حقوقی

دادن وکالت بلاعزل به معنی فروش ملک نیست

برخی مشکلات عمده‌ که برای خرید و فروش و انتقال اموال غیرمنقول مانند خانه و زمین گریبان مردم را می‌گیرد مربوط به مسایلی است که با دادن وکالت بلاعزل از سوی فروشنده به خریدار پیش می‌آید. نکته اینجاست که دادن وکالت بلاعزل به معنی فروختن چیزی نیست.

این روزها که خرید و فروش با اسناد عادی مانند قولنامه رواج زیادی پیدا کرده است، برخی از فروشندگان و خریداران توافق می کنند که املاک را به وسیله وکالت بلاعزل معامله کنند. بعضا دیده شده فروشنده و خریدار؛ با تنظیم وکالت بلاعزل، معامله می کنند و در نهایت، اختلاف پیش می آید و کارشان به دادگاه می کشد.

یکی از ابهاماتی که معمولا در مورد اعطای وکالت بلاعزل وجود دارد این است که چرا دفتر خانه برای ملک که یک بار فروخته و وکالت بعلا عزل داده بادرخواست فروشنده بدون مدارک به افراد دیگر وکالت بلا عزل دیگر میدهد فروش یک ملک چند نفر اشکال ندارد.

دراین باره کانون سردفتران و دفتریاران این گونه توضیح می‌دهد: هر مالك مي‌تواند به هر تعداد افراد وكالت براي انجام مورد وكالت كه مي‌تواند فروش باشد يا موارد ديگر بدهد. شهروندان محترم بايد بدانند “وكالت فروش بلاعزل” به منزله فروش نيست و چنانچه قصد انتقال قطعي دارند نسبت به آن اقدام فرمايند.

در ضمن موكل يعني مالك، خودش هم مي تواند ملكي كه وكالت بلاعزل فروش را به فردي ديگري داده، بدون اطلاع وكيل بفروشد. ضمنا شما مي توانيد همزمان به چند نفر وكالت بدهيد و منع قانونی در این باره وجود ندارد.

تحریریه املاک آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا