گردشگریجهان‌گردی

جاهای دیدنی استانبول که باید دید

استانبول ترکیه یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین شهرهای دنیا است و جاذبه‌های فراوانی دارد. در این شهر زیبا و توریستی، دیدنی‌ها و مراکز تفریحی بی‌شماری جای گرفته‌اند. هر روزی را که در استانبول بگذرانید و به هر جاذبه تاریخی، فرهنگی و معماری آن که سر بزنید، بیشتر از قبل عاشق استانبول می‌شوید. 

هر ساله تعداد زیادی گردشگر از کشورهای مختلف و همچنین ایران به مقصد استانبول ترکیه سفر می‌کنند. شهر استانبول که زمانی پایتخت سه امپراتوری بزرگ روم، عثمانی و بیزانس بود، اکنون به یکی از مقاصد برتر گردشگری جهان تبدیل شده است و به‌سرعت در حال رشد است. جذابیت‌های زیاد و بی‌نظیر استانبول نیاز امروزی اغلب گردشگرانی که این مقصد را برای سفر با تور استانبول انتخاب می‌کنند، برطرف می‌سازد. دیدنی های استانبول از مساجد و کاخ‌ها گرفته تا موزه‌ها و بازارهای تاریخی، همه نماد فرهنگ غنی این شهر دوست‌داشتنی هستند.

بازار بزرگ استانول

بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول هزارتویی رنگارنگ و خاص است که مورد توجه گردشگران قرار دارد. هر قدمی که در مسیرهای پرپیچ و خم این بازار برمی‌دارید، بیشتر جذب زیبایی و حال‌و‌هوای خاص آن می‌شوید. در این بازار هرآنچه فکر کنید، پیدا می‌شود؛ از فروشگاه‌های ادویه با کیسه‌های رنگارنگ زرد و قرمز و اخرایی گرفته تا فروشگاه‌هایی که پارچه‌های فاخر و گران قیمت می‌فروشند.

این بازار شلوغ و رنگارنگ، نمونه کوچکی از سبک زندگی سنتی در استانبول است و فرهنگ این شهر را به‌خوبی نشان می‌دهد. هر گوشه از بازار توجهتان را جلب کند. از غرفه‌ها می‌توانید شیرینی تازه بخرید و صدای موسیقی بلند محلی را بشنوید. اگر این فرصت برایتان فراهم شود که از این بازار دیدن کنید، استانبول را در واقعی‌ترین و جذاب‌ترین حالت ممکن خواهید دید.

این بازار مجموعه‌ای از ۶۱ خیابان سرپوشیده است و بیش از چهار هزار مغازه دارد. بازار بزرگ استانبول یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده دنیا به شمار می‌آید. وسعت این بازار درمجموع ۳۰ هزار ۷۰۰ مترمربع است. روزانه بین ۲۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار نفر از این بازار دیدن می‌کنند. در سال ۲۰۱۴، بازار بزرگ استانبول با ۹۱ میلیون و ۲۵۰ هزار بازدیدکننده، به پربازدیدکننده‌ترین جاذبه گردشگری دنیا تبدیل شد. بازار بزرگ استانبول را به‌عنوان یکی از اولین مراکز خرید دنیا می‌شناسند.

آغاز ساخت این بازار به سال ۱۴۵۵ برمی‌گردد. بازار بزرگ به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شد و در قرن ۱۶ گسترش پیدا کرد. حتی اگر قصد خرید کردن هم نداشته باشید، نباید فرصت بازدید از این بازار دیدنی و شلوغ را از دست بدهید.

مسجد ایاصوفیه

ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه بنایی بی‌نظیر است که به مدت ۱۰۰۰ سال کلیسای مسیحیت بود و  به‌خاطر معماری بی‌همتا و باشکوه‌ خود شهرت جهانی یافته است. ایاصوفیه یا هاگیا صوفیا بعد از تصرف استانبول توسط ترک‌های عثمانی، به مسجد ایاصوفیه تبدیل و به دستور سلیمان اول با پوشاندن نقاشی‌ها و نگارگری‌های معرف دین مسیحی، اولین نماز جمعه بعد از سه روز در آن اقامه شد. این مسجد در قرن ۶ میلادی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. بعد از تغییر دولت ترکیه به جمهوری، رئیس جمهور وقت مصطفی آتاتورک این مسجد را به موزه‌ای تاریخی تبدیل کرد. این بنا یکی از با‌ارزش‌ترین نمونه‌های به‌جامانده از معماری دوره‌ی بیزانس است.

گنبد بزرگ مسجد، یکی از مهم‌ترین نمادهای استانبول محسوب می‌شود. ارتفاع گنبد بزرگ این مسجد از سطح زمین ۵۵ متر و قطر آن ۳۱ متر است که با کمک ۴۰ پشت‌بند بزرگ و روی چهار ستون اصلی قرار گرفته است. تعدادی از اشیای مذهبی تاریخی، دیوارنگاره‌های قدیمی و سایر اشیای ارزشمند تاریخی نیز در این موزه نگهداری می‌شود.

مسجد ایاصوفیه یکی از پربازدیدترین و جذاب‌ترین دیدنی‌های استانبول است. ساختمان ایاصوفیه در دوره امپراتوری بیزانس در سال ۵۳۲ میلادی بنا به دستور امپراتور ژوستین یکم ساخته شد. برای بازسازی بنا دو معمار به نام‌های ایسیدوروس (از میلتوس یا سوکلی فعلی) و آنتییوس (از تراللس یا آیدنلی فعلی) انتخاب شدند. بنا با کار ۱۰ هزار کارگر در طول پنج سال و تحت نظر ۱۰۰ استاد تکمیل شد.

مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه استانبول

مسجد سلیمانیه بزرگ‌ترین مسجد استانبول به شمار می‌آید. این بنا یکی از نمادین‌ترین بناها و آثار تاریخی در شهر است و شکوه و عظمت خاصی دارد. از آنجایی که همچنان به‌عنوان یک مکان مذهبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای بازدید از آن باید شئونات اسلامی را رعایت کنید. البته لباس مناسب در ورودی مسجد در اختیار مهمانان قرار می‌گیرد. فضای داخلی مسجد بسیار هنرمندانه و زیبا است و شگفتی بازدیدکنندگان را برمی‌انگیزد. تمام قسمت‌های سقف گنبدی مسجد، با هنرهای دیدنی مزین شده است. این مسجد یکی از بهترین نمونه‌های ترکیب هنر معماری و هنرهای تزیینی با اعتقادات مردم به حساب آید.

مسجد سلیمانیه از مسجدهای جامع استانبول است که در سال‌های ۱۵۵۰ تا ۱۵۵۷ ساخته شد. این مسجد را معمار بزرگ و مشهور عثمانی، معمار سنان به‌ دستور پادشاه عثمانی سلطان سلیمان اول طراحی کرد. ارتفاع گنبد مسجد ۵۳ متر و قطر گنبد ۲۷٫۵ متر است. طبق سنت‌های معماری عثمانی این مسجد چهار مناره دارد. وجود مناره یا گل‌دسته نشانه مساجدی است که به دستور پادشاهان ساخته می‌شدند. سبک معماری آن، مانند دیگر کارهای سنان و معماران عثمانی، ترکیبی از سبک معماری بیزانسی و اسلامی است.

باسیلیکا سیسترن

باسیلیکا سیسترن

شهر استانبول در دوره‌های مختلف غالبا در محاصره بوده است؛ بنابراین نیاز به یک منبع آب شیرین برای شهر ضرروی و قابل تامل بود. ازاین‌رو چندین مخزن روباز و زیرزمینی در دوره بیزانس در استانبول ساخته شد و آب از طریق آبراه‌هایی از مسافت‌های زیاد به این منابع سرریز می‌شد. باسیلیکا سیسترن یا آب‌انبار باسیلیکا استانبول در سال ۵۳۲ میلادی به دستور امپراتور یوستینیانوس اول برای کاخ بیزانس و زمین‌های اطراف آن حفر و ساخته شد. این آب انبار تقریبا دو‌ هزار مخزنی، بزرگ‌ترین آب انبار موجود در دوره بیزانس است و در زیر شهر استانبول قرار دارد. دلیل این نام‌گذاری، ستون‌های ردیفی آن است. به این آب انبار همچنین «سارای»، که به زبان ترکی به معنای «مکان» است، گفته می‌شود. امروزه در این آب انبارعلاوه بر دیدن ستون‌ها، سقف‌های طاقی شکل و سازه‌های هنری بسیار زیبا، اغلب صدای اجراهای موسیقی و رقص را می‌توانید بشنوید که بر جذابیت این مکان خاص می‌افزاید.

در این آب‌انبار ستون‌هایی مزین به نقش برجسته‌هایی چون سر مدوسا و پر طاووس را مشاهده خواهید کرد. اگر آب در آب‌انبار جریان داشته باشد، می‌توانید تصویر بازتابیده ستون‌ها را در آب‌های تیره ببینید. این آب‌انبار زیبا را گاهی قصر غرق شده نیز می‌نامند. باسیلیکا سیسترن مساحتی نزدیک به ۸۹۰۰ متر مربع دارد.

مسجد آبی

مسجد آبی استانبول

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی در نزدیکی موزه ایاصوفیه قرار دارد. به خاطر استفاده از کاشی‌های آبی در فضا داخلی، آن را مسجد آبی نیز نام‌گذاری کرده‌اند. این مسجد دیدنی و باشکوه از یک گنبد بزرگ اصلی تشکیل می‌شود و دارای ۶ مناره باشکوه و جذاب است. هشت گنبد کوچک‌تر نیز دارد. مسجد سلطان احمد برای مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین هنگام بازدید از آن، باید شئونات اسلامی را در پوشش و رفتار خود رعایت کنید. برای بازدید از این مجموعه باید در ساعت‌هایی مراجعه کنید که مراسم مذهبی و نماز جماعت در آن برگزار نمی‌شود.

تنگه بسفر

تنگه بسفر استانبول

تنگه بسفر مرز بین آسیا و اروپا در ترکیه محسوب می‌شود و باریکه آبی است که دریای سیاه را به دریای مرمره پیوند می‌دهد. این تنگه چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از مناطق ساحلی استانبول دارد و افق شهری استانبول از این تنگه بسیار دیدنی و مشهور است. این تنگه نه‌تنها محل عبور کشتی‌های تجاری بین‌المللی است، بلکه برای گردشگران نیز جذابیت زیادی دارد. در تنگه بسفر می‌توانید تجربه کاملا متفاوتی از گشت‌و‌گذار در استانبول داشته باشید.

کاخ و پارک ییلدیز استانول

پارک ییلدیز استانبول

یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین پارک‌های استانبول، پارک ییلدیز به شمار می‌آید. این پارک که در منطقه‌ بشیکتاش شهر استانبول قرار دارد، زمانی اصلی‌ترین شکارگاه سلطان سلیمان بوده است. پس از گذشت مدتی، کاخ ییلدیز به دستور سلطان عبدالحمید دوم در اواخر قرن ۱۹ میلادی در این مکان بنا می‌شود. این کاخ درواقع بنایی کوچک درون پارک بود که سلطان عبدالحمید آن را بازسازی کرد.

کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی که در زمان امپراطوری عثمانی مرکز اداری بوده است، به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شد. این قصر در زمان عثمانی علاوه‌بر مرکز اداری، محل حرم سلطنتی نیز بوده است.

این بنای با عظمت روی تپه‌ای مشرف بر دریای مرمره، تنگه‌ بسفر و شاخ طلایی واقع شده است. قدمت این سرا به ۱۵ قرن می‌رسد و دارای بخش‌هایی چون کتابخانه، اتاق‌های کارمندان، آشپزخانه، حرمسرا و… است. این مکان که اندکی بعد از دولت عثمانی به موزه تبدیل شد، امروزه میزبان آثار گرانقدری چون الماس معروف ۸۶ قیراطی کاسیکچی است. از آنجای که در موزه‌ی توپکاپی آثار ادبی و فرهنگی بسیاری مربوط‌ به ایرانیان نگهداری می‌شود، ممکن است بازدید از این موزه برای ایرانیان جذابیت خاص خود را داشته باشد.

این قصر در طول تاریخ میزبان چهار هزار نفر بوده است. فضا و دکوراسیون داخلی آن به‌خوبی سبک زندگی اشرافی و لوکس ساکنان آن را نشان می‌دهد. این قصر یکی از مهم ترین یادگاری‌های تاریخی ترکیه است.

برج گالاتا استانول

برج گالاتا استانبول

در قسمت شمالی شاخ طلایی به بنای زیبایی برمی‌خوریم که جلوه‌ای بی‌نظیر از معماری قرون وسطا را به تصویر می‌کشد. از بلندای برج گالاتا بهترین نمای شهر همیشه‌بیدار استانبول را خواهید دید. از این برج زیبا در قرن ۱۵ به‌عنوان دانجن (زندان زیرزمینی داخل قلعه) استفاده می‌شد. اندکی بعد این برج به‌منظور دیده‌بان آتش‌سوزی‌ به کار گرفته شد و مدتی بعد به‌عنوان رصدخانه در اختیار تقی الدین نجوم شناس بود. امروزه این برج ۷۰ متری دارای کافه، رستوران سنتی و آسانسور است.

قلعه روملی حصار

روملی حصار استانبول

در تنگه‌ بسفر و ساحل روملی یکی از زیباترین و مشهورترین قلعه‌های کشور ترکیه واقع شده است. قلعه‌ روملی حصار توسط سلطان محمد فاتح ساخته شد. دیوار این قلعه‌ مستطیلی شکل حدود ۸۲ متر ارتفاع دارد. کنترل تنگه‌ بسفر برای جلوگیری از هرگونه حمله‌ احتمالی از جانب دریای سیاه دلیل اصلی ساخت قلعه‌ روملی بوده است. این قلعه دارای سه برج اصلی، سه در ورودی اصلی، ۱۳ برج مراقبت کوچک، مسجد، مخزن صلاح، اتاق استقبال، زندان و… است.

کاخ دلمه باغچه

کاخ دلمه باغچه استانبول

در قرن ۱۹ میلادی کاخی ساخته شد که آخرین سلاطین عثمانی از آن به‌عنوان کرسی حکومتی خود استفاده می‌کردند. در کاخ دلمه باغچهبه وضوح شاهد تلفیق معماری عربی و اروپایی خواهیم بود که این خود گواه قرارگیری این شهر بین دو قاره است. این کاخ به دستور عبدالمجید یکم بنا شد. از آنجا که مصطفی آتاتورک در دوره‌ نخست‌وزیری خود در ترکیه، سه ماه پایانی عمرش را در این کاخ گذراند، از این کاخ به‌عنوان کاخ آتاتورک نیز یاد می‌شود. کاخ دلمه باغچه در واقع لوکس‌ترین و جدید‌ترین کاخ عثمانی است که در ساخت آن از ۱۴ تن ورق طلا بهره گرفته‌اند.

مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا استانبول

در دوران عثمانی، رستم پاشا، صدراعظم وقت، که فردی ثروتمند و باهوش بود، دستور داد مسجدی با نام خودش در شهر استانبول بنا کنند. کاشی‌کاری‌های منحصربه‌فرد مسجد رستم پاشا نمونه‌ای دیگر از هنر معماری استاد سینان است. از قدمت این مسجد حدود ۵۰۰ سال می‌گذرد و قرارگیری آن در منطقه‌ مرکزی تجاری دلیل خوبی برای به سرقت نرفتن کاشی‌کاری‌های گران‌قدر این بنا محسوب می‌شود. معروف‌ترین کاشی این مسجد در سمت راست در ورودی اصلی واقع شده است. روی این کاشی، مینیاتوری از کعبه مربوط‌ به سال ۱۰۵۰ است که زیبایی محصورکننده‌ای دارد. همچنین دیواری بین دیوار محراب و منبر مسجد، با طرحی از شاخه‌های پرشکوفه درختان تزیین شده که به‌گفته‌ی برخی، «سینان» برای طراحی گل‌‌های این کاشی‌ها از نقش پارچه‌های پرطرفدار ترک در قرن ۱۶ الهام گرفته است.

کلیسای چورا استانول

کلیسای چورا استانبول

یکی دیگر از زیباترین معماری‌های باقی‌مانده از دوره‌ی بیزانس کلیسای چورا در استانبول است که همانند کلیسای ایاصوفیه در دوره‌ عثمانی به مسجد و امروزه به موزه تبدیل شده است. کلیسای چورا نسبت به سایر کلیساهای دوره‌ بیزانس چندان بزرگ نیست؛ اما به‌دلیل بکر ماندن دکوربندی داخلی بسیار منحصربه‌فرد است. درهای ورودی اصلی، بدنه‌ی اصلی کلیسا و عبادگاه از قسمت‌های اصلی این معماری دیدنی است.

برج دختر استانول ترکیه

برج دختر

برج دختر برجی جالب در نزدیکی سواحل استانبول است. داستان‌ها و افسانه‌های زیادی در مورد این برج روایت می‌شود. بازدیدکنندگان باید با فرابر خود را به این برج برسانند و از پله‌های آن بالا بروند. بازدید از برج دختر نه‌تنها شما را با تاریخچه و داستان‌های مرتبط با آن آشنا می‌کند، بلکه نقاشی‌های دیواری زیبای آن نیز شما را شگفت‌زده خواهند کرد؛ دیوارهایی که به بالکنی با چشم‌اندازی زیبا منتهی می‌شود.

قدمت برج دختر به سال ۲۴ قبل از میلاد می‌رسد و روی جزیره‌ای کوچک بنا شده است. این جزیره در محلی قرار دارد که آب‌های دریای سیاه به دریای مرمره می‌رسد. برج دختر در سال ۲۰۰۰ بازسازی شد و هم‌اکنون به‌شکل رستوران درآمده است.

خیابان استقلال استانول

خیابان استقلال استانبول

خیابان استقلال یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌ها و مناطق خرید در استانبول است. این خیابان شلوغ و پرجنب و جوش مانند خیابان آکسفورد در لندن، به یک خیابان نمادین و جذاب برای گردشگران تبدیل شده است. خیابان استقلال میزبان فروشگاه‌های متعددی از برندهای برتر دنیای مد، بوتیک‌های مستقل، رستوران‌ها و کافه‌های فراوان است و می‌توان ترکیبی از فرهنگ سنتی و غربی را در آن مشاهده کرد.

این خیابان همیشه شلوغ و پر از گردشگران و اهالی شهر است که به دنبال خرید و گشت‌و‌گذار هستند. در خیابان استقلال حتی برای یک لحظه خسته نمی‌شوید و حوصله‌تان سر نمی‌رود. در این خیابان می‌توانید سبک زندگی مدرن در شهر استانبول را در اصیل‌ترین حالت خود مشاهده کنید. نوازنده‌های خیابانی در این خیابان، آثار موسیقی جذاب و شنیدنی را اجرا می‌کنند و لذت گشت‌و‌گذار در این خیابان را دو برابر می‌کنند.

ترامواهای قرمز قدیمی استانول

تراموای قدیمی استانبول

استانبول وسایل نقلیه متنوعی دارد، از تاکسی و اتوبوس گرفته تا فرابر و تراموا. هنگام گشت‌و‌گذار در این شهر، متوجه وجود ترامواهای قرمز قدیمی خواهید شد که در خیابان‌ها حرکت می‌کنند. بیشتر آن‌ها در منطقه بی‌اغلو دیده می‌شوند. گشت‌و‌گذار و تفریح در استانبول با تجربه سواری در وسایل قدیمی، جذاب‌تر خواهد شد. به‌خصوص وقتی از خیابان‌های سنگفرش می‌گذرید.

جزایر استانبول

جزیره بویوک آدا استانبول

اگر دنبال این هستید که یکی دو روز را خارج از شهر بگذرانید، قایق کرایه کنید و به سمت یکی از جزایر نزدیک استانبول بروید. بویوک آدا معروف‌ترین آن‌ها است و چون بزرگ‌ترین جزیره از بین نه جزیره اطراف استانبول است، به‌راحتی می‌توانید به نقاط دورتر بروید؛ جایی که خودتان باشید و طبیعت، عمارت‌های تاریخی دوره عثمانی و نماهای بی‌نظیر از دریا.

دو جزیره‌ کوچک‌تر هیبلی آدا و بورگاز آدا نیز مقاصد مهمی هستند که آنجا می‌توانید خیابان‌های شلوغ را بگردید و در نهایت به کافه‌ای دنج و خلوت برسید که زیر سایه‌ درختان پنهان شده است یا اینکه عمارت زیبایی را پیدا کنید که ذوق عکاسی شما را بیدار کند. در این دو جزیره همچنین می‌توانید دوچرخه کرایه کنید، لازم نیست همیشه پیاده‌روی کنید!

استانبل محله‌های بالات و فنر مکان‌های فوق‌العاده‌ای برای گشت‌و‌گذار هستند. در خیابان‌ها قدم بزنید و غرق تماشای ساختمان‌های تاریخی شوید که با نماهای رنگی و تزئینات زیبا، خیابان‌ها را زیباتر کرده‌اند. در این مسیر به کلیساهای تاریخی و دبیرستان فوق‌العاده فنر بر خواهید خورد. اینجا کافه‌های دنج، فروشگاه‌های مختلف و رستوران‌هایی افتتاح شده که جوانان آن‌ها را اداره می‌کنند و اکنون محله‌ی تاریخی را به خانه‌ی خودشان تبدیل کرده‌اند.

ویکی پدیا

تفریحگاه مودا استانول

مودا کادیکوی استانبول

اگر می‌خواهید استانبول را از زاویه‌ی دیگری ببینید، به بخش آسیایی آن بروید. تفریحگاه مودا جایی است که می‌توانید روی صخره‌های ساحلی بنشینید و بخش اروپایی استانبول را تماشا کنید.

مودا قطعا یکی از بهترین محله‌های کادیکوی محسوب می‌شود؛ بنابراین وقتی گشت و گذارتان در ساحل تمام شد، راهتان را به سمت این محله و به‌خصوص مودا کااسی ادامه دهید. بعد از میان تمام کافه‌های بی‌نظیر، رستوران‌ها،‌ گالری‌ها و بوتیک‌هایی که مودا عرضه می‌کند، یکی را انتخاب کنید.

محله‌های بالات و فنر استانول

محله بالات استانبول

ما در مجله اینترنتی املاک آنلاین سعی بر آن داریم تا شما را با جدید تری اطلاعات به روز کنیم لطفا نظرات خود را برای ما در انتهای مقاله به اشتراک بگذارید

منبع: کجارو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا