیقا همان کالا با همان برند را می‌توانید با قیمتی ارزان‌تر از سایر مراکز خرید، تهیه کنید.

14_ محله مون مارت با کافه‌های رنگارنگ

محله مون مارت

یکی از جذاب ترین مناطق دیدنی پاریس، محله مون مارت است. در سفرتان به پاریس حتما سری هم به این محله بزنید. در مون مارت، مجموعه‌ای از جذاب‌ترین دیدنی‌های پاریس را خواهید یافت. این محله سابقه تاریخ و فرهنگی فوق‌العاده‌ای دارد. در واقع مون مارت در دوره‌های مختلفِ زمانی، محل زندگی بسیاری از هنرمندان و اندیشمندان فرانسوی و خارجی بوده است. از مهم‌ترین چهر‌ه‌هایی که در این منطقه زندگی کرده‌اند، می‌توان به «ونسان ون گوگ» اشاره کرد. کافه‌هایی دنج و صمیمی یادگار دورانی است که پاتوق این هنرمندان و اندیشمندان بوده‌اند.

15_ میدان کنکورد پاریس

 میدان کنکورد پاریس

یکی از معروف ترین میدان های پاریس، میدان کنکورد است. میدان کنکورد در زمان انقلاب فرانسه به شهرت رسید. این میدان که پیشتر با عنوان «لویی پانزدهم» شناخته می‌شد، در دوران انقلاب فرانسه محل اعدام بسیاری از چهره‌های سرشناس نظیر لویی شانزدهم، همسرش ماری آنتوانت و لاوازیه بوده است.

دیگر دلیل شهرت میدان کنکورد، ابلیسک بلندی است که در مرکز میدان واقع شده است. این ابلیسک را در قرن نوزدهم، محمدعلی پاشا، والی مصر به فرانسوی‌ها هدیه داده است. قدمت این ابلیسک تاریخی به دوران رامسس دوم، یکی از فرعون‌های مصر، بازمی‌گردد.

کلام آخر

همان طور که دیدید، جاهای دیدنی پاریس فراوان است. اگر بخواهید همه آنها را در یک سفر چند روزه ببینید، باید با سرعت از یکی به دیگری بروید. این شیوه بازدید هم خسته‌تان می‌کند و هم باعث می‌شود، بسیاری از نکته‌های جالب درباره دیدنی‌ های پایتخت فرانسه را از دست بدهید. از سوی دیگر پاریس، شهری بسیار زیبا با امکانات فراوان برای خوشگذرانی است. با این اوصاف، اگر تمام وقتتان را صرف بازدید از این مکان‌ها کنید، از دیگر جذابیت‌های این شهر باز می‌مانید. در سفر به پاریس، حتما زمانی را به قدم زدن در شهر، تماشای رود سن، کافه‎گردی و کارهایی از این دست اختصاص دهید.

برای استفاده از زمان سفر بهتر است، برنامه داشته باشید. بازدید از دیدنی های پاریس را هم بر اساس علاقه و اولویت‌هایتان تنظیم کنید. ممکن است در یک سفر نه چندان طولانی نتوانید همه آنها را بگنجانید، بنابراین از تمام لحظات حضورتان در پاریس لذت ببرید و خوش بگذرانید.

ما در مجله اینترنتی املاک آنلاین سعی بر آن داریم تا شما را با جدید ترین اطلاعات به روز کنیم لطفا نظرات خود را برای ما در انتهای مقاله به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا