گردشگریجهان‌گردی

شناخت جاهای دیدنی ارمنستان برای یک سفر به یاد ماندنی

ارمنستان، این کشور کوچک اما جذاب با تاریخی غنی، در حال تبدیل شدن به یک جاذبه گردشگری جهانی است. جاهای دیدنی ارمنستان از نظر طبیعت، خیره‌کننده‌ترین مناظر اروپا را دارد؛ با قله کوه آرارات که بر افق کشور، سایه خود را گسترده است. این کوه نماد ملی ارمنستان است و در کتاب مقدس به کوه آرارات، جایی که کشتی نوح فرود آمد، اشاره می‌شود.

ارمنستان اولین کشوری بود که مسیحیت را به عنوان دین ملی خود اعلام کرد. این کشور دارای خانه کلیساهای بی‌شمار و زیبایی است که اغلب در مناطقی با طبیعتی بکر ساخته شده‌اند. پایتخت ارمنستان، ایروان، یکی از سریع‌ترین شهرهای در حال توسعه در کل اروپا است و از جهانگردان سراسر دنیا استقبال می‌کند.

میدان جمهوری ایروان، سمبل استقلال ارمنستان

میدان جمهوری ایروان حکم میدان تقسیم است برای استانبول؛ هرچند تقسیم در شهرت و محبوبیت خیلی فراتر رفته است. میدان جمهوری معروف‌ترین میدان ایروان و یکی از نماد‌های اصلی این شهر است که جشن‌ها و مراسم‌های زیادی در این میدان برپا می‌شود. جشن استقلال ارمنستان هم هر سال 21 دسامبر (مهر ماه) در این میدان با شکوه تمام برگزار می‌شود.

قبلا نام این میدان «میدان لنین» بود که در بیستمین سالگرد حضور شوروی در ارمنستان مجسمه او در این میدان قد علم کرده بود. اما بعد از آن که ارمنستان به استقلال رسید، مسجمه لنین هم دیگر در این میدان جایی نداشت و برداشته شد.

خیابان‌گردی در ارمنستان

بسیاری از گردشگران علاوه بر دیدن آثار تاریخی و جاهای دیدنی، به خرید در مراکز خرید ارمنستان و قدم زدن در خیابان‌‌های مقصد سفر علاقه دارند. دیدن مغازه‌ها و فروشگاه‌ها، معابر و خیابان‌ها ما را با فرهنگ مردم آن شهر و کشور آشنا می‌کند.

1_ خیابان شمالی ایروان

خیابان شمالی ایروان خیابانی برای عابران پیاده است که در سال 2007 افتتاح شد. این خیابان در مرکز شهر و منطقه کنتورن واقع شده و خیابان آبوویان را با میدان آزادی در خیابان تومانیان پیوند می‌دهد. در واقع این خیابان بین میدان جمهوری و سالن اپرا قرار دارد؛ طول آن 450 متر و عرض آن 27 متر است.

این خیابان که یکی از جاهای دیدنی ارمنستان است، ساختمان‌های مسکونی مجلل، فروشگاه‌های سطح بالای تجاری، دفاتر تجاری، کافی‌شاپ‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و کلوپ‌های شبانه را در خود جای می‌دهد.

2_ خیابان ماشتوتس ارمنستان

 خیابان ماشتوتس ارمنستان

خیابان ماشتوتس که بین سال‌های 1924 و 1990 به عنوان خیابان لنین شناخته می‌شد، یک خیابان و یکی از جاهای دیدنی ارمنستان است. این خیابان در منطقه مرکزی کنتورن ایروان قرار دارد.

بناهای تاریخی مهمی در دل این خیابان جای گرفته‌اند که از میان آنها می‌توان به مسجد آبی، گالری ادوارد ایزابکیان، تئاتر اپرای ایروان، سینما نیری، اقامتگاه رئیس جمهور و تئاتر دولتی ماریوتای ایروان اشاره کرد.

3_ خیابان آبوویان، از جاهای دیدنی ارمنستان

 خیابان آبوویان، از جاهای دیدنی ارمنستان

این خیابان از میدان مرکزی جمهوری به مجسمه نویسنده برجسته ارمنی، خاچاتور آبوویان (1809–1848) منتهی می‌شود. این خیابان برای بزرگداشت این هنرمند به «آبوویان» نام‌گذاری شد. خیابان آبوویان اولین خیابان برنامه‌ریزی شده پایتخت ارمنستان است.

ابوویان بیشتر محل استقرار موسسه‌های فرهنگی و آموزشی، ساختمان‌های مسکونی مجلل، مغازه‌های برندهای معروف و برجسته، دفاتر تجاری، کافی‌شاپ‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و کلوپ‌های شبانه است. البته رستوران و کافی‌شاپ، فروشگاه‌های برند و کلوپ‌ها اصلی‌ترین اجزای این خیابان به حساب می‌آیند.

خانه اپرا از جاهای دیدنی ارمنستان

سالن اپرای ایروان در سال 1933 توسط الکساندر تامانیان، طراح و معمار معروف ارمنی ساخته شد. یک خانه اپرای عالی و بی‌نظر که شامل دو سالن کنسرت آرام خاچاتوریان با 1400 صندلی و تئاتر ملی اپرا و باله الکساندر اسپنداریان با 1200 صندلی است.

مکانی استثنایی که در آن می‌توانید هم از باله و نمایش‌های موزیکالش، و هم از تک‌نوازی سمفونیک و پیانو لذت ببرید. خانه اپرا درست روبروی میدان آزادی است. در نزدیکی این مکان رستوران‌های زیادی وجود دارد که برای جمع خانواده و دوستان بسیار مناسبند.

کتابخانه ایروان

این کتابخانه یکی از مهم‌ترین گنیجنه‌های ادبی نه تنها ارمنستان بلکه کل جهان است. 17000 دست نوشته خاص را در این کتابخانه می‌توان دید. اگر تا حالا فقط در کتاب‌های تاریخی می‌خواندید که شاه‌ها فرمان می‌دادند حالا اینجا می‌توانید چند مورد از فرمان‌های شاه‌های صفویان را به دست خط خود پادشاه ببینید.

جلوی بنای کتابخانه مجسمه ماشتوتس را می‌بینید که در حال یاد دادن الفبا به یک نوجوان است؛ ماشتوتس همان کسی است که الفبای ارمنی را ساخته است. بعد از پله‌ها به در بزرگ مسی می‌رسید که شما را به داخل کتابخانه هدایت می‌کند. داخل موزه هم که دست‌‌نوشته‌های کهن از رومی‌ها، ایرانی‌ها، اعراب و ارامنه دیده می‌شود.

پارک مجسمه و موزه هنرهای معاصر

پارک مجسمه و موزه هنرهای معاصر

یکی از موزه‌های پرآوازه و جاهای دیدنی ارمنستان، پارک مجسمه و موزه هنرهای معاصر  کافسجیان است.

این موزه در نوامبر 2009 در شهر ایروان افتتاح شد که علاوه بر نمایشگاه آثار منحصربه‌فرد هنر مدرن، برنامه متنوعی از سخنرانی‌ها، فیلم‌ها‌، کنسرت‌ها و اقدامات آموزشی متعدد را به بزرگسالان و کودکان، ارائه می‌دهد.

این مجموعه تاریخی علاوه بر موزه، یک پارک مجسمه را هم در بر می‌گیرد، که فضای سبز کوچک و بخشی از موزه است و در قسمت شمالی خانه اپرا قرار دارد. مسجمه هنرمندان و افراد مشهور دنیا مثل بوترو در این پارک نصبه شده است.

موزه تاریخ از جاهای دیدنی ارمنستان

موزه تاریخ از جاهای دیدنی ارمنستان

موزه تاریخ، یکی دیگر از جاهای دیدنی ارمنستان، موزه­ای در حوزه باستان‌شناسی، سکه شناسی، قوم نگاری، تاریخ مدرن و مرمت در ارمنستان است. این مجموعه ملی 400هزار شی و اثر دارد و در سال 1920 تأسیس شد.

موزه تاریخ ارمنستان به طور مداوم آثار موجود در مجموعه‌های خود را با یافته‌های جدید در سایت‌های باستانی ارمنستان توسط موسسه باستان‌شناسی و مردم‌نگاری و آکادمی ملی علوم ارمنستان به روز می‌کند. سایر اشیا از طریق خرید و کمک مالی به دست می‌آیند. این موزه نمایانگر تصویری جدایی‌ناپذیر از تاریخ و فرهنگ ارمنستان، از دوران پیش از تاریخ تا به امروز است.

موزه تاریخ ایروان، از دیدنی های ارمنستان

موزه تاریخ ایروان، از دیدنی های ارمنستان

در این موزه 9000 اثر را می‌توانید از دوره‌های تاریخی مختلف ببنید، از کتاب‌های باستانی و اشیای سنتی گرفته تا نقاشی‌ها، همینطور اولین تلفن و دوربین فیلمبرداری و وسایل جنگی. ایرادی که بیشتر گردشگران از این موزه می‌گیرند این است که توضیح اشیا به زبان ارمنی است و کسانی که این زبان را بلد نیستند طبیعتا نمی‌توانند متوجه نوشته‌ها شوند.

موزه آثار چوبی از جاهای دیدنی ارمنستان

موزه آثار چوبی از جاهای دیدنی ارمنستان

در یکی از مناطق زیبای پایتخت ایروان، در خیابان پارونیان، موزه آثار چوبی و منبت کاری واقع شده است که از جاهای دیدنی ارمنستان به‌شمار می‌رود.

این موزه همچنین آثار چوبی را بازیابی می‌کند. در میان این اشیا سینی‌های حک شده، جعبه‌های سیگار و کوزه‌های شراب وجود دارد. تعداد زیادی جلد کتاب، گلدان، قابلمه و جعبه مداد نیز در آن می توان دید. یکی از قسمت‌های مهم نمایشگاه موزه، آثار مجسمه‌سازی چوبی است.

آبنمای موزیکال

آبنمای موزیکال

یکی از جاذبه‌های میدان جمهوری ارمنستان، آبنمای موزیکال است که گردشگران را از سراسر دنیا به خود جذاب می‌کند. این آبنمای رقصان که به آبنمای آوازه‌خوان هم معروف است، در سال 1968 و به برای جشن 2750 سالگی ارمنستان افتتاح شد. در آن زمان این تنها آبنمای رقصان شوروی بود و هر روز غروب به مدت دو ساعت با موسیقی‌های گوش‌نواز به استقبال مردم می‌رفت.

آبنمای موزیکال از اواخر ماه می تا ماه اکتبر، هر روز روشن است و با پخش موسیقی دلنشینی، فضای آرامش‌بخشی را به بازدیدکنندگان القا می‌کند. از ساعت 9 تا 11 شب می‌توانید از موسیقی و جشن نور و رنگ این آبنما لذت ببرید.

منطقه سرسبز کاسکاد

منطقه سرسبز کاسکاد

منطقه سرسبز کاسکاد ایروان قلب تپنده این شهر است. جایی که جوانان دور هم جمع می‌شوند. تمام کنسرت‌های فضای باز در این محل برگزار می­شود، جایی که می­توانید بهترین چشم‌انداز ایروان را داشته باشید.

اگر به کاسکاد به عنوان یک ساختمان نگاه کنیم ساختمانی چند طبقه است. هر طبقه از آن آثار متمایز هنری را در معرض نمایش می­گذارد و حال و هوای متفاوتی را منتقل می­کند. در هر طبقه یک سالن داخلی نیز وجود دارد که دارای آثار هنری معاصر مختلف است.

کاسکاد همچنین با توجه به کافه های دنج به مکانی برای میهمانی‌های دوستانه، گفتگوهای پرجنب‌وجوش و جلسات تجاری پربار تبدیل شده است. راه‌پله‌های کاسکاد مکانی مناسب برای کنسرت‌های جاز و کلاس‌های مستر سنتی رقص ارمنستان است.

کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر در ارمنستان

کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر در ارمنستان

ارمنستان یکی از قدیمی‌ترین کشورها است که مسیحیت را به عنوان یک آیین دولتی پذیرفت. در واقع در جشن 1700 سالگی اعلام مسیحیت، کلیسای جامع سنت گریگور لووساوریچ را به عنوان ادای احترام به سنت گریگور روشنگر، که مسیحیت را به ارمنستان آورد، ساختند.

سنت گریگور حامی قدیس و اولین رئیس رسمی کلیسای رسولان ارمنستان و یک رهبر مذهبی بود که آیین ارمنستان را از بت پرستی به مسیحیت در سال 301 میلادی تغییر داد. ساخت بنای کلیسا در سال ۱۹۹۷ میلادی به پاس کار گریگور، شروع شد و در سال ۲۰۰۱ میلادی به پایان رسید و به احترام او، نام این کلیسا را سنت گریگور گذاشتند.

کلام آخر

سفری داشتیم به جاهای دیدنی ارمنستان که ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را حفظ کرده‌اند. ارمنستان اولین کشوری بود که مسیحیت را پذیرفت. بنابراین کلیساهای باستانی زیادی در آن وجود دارد. طبیعت زیبا و دیدنی ارمنستان، گردشگران و طبیعت‌گردان بی‌شماری را به خود جذب می‌کند.

ما در مجله اینترنتی املاک آنلاین سعی بر آن داریم تا شما را با جدید ترین اطلاعات به روز کنیم لطفا نظرات خود را برای ما در انتهای مقاله به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا