معماری و دکوراسیونمحوطه سازی

طراحی و اجرای روف گاردن

روف گاردن یا باغ بام، در تعریف عامیانه به فضای سبز روی پشت بام گفته می شود که فضای سبز بر روی سقف (پشت بام، حیاط) اجرا شده باشد و بستر کشت گیاه، در ارتفاعی بالاتر از سطح خاک زمین بر روی بستر مصنوعی پشت بام شکل گرفته باشد. روف گاردن یا در زبان فارسی باغ بام، این فرصت را برای شما فراهم می کند که باغ شما مشرف به شهر باشد و شما بتوانید از مناظر لذت ببرید. امروزه با پیشرفت علم می توان بر روی بام خانه ها و ساختمان های بلند یک باغ زیبا با انواع گیاهان ایجاد کرد.

طراحی روف گاردن و نکات آن

روف گاردن به مساحت قابل ساخت یک پروژه افزوده، و مکان جدیدی برای اجتماع درون محیطی فراهم می آورد. که این امـر در سالهای اخیر با توجه به ارائه راهـکارهای اجرایی مناسب، مورد توجه مهندسین مشاور، معماران و سازندگان در صنعت ساختمان کشورمان گردیده است.

بیشتر بخوانید: محوطه سازی ویلا

در طراحی روف گاردن و ساخت باغ بام، المان های مختلفی چون انواع آبنما، آلاچیق و پرگولا، گلدان های پرتابل یا ثابت با فضای سبز مناسب، چمن های طبیعی و مصنوعی، نیمکت با چوب های اشباع، باربیکیو آشپزخانه های صحرایی و گاهی حتی بنا به سفارش جکوزی، استخر های فایبر گلاس و محل هایی جهت آفتاب گرفتن، مورد استفاده قرار می گیرند

طراحی روف گاردن و نکات آن

روف گاردن یا باغ بام را می توان با گذاشتن چند گلدان در پشت بام شروع کرد و در آخر به اجرای فضای سبز ختم کرد. این باغچه های روی بام می توانند یک آبشار زیبا یا یک باغچه پر از بوته میوه و گل یا یک آلاچیق چوبی کوچک داشته باشد.

نکات ساخت روف گاردن

  • گیاه مناسب روف گاردن
  • فضای سبز روی پشت بام
  • آبیاری اتوماتیک روف
  • نورپردازی فضای سبز پشت بام
  • زیرسازی پشت بام
  • کف سازی فضای پشت بام
  • تجهیزات جانبی پشت‌ بام
نکات ساخت روف گاردن

ویژگی های ساخت روف گاردن

روف گاردن در هر بامی و اغلب قریب به اتفاق و در هر زیست بومی قابل اجرا می باشد. باغ سبز یا همان روفگاردن محیطی زیبا و با طراوت برای اجرای سلیقه هر شهروند خوش ذوقی تلقی می شود. مکانی که می توان آن را با عایق پوشاند و با سیستم درست زهکشی و آب رسانی کرد و با فراهم آوردن بستر مناسب از خاک حاصلخیز، گونه های گیاهی متنوعی، با توجه به شرایط و اقلیم آب و هوایی منطقه کاشت .

ویژگی های ساخت روف گاردن

روف گاردن با ایجاد محیطی مفرح و زیبا در ارتفاع با مناظری متفاوت از آنچه بطور معـمول می بینیم، آن هم در فضای گمشده ای از ساختمان که تاکنون بلااستفاده به نظر می رسیده است، بدون شک ایده جالب و منحصر به فرد به منظور ارتقای سطح کیفی زندگی و همچنین افزایش ارزش بـنا و ساختمــان خواهـد بود از دیدگاه مهندسی سازه، طراحی ساختمان با باغ بام منجر به افزایش پایداری و مدیریت صحیح باران های سیل آسا و آب باران می گردد.

بیشتر بخوانید: چمن مصنوعی برای ویلا و نکات مهم برای خرید آن

تاریخچه پیدایش روف گاردن

باغچه های زیبای پشت بام، برای اولین بار در کشور آلمان خود نمایی کرد. در کشور آلمان اکثر قریب به اتفاق ساختمان ها دارای روف گاردن می باشند. این پشت بامهای سبز در آلمان رواج زیادی دارد حدودا ده درصد از ساختمان های آن دارای باغ بام هستند .

بام های سبز در ایالات متحده آمریکا نیز رواج پیدا نموده و می توان مثالی از مشهورترین آنها که در تالار شهر شیکاگو اشاره نمود. تالار شهر شیکاگو دارای بام سبزی بسیار سرسبز و زیبایی می باشد، که به واسطه پوشش گیاهی سرسبزش دمای این ساختمان نسبت به ساختمان های قدیمی که فاقد این نوع باغچه روی بام هستند ۲۵ درجه سانتیگراد پایین تر یا به عبارتی خنکتر است که این خود یک مزیت بزرگ و لذت بخش می باشد.

مزایای طراحی و اجرای روف گاردن

روفگاردن با پوشش گیاهی خود مانع از هدر رفتن آب باران شده و کمتر این آب روانه فاضلاب شهری شده و بیشتر به خورد آن اکوسیستم می شود. از طرفی این بام باغ باعث کاهش آلودگی هوای شهری شده و کربن موجود در دود موجود در هوا را گرفته و به جای آن اکسیژن به محیط تحویل می دهد. حتی همانطور که قبلا اشاره کردم مثل یک عایق حرارتی و دمایی در ساختمان عمل نموده، دمای هوا را گرفته و باعث خنک تر شدن محیط می شود .

بیشتر بخوانید: طراحی و ساخت آلاچیق با کمترین هزینه

مزایای طراحی و اجرای روف گاردن

حتی اگر محیط بالای بام سبز نیز با شیشه پوشانده شود می تواند انرژی خورشیدی را بگیرد و تولید انرژی نیز نماید. همچنین این باغچه های روی بام که بر روی یک عایق ایجاد شده و با پوشش گیاهی مناسبش باعث افزایش عمر سقف نیز می شود و از نظر زیبایی و طراوت بخشیدن به محیط نیز بسیار پسندیده می باشد .

معایب طراحی و اجرای روف گاردن

ایجاد پوشش گیاهی در برخی از مناطق جغرافیایی قابل اجرا و عملی نمی باشد. چرا که آن محیط شرایط مناسبی جهت این عمل را دارا نمی باشد. برخی از ساختمانها و بناها هم وجود دارند که نقشه و نوع ساختمان و بنای آن توانایی تحمل خاک و وزن پوشش گیاهی را بر روی بام خود ندارد .

معایب طراحی و اجرای روف گاردن

از طرفی عواملی همچون مشکل در زهکشی، ته نشینی ذرات خاک، و نشست خاک و ایجاد گودال و همچنین ریشه دواندن گیاهان درون سقف، سنگین شدن سقف، سخت شدن سطح خاک و آسیب دیدن سطح صاف سقف، نیز از جمله معایب روف گاردن و ایجاد فضای سبز در بام های ساختمانها می باشد.

ما در مجله اینترنتی املاک آنلاین سعی بر آن داریم تا شما را با جدید تری اطلاعات به روز کنیم لطفا نظرات خود را برای ما در انتهای مقاله به اشتراک بگذارید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا