سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا خودرو

در این مقاله می خواهیم در خصوص سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا خودرو ، صحبت کنیم. اگر برای تو هم جای سواله که پولتو طلا بخری یا اینکه تو خودرو سرمایه گذاری کنی، این مقاله رو بخون. این مقاله بهت کمک میکنه که یه تصمیم درست حسابی روی سرمایت داشته باشی و بهترین سرمایه گذاری رو انجام بدی.

خودرو بخریم یا طلا؟

وقتی که شرایط اقتصادی یک کشور، دچار تنش‌های شدید میشه و به زبون ساده‌تر اقتصاد یک کشور دچار تورم میشه، اولین فکری که ذهن مردم رو مشغول میکنه اینه که ما چطوری میتونیم ارزش پول خودمون رو حفظ کنیم؟

این سوال، تا اینجاش منطقیه. اما وقتی که یه خرده جلوتر میریم، می‌بینیم که مردم تصمیم می‌گیرن که سرمایه گذاری کنن و این در حالیه که بیش از هفتاد درصد مردمی که تصمیم به سرمایه گذاری میگیرن، هیچ وقت تا حالا تجربه این کار رو نداشتن.علاوه بر این شما باید مدیریت مالی در زندگی رو داشته باشید تا بتونید موانع رو پشت سر بذارید.

نه تنها تجربشو نداشتن، بلکه علمشم ندارن و راحت‌تر بخوام بهتون بگم: ” بیش از هفتاد درصد مردمی که وارد بازار سرمایه، اونم در شرایط بحران اقتصادی میشن، کسایی هستن که بزرگترین تجربه سرمایه گذاریشون، گرفتن سود بانکی بوده. “. و حالا فکر کنید که این آدم‌ها، یه سرمایه گذاری پر ریسک، مثل سرمایه گذاری در طلا رو انتخاب می‌کنند.

و فکر می‌کنید نتیجه چی میشه؟ این افراد به جای اینکه راه درست رو برای سرمایه گذاری انتخاب کنن میرن و بلایی سر سرمایشون میارن که به هیچ وجه نمیشه دیگه جبران ضررش رو داشت. حتی بعضی وقتا که یک انتخاب درست میکنن، مثلا سرمایه گذاری در طلا رو انتخاب میکنن، چون علم به بازار ندارن، ضرر میکنن.

خب، حالا باید چکار کرد؟ چطور میشه این علم رو بدست آورد؟ چطور میشه یک انتخاب درست کرد؟ بهترین راه اینه که ما یه بررسی روی گزینه‌های سرمایه گذاری داشته باشیم و با هم مقایسشون کنیم. تو سال 98 و حتی سال 99، دو تا سرمایه گذاری یعنی سرمایه گذاری در طلا و سرمایه گذاری در خودرو، خیلی استقبال داشتن، اما نتیجه این سرمایه گذاری‌ها چی بوده؟ کدوم سود بیشتری دادن؟ کدوم مردم رو متضرر کردن؟

و از همه‌ی این‌ها مهم‌تر این که ما امسال باید طلا بخریم و سرمایه گذاری در طلا داشته باشیم یا اینکه باید بریم سمت خودرو و روی خودرو سرمایه گذاری کنیم؟ همه این سوالات رو من تو این مقاله بهت جواب میدم.

حتما بخوانید: انواع روش های سرمایه گذاری که باید بشناسیم!

سرمایه گذاری در طلا به جای خودرو

سرمایه گذاری در طلا، یکی از روش‌های سرمایه گذاری اصولی در تمام جهانه. میشه گفت که سرمایه گذاری در طلا، به اندازه قدمت تاریخ اقتصاد و سرمایه گذاری، عمر داره و یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین شیوه‌های سرمایه گذاری محسوب میشه.

اگر بخوام یه مقدار دقیق‌تر بررسی کنم باید بگم که طلا به این دلیل که پشتوانه پولی هر کشور رو تشکیل میده و از سمت دیگه یکی از ذخایر با ارزش در دنیاست، همیشه مورد اقبال بوده و از سمتی دیگه هم سرمایه گذاری در طلا بعنوان یک کالای ارزشمند، همیشه طرفداران زیاد خودشو داشته.

دلیل‌های زیادی میتونه ما رو به سمت سرمایه گذاری در طلا بکشونه و خب یه سری موارد هم هست که میتونه ما رو منصرف کنه. اما چیزی که مهمه اینه که ما فارغ از اوضاع فعلی به این سرمایه گذاری نگاه کنیم و عنصر زمان رو کنار بگذاریم و ببینیم که سرمایه گذاری در طلا کار به صرفه‌ای هست یا نه؟

مزایای سرمایه گذاری در طلا

سرمایه گذاری در طلا، به عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن، مزایایی داره که میتونه خرید طلا رو به شدت برای کسانی که علاقمند به سرمایه گذاری هستند، جذاب بکنه و منجر به درآمدزایی بشه. هر کدوم از این مزیت‌ها، اگر در هر کدوم از شاخه‌های سرمایه گذاری باشه، اون سرمایه گذاری رو تبدیل به یک سرمایه گذاری مطمئن میکنه و این خوبی سرمایه گذاری در طلاست که باعث شده چندین مزیت برتر سرمایه گذاری رو در دل خودش داشته باشه:

طلا، قیمتی جهانی دارد

یکی از دلایلی که سرمایه گذاری در طلا رو بسیار برای سرمایه گذارها جذاب میکنه، بحث قیمت جهانی طلاست. طلا، بر خلاف سایر انواع سرمایه گذاری یک قیمت جهانی مصوب داره و این امنیت سرمایه گذاری در طلا رو بالا میبره.

وقتی که شما در مسکن یا خودرو سرمایه گذاری می‌کنید، هیچ وقت یک قیمت معتبر جهانی و یا حتی یک قیمت معتبر داخلی برای این نوع سرمایه گذاری‌ها ندارید. اما وقتی سرمایه گذاری در طلا رو انتخاب می‌کنید، میدونید که بهرطریق اقتصاد جهانی، بر اساس ارزش طلا، یک قیمت برای طلا تعیین کرده.

هر چند که در سالهای اخیر، تورم روی قیمت طلا در کشور ما تاثیر گذاشته، اما اگر یه نگاه دقیق‌تر بر روی سرمایه گذاری در طلا داشته باشید، می‌بینید که قیمت جهانی طلا به اضافه نرخ تورم در کشور ما، یک قیمتی رو به ما میده که معادل نرخ روز طلا بر اساس ارزش‌های جهانیه.

چطور؟ شما اگر ده سال پیش، یک سکه بهار آزادی داشتید و با فروش اون میتونستید صد دلار خرید ارز داشته باشید، امروز هم به همون میزان همبستگی دارید و میتونید با سرمایه گذاری در طلا، پا به پای نرج جهانی به اضافه ارزش تورم، ارزش سرمایه‌ی خودتون رو ثابت نگه دارید.

در واقع ضریب همبستگی طلا با سایر سرمایه گذاری‌ها و سایر قیمت‌های داخلی و جهانی و همچنین تاثیر روی صنعت‌های مختلف، باعث شده که سرمایه گذاری در طلا، یک سرمایه گذاری پشتیبان، محسوب بشه که هیچگاه از ارزش اون کم نمیشه و همیشه در مدار صعود قرار داره.

حتما بخوانید: سرمایه گذاری در طلا یا مسکن؟

طلا همیشه نوسان مثبت دارد

اگر به تاریخ قیمت گذاری طلا چه در بازار جهانی و چه در بازار داخلی نگاه کنید، می‌بینید که قیمت نوسانات طلا همیشه سیر مثبت و صعودی دارد. در واقع وقتی شما سرمایه گذاری در طلا را انتخاب می‌کنید، این اطمینان را دارید که قیمت دارایی شما همیشه در مدار صعود قرار دارد.

البته این امر به شاخص‌های متعددی بستگی داره، اما اگر حتی در روزهای نزول قیمت طلا در جهان به شاخص‌های اقتصادی نگاه کنید، می‌بینید که سرمایه گذاری در طلا، همیشه پیشرو بوده و نسبت به افت شاخص‌های اقتصادی در دنیا و شاخص بورس ، سقوط کمتری داشته و یک گام از باقی سرمایه گذاری‌ها جلو بوده.

طلا در تمام جهان صاحب ارزش است

مزیت بعدی‌ای که سرمایه گذاری در طلا رو بسیار جذاب میکنه، بحث ارزش جهانی طلاست. شما اگر طلایی که امروز در ایران خریدید رو فردا بخواید در لندن هم بفروشید، به همون میزان صاحب ارزشه. در واقع از این جهت طلا ضریب نقد شوندگی بسیار بالایی در بعد ارزش مکانی داره.

یه نکته‌ی دیگه هم که این مسئله رو تبدیل به یک نقطه مثبت در سرمایه گذاری طلا میکنه اینه که امنیت سرمایه گذاری شما رو بالا میبره. به عنوان مثال خودروی خریداری شده در ایران به قیمت گزاف، در خارج از کشور، ارزشی نداره مگر به قیمت حلب.

اما اگر طلا بخرید، این امنیت رو در سرمایتون دارید که میتونید هر جای دنیا، از اون به عنوان یک پشتوانه استفاده کنید و معاملش کنید و به نرخ همون کشور، پول نقد داشته باشید. طبیعتا این امر باعث میشه که سرمایه گذاری در طلا، یک رویکرد جهانی محسوب بشه.

طلا پشتوانه پول هر کشور است

فرض کنید شما یک سکه بهار آزادی در سال 90 خریداری کردید و الان بعد از 9 سال، رشد قیمت بسیاری در طلای خودتون داشتید. طبیعتا این سرمایه گذاری در طلا، برای شما سود بلند مدتی بسیار خوبی فراهم کرده و شما رو خیلی از باقی کسانی که پولشون رو توی بانک گذاشتن، جلو انداخته.

اما یه چیزی این وسط مطرح میشه و اونم اینه که اگر قیمت طلا بالا رفته، قیمت باقی چیزها هم بالا رفته و ارزش پول کشور ما کم شده. اما باید بهتون بگم که خوبی سرمایه گذاری در طلا اینه که با ارزش پول ملی کشور ما، همبستگی بالایی داره.

یعنی اگر شما با یک سکه بهار ازادی در سال 90 میتونستید یک متر زمین در شمال شهر تهران بخرید. امروز میتونید با همون مقدار سودی که کسب کردید، باز هم یک متر زمین در شمال شهر تهران بخرید. در واقع سرمایه گذاری در طلا باعث میشه که شما ارزش پولتون حفظ بشه، چون طلا پشتوانه پول هر کشوره.

با خرید طلا با دولت شریک می‌شوید

سرمایه گذاری در طلا، یک سرمایه گذاری اشتراکی با دولت‌ها هم هست. اگر سری به دارایی‌های هر کشور و بقولی به پشتوانه اقتصادی هر کشور بزنید، می‌بینید که هر دولتی ذخایر طلای فراوان دارد و هر میزان که ذخایر طلا بیشتر باشد، اون کشور از لحاظ اقتصادی قوی تره و بدیهی هست که سطوح مدیریت توانمندی هم برای مدیریت اوضاع اقتصادی در اون کشور وجود داره.

در ایران هم که یک کشور ثروت‌مند به لحاظ ذخایر اقتصادی هست، ما ذخایر طلای فراوان داریم و این باعث شده که دولت همیشه بر روی قیمت طلا و سرمایه گذاری در طلا نظارت داشته باشه. البته نباید این رو هم فراموش کرد که افسار گسیختگی طلا و نوسانات سرمایه گذاری در طلا، صرفا به این دلیله که ما در برهه‌ی بدی از اقتصاد خودمون قرار داریم.

خب با این اوصاف میتونیم بگیم که سرمایه گذاری در طلا، یک گزینه‌ی مناسب، مطمئن و پر بازده برای سرمایه گذاری‌های بلند مدتیه. اما خب، هر سرمایه گذاری‌ای بالاخره یه سری از نقاط ضعف هم به همراه خودش داره.

سرمایه گذاری در طلا، دو نقطه ضعف داره. که یکیش مربوط به شرایط داخلی سرمایه گذاری در طلا هست و یکیش مربوط به کلیت سرمایه گذاری در طلا.

در مورد شرایط داخلی باید گفت که نوسانات قیمت طلا در سالهای اخیر بسیار بالا بوده و بسیاری از کسانی که در قله‌های قیمتی، طلا خریداری کردند، متحمل ضرر‌های بسیاری شدند. اما خب این مسئله تا حد زیادی هم به هوش طلا مربوطه. که براتون مفصل توضیح میدم.

اما بحث جهانی سرمایه گذاری در طلا، بحث بلند مدتی این سرمایه گذاریه. وقتی شما طلا میخرید، انتظار ندارید که هر روز ازش نوسان بگیرید و یا هر روز ازش سود کنید. دیدتون بلند مدتیه و این یه مقدار خواب سرمایه‌ی شما رو بالا میبره. البته برای این هم راهکارهایی وجود داره که براتون میگم.

اما در یک جمع‌بندی باید گفت که سرمایه گذاری در طلا، یک سرمایه گذاری موفق در ایران و در تمام کشورهای جهانه و نه تنها سود خوبی رو به ما میده، بلکه ما رو یک قدم از تمام فشارهای اقتصادی مثل تورم جلو میندازه.

سرمایه گذاری در خودرو به جای طلا

برای سرمایه گذاری در خودرو، حرف‌های زیادی وجود داره. اول از همه باید اینو دید که اصلا خودرو چیزی هستش که ما روی اون سرمایه گذاری داشته باشیم. اگر نظر من رو بخواید باید بهتون بگم که خودرو یک کالای مصرفیه و سرمایه گذاری روی خودرو به کل اشتباهه.

البته من این اشتباه بودن رو نسبت به سرمایه گذاری در طلا دارم بهتون میگم. چون امنیت سرمایه گذاری در طلا، به شدت بالاتر از خودرو هستش و اصلا هم درک این موضوع سخت نیست.

یه خط روی یه ماشین بیفته، از قیمتش کم میشه. یه تصادف میتونه سرمایه‌ی شما رو به کل از بین ببره. یه مشکل فنی، میتونه از ارزش سرمایه‌ی شما کم کنه و این که شما خودرو بخرید و انتظار رشد قیمت داشته باشید، فقط به زندگی خودتون آسیب می‌زنید.

چون خیلی‌ها دیدشون به سرمایه گذاری تک بعدیه. خرید خودرو و سرمایه گذاری روی طلا، اگر یک امر فراگیر بشه. یعنی همه‌ی مردم بیان خودرو رو برای سود کردن بخرن، اونوقت چه اتفاقی میفته؟ یه گرونی تو قیمت خودرو میشه و در برابر دو برابر شدن قیمت، شما باید چند برابر قیمت، برید سایر کالاها رو بخرید.

به طور کلی سرمایه گذاری بر روی کالاهای مصرفی، موجب میشه که تورم زیاد و زیادتر بشه و وقتی که شما سرمایتون رو تبدیل به پول نقد می‌کنید، به ظاهر سود کردید، اما وقتی زندگی تون رو بررسی می‌کنید، می‌بینید که نسبت به قیمت روز بقیه‌ی اجناس، خیلی از بازار عقب موندید و به کلی از ارزش پولتون کم شده.

پس اگر نظر من رو برای سرمایه گذاری میخواید، باید بهتون بگم که سرمایه گذاری در طلا به مراتب بهتر از سرمایه گذاری توی خودرو هستش و سودی که شما از سرمایه گذاری در طلا می‌گیرید هم به مراتب بیشتر از سود خودرو هست.

و پیشنهاد من اینه که به جای سرمایه گذاری در خودرو، برید و روی سهام‌های خودرویی سرمایتون رو بگذارید. اینجوری هم هزینه‌ی نگهداری ندارید. هم از ارزش سرمایتون کم نمیشه و هم در سود شرکت سهیم هستید.همچنین برای افزایش فروش بیشتر شما می توانید استراتژی کالباسی را به کار ببرید.

در صورت وجود هر گونه سوال یا ابهام در خصوص سرمایه‌گذاری در ملک یا طلا، می‌توانید سوال خود را در انتهای همین مقاله از مجله املاک آنلاین در بخش نظرات مطرح کنید تا در سریع‌ترین زمان به سوال شما پاسخ دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا