معماری و دکوراسیونمحوطه سازی

گیاهان مناسب روف گاردن را بشناسید!

با افزایش ساختمان‌ها و کمبود گونه‌های گیاهی در شهر، با مشکلات زیادی همچون جزیره گرمایی شهری و افزایش دما روبه‌رو هستیم لذا برای حل این مشکل باید به دنبال راه‌حل باشیم. اجرای روف گاردن بر پشت‌بام‌ها یکی از راه‌حل‌های موجود برای تنظیم دمای محیط می‌باشد. با توجه به اینکه فضای پشت‌بام با محدودیت‌هایی نظیر میزان تحمل سقف و شرایط آب و هوایی روبه‌رو است بنابراین نمی‌توانیم هر نوع گیاهی را برای روف گاردن در نظر بگیریم. گیاهان روف گاردن دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند در ادامه قصد داریم انواع مختلف درختان و گیاهان روف گاردن را شناسایی کنیم و توضیحات مختصری برای هر کدام از آنها ارایه دهیم.

معرفی گیاهان مناسب برای روف گاردن

معرفی گیاهان مناسب برای روف گاردن

گیاهان مناسب روف گاردن با توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی همان منطقه انتخاب می شود. به عنوان مثال گیاهانی که مناسب هوای مرطوب و معتدل شمال کشور هستند، در آب و هوای گرم و خشک مناطق مرکزی ایران دوام نمی آورند پس بهتر است قبل از تهیه گیاهان روف گاردن با آنها بیشتر آشنا شوید.

  1. گیاهانی که برای پوشاندن سطح خاک به کار می روند. مانند ناز ژاپنی، یال اسبی، لیزوماکیا و…
  2. گیاهان بالا رونده: این نوع گیاهان نیز به صورت معلق در لبه پشت بام سبز و یا پوشش دیوار استفاده می شوند. مانند شیر خشت
  3. گیاهان سوزنی برگ و مقاوم هستند که در تمام طول سال سبز هستند. مانند کامیس پاریس.
  4. گل و گیاه معطر و خوشبو.

بیشتر بخوانید: محوطه سازی ویلا

انتخاب گیاهان روف گارد

انتخاب گیاه مورد استفاده در روف گاردن یا هر نوع فضای سبز مصنوعی و انسان ساخت در ساختمان و فضای باز، نیازمند دانش و تجربه است که باید فاکتورهای زیادی را در انتخاب گیاهان روف گاردن بررسی کرد که از این فاکتورها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نور محیط کشت درختان در پشت بام
  • نیازهای آبی گیاه و زمان بندی مورد نیاز
  • اقلیم محل پروژه
  • ریشه دوانی گیاه
  • عمق خاک مورد نیاز هر گیاه
  • دوام گیاه در دماهای مختلف
  • طیف رنگی برگها و گلهای گیاهان روف گاردن
  • نیاز گیاه به نگهداری و هرس کردن و تغذیه
  • و …

انتخاب درختان روف گاردن

انتخاب درختان روف گاردن

اول باید از میزان باری که سقف تحمل می کند شروع کنیم زیرا این عامل مهم ترین عامل بازدارنده اجرای روف گاردن می باشد. برای کاشت درخت بر روی بام های موجود بایستی بر اساس باری که سقف تحمل می نماید برنامه ریزی کنیم، اما در ساختمان های جدید امکانات بیشتری در دسترس است چرا که سازه ها می توانند بر اساس محل کاشت گیاه برروی بام و نوع گیاه محاسبه شوند. همچنین باری که سازه تحمل می نماید بایستی از وزن درختانی که کاشته می شوند بیشتر باشد تا صدماتی به سقف سازه وارد نیاید.

درختان که شاخ وبرگ زیادی دارند وهم چنین ریشه بهم پیوسته و جمع و جور دارند، بهترین انتخاب برای بام سبز می باشد، درختان کوچک می توانند به وسیله یک شبکه بندی تقویت کننده زیر زمینی محافظت شوند. هر چه قدر وسعت باغ بام بیشتر باشد عامل باد از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. در باغ بام ها با ارتفاع بالا و هم چنین باغ بام هایی در سطح زمین که نسبت به باد وچرخش شاخ و برگ ها حساس تر هستند. باید از انتخاب درختانی که نسبت به شکست شاخه ها حساس تر هستند و درختانی که در خشکی و کم آبی دچار شته و یا خزه می شوند اجتناب به عمل آورید.

انتخاب چمن روف گاردن

نوع دیگری از گیاهان روف گاردن که در روف گاردن مسطح قابل‌استفاده می‌باشند انواع چمن‌ها هستند. اکثر چمن‌هایی که روی سقف زندگی می‌کنند در فصل تابستان از بین می‌روند مگر اینکه مدام آبیاری شوند. با این‌ حال تعداد کمی از چمن‌ها نیز وجود دارند که می‌توانند شرایط نامناسب را تحمل کنند. صادقانه بگوییم اکثر چمن‌هایی که در روف گاردن استفاده می‌شوند جزء گونه‌های گیاهی محسوب نشده و به‌طور دقیق‌تر چمن گیاه مانند نامیده می‌شوند. چمن‌ها نیز همانند ساکولنت ها برای پوشش بسیاری از قلمروها مفید هستند و زمانی که با ساکولنت ها ترکیب شوند کنتراست دلپذیری را ایجاد می‌کنند. بسیاری از بذرهای آن خودشان در باغ ذخیره می‌شوند و یک چشم‌انداز زیبایی را در بام ساختمان ایجاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: چمن مصنوعی برای ویلا و نکات مهم برای خرید آن

آرمریا یا چمن هلندی که به عود قرمز نیز معروف است همانند سایر چمن‌ها در علفزار رشد نمی‌کند اما شاخ و برگی شبیه درختان دارد و همانند چمن‌ها انبوهی از سبزه‌ها را به‌طور منظم پدیدار می‌کند. این نوع از چمن‌ها در صخره‌ها و ریگ‌های روان رشد می‌کنند لذا به‌خوبی با شرایط پشت‌بام‌ها سازگارمی باشند. گونه‌های دریایی آن برخلاف سایر چمن‌ها در فصل تابستان نیز گل می‌دهند. گل‌های چمن آرمریا به رنگ بنفش و صورتی است.

گیاهان معطر برای روف گاردن

گیاهان معطر برای روف گاردن

بام ساختمان‌ها می‌تواند به یک باغ پر از گل و گیاه تبدیل شود. بسیاری از گیاهان معطر در مکان‌های خشک و صخره‌ای رشد می‌کنند بنابراین برای روف گاردن بسیار مناسب می‌باشند. گونه‌های ذکرشده در این بخش رشد کمی داشته و به‌طور گسترده پخش می‌شوند که این از ویژگی‌های کلیدی برای روف گاردن می‌باشد.

آویشن باغی

آویشن باغی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی است که برای روف گاردن مناسب می‌باشد. این گیاه برگ‌های کوچک و نیزه‌ای شکلی دارد. این گیاه می‌تواند به‌اندازه چند سانتی‌متر رشد کند و همانند بومادران تحمل بالایی دارد. آویشن باغی، گیاهی مدیترانه‌ای است که برای رشد به هوای گرم و نور کافی نیاز دارد و تحمل خشکی و کم‌آبی برای آن ساده خواهد بود. این گیاه می‌تواند فضای لوکسی را بروی پشت‌بام ایجاد کند و البته بر اساس تقاضای آشپزخانه می‌توان از این گیاه چید.

مرزنجوش وحشی

مرزنجوش وحشی که عموماً با نام پونه کوهی شناخته می‌شود، مانند آویشن یک گیاه بومی بوده که روی تپه‌های صخره‌ای رودخانه‌ای از حوزه مدیترانه رشد می‌کند و می‌تواند عطر خاصی را به پشت‌بام خانه‌ی شما بیاورد. این گیاه یک پوشش زمینی است که می‌تواند 10 تا 12 سانتی‌متر رشد کند.

زغال‌اخته کره‌ای

زغال‌اخته کره‌ای یک درخت کوچک است که بعضی از گونه‌های آن تا 9 متر رشد می‌کنند، بنابراین برای روف گاردن بسیار عالی می‌باشند. این درخت در بهار کوچک است اما گل‌های زیبای سفید مایل به صورتی دارد که در تابستان به شاخ و برگ‌های سبز تبدیل می‌شوند. زیبایی خود را در فصل پاییز با برگ‌های قرمز و بنفش و میوه هایش ارائه می‌دهد.

گیاهان برای روف گاردن

آستیلب

آستیلب گیاهی علفی و چندساله است که در هر شرایطی رشد می‌کند اما بهتر است در قسمت‌هایی از سقف که حالت نیم‌سایه دارد قرار بگیرد. برگ‌های این گیاه سبز رنگ و حالت دندانه‌ای دارد و شکوفه‌های ارغوانی رنگ و مرجانی شکل آن نیمه تابستان ظاهر می‌شود. آستیلب به آبیاری زیاد نیاز دارد بنابراین اجازه ندهید که خاک آن خشک شود و بهتر است خاک آن همیشه مرطوب باقی بماند. این گیاه تا 50 سانتی‌متر می‌تواند قد بکشد و در دمای بین -3 تا 21 درجه می‌تواند رشد کند.

هوستا

برگ‌های پهن هوستا در نقاط سایه‌دار روف گاردن، زیبایی خیره‌کننده‌ای را ایجاد می‌کند و یک روش فوق‌العاده برای اضافه کردن برگ‌های زیبا به فضای روف گاردن می‌باشد. این گیاه تا 1 متر رشد می‌کند و اگر در مناطقی هستید که دمای هوا 3 تا 8 درجه است این گیاه یک انتخاب مناسب برای روف گاردن می‌باشد زیرا تحمل دمای -15 را دارد. برگ‌های آبی و سبز آن بسیار باشکوه بوده و به‌اندازه کافی بزرگ هستند که می‌توانند حتی در سبد گل نیز مورداستفاده قرار گیرند.

ما در مجله اینترنتی املاک آنلاین سعی بر آن داریم تا شما را با جدید ترین اطلاعات به روز کنیم لطفا نظرات خود را برای ما در انتهای مقاله به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا