سبک زندگینکات خانه‌داری

نگهداری از سنبل و سبزه در ایام عید ، تازه مثل روز اول!

بعد از گذشت چند روز از عید، سفره هفت سین کم کم تازگی خود را از دست می دهد و اگر به آن توجه نکنید قبل از تمام شدن تعطیلات، همه چیز از بین رفته است. اجزایی مانند سبزه و سنبل که از موجودات زنده گیاهی هستند، باید مدام مراقبت شوند و آبیاری آنها با وجود همه دید و بازدیدها و تفریحات روزانه در برنامه منظم قرار بگیرند. در این مطلب املاک آنلاین می خواهیم نکات مهم نگهداری از سنبل و سبزه را یادآور شویم. حتی اگر تا امروز به آن بی توجه بودید، هنوز دیر نشده است.

نگهداری از سنبل در ایام عید

سنبل برخلاف تصور بسیاری از افراد، فقط در سال جاری نوروزی زنده نمی ماند و از آنجایی که گیاه پیازی و چند ساله است، در صورت مراقبت درست می تواند در سال های متوالی هم مهمان سفره هفت سین شما باشد. خوشه گل سنبل معمولا به رنگ های سفید، صورتی و بنفش دیده می شود و عطر خوش آن یادآور روزهای شاد سال نو است. این گیاه از اواخر اسفند تا خرداد گل می دهد ولی در شکور ما بیشتر در روزهای نزدیک به نوروز و سال جدید دیده می شود.

خوشه گل سنبل حدود 20 روز روی گیاه دیده می شود و با توجه به شرایط خانه می تواند عمر متفاوتی داشته باشد. در مورد نگهداری سنبل در روزهای عید باید بدانید که این گیاه به نور متوسط نیاز دارد. پس فراموش نکنید که مقدار کافی نور را دریافت کند ولی بهتر است در معرض نور مستقیم قرار نگیرد چون باعث سوختگی گل می شود.

این گیاه به هوای خنک و حدود 12 درجه سانتی گراد نیاز دارد. اگر در روزهای نوروزی هنوز وسایل گرمایشی خانه تان روشن است، پس دمای داخل خانه چندان مطلوب سنبل نخواهد بود. در این شرایط حتما به دمای محیط سنبل توجه کنید تا عمر بیشتری داشته باشد. گلدان سنبل را درون بالکن خانه و در قسمت سایه یا در پشت پنجره قرار دهید تا از هوای مطبوع بهاری لذت ببرد. می توانید بعد از غروب آفتاب آن را چند ساعت درون یخچال قرار دهید.

برای نگهداری از سنبل وقتی مشاهده کردید که سطح گلدان خشک شده، آبیاری را انجام دهید ولی توجه کنید حجم زیاد آب باعث پوسیدگی پیاز سنبل نشود. پس نیازی نیست آبیاری را به میزان بیشتر و در فواصل زمانی کوتاه تری انجام دهید.

بعد از تمام شدن نوروز و خشک شدن همه برگ ها و گل سنبل، پیاز را از درون گلدان بیرون بیاورید، مدتی در معرض هوا قرار دهید تا کاملا خشک شود و آن را در کاغذی بپیچید و در مکان خشک، خنک و دور از آفتاب قرار دهید تا به خواب برود. در اواخر بهمن می توانید مجدد پیاز سنبل را درون گلدان بکارید و آن را آبیاری کنید تا گیاه چند ساله تان مجدد سبز شود.

در زمان نگهداری از سنبل به یاد داشته باشید که باید صبر کنید تا برگ ها به صورت طبیعی خشک شوند و شما نباید آنها را از روی گیاه جدا کنید. البته به منظور خشک شدن برگ ها هم نباید آبیاری را متوقف کنید، چون در این صورت پیاز در حالت بیداری از بین می رود.

اگر فکر می کنید خارج کردن پیاز از درون گلدان ممکن است به آن آسیب بزند، بعد از خشک شدن برگ ها آبیاری را متوقف کنید و گلدان را در محل تاریک و خنک مثل انباری، قسمت سایه حیاط و مانند آنها نگهداری کنید.

نگهداری از سبزه عید

بهتر است سبزه عید را هر روز آبیاری کنید ولی از آنجایی که آبیاری بیش از حد آن می تواند منجر به کپک زدن، بوی نامطبوع و از بین رفتن سبزه شود، توصیه می کنیم از اسپری آب استفاده کنید. سبزه نیازی به کود و مواد شیمیایی ندارد چون عمر مفید آن در خانه شما به درازای ایام عید خواهد بود.

سبزه را هم در معرض نور خورشید قرار دهید تا به مقدار کافی رشد کند و زرد نشوند. بهترین ظرفی که می توانید برای سبزه عید استفاده کنید، ظروف سفالی است. این ظروف به دلیل دارا بودن خلل و فرج کافی، امکان عبور هوا را ممکن می کند و در نتیجه فاسد شدن و گندیدن سبزه به ندرت اتفاق می افتد.

هرگز سبزه خود را به آب روان نسپارید. درست است که بر اساس یک سنت دیرینه ایرانی ها سبزه عید خود را در روز طبیعت یا همان سیزده به در به آب روان می اندازند تا نوید روزهای خوش برای آنها باشد، ولی در زندگی شهرنشینی و امروزه که جمعیت شهرها افزایش پیدا کرده است، این روال عواقب بدی بر جای می گذارد.

تصور کنید به تعداد خانه های موجود در محل زندگی تان یک سبزه درون آب انداخته شود، چه بر سر شبکه آب های زیر زمینی، جوی های سطحی و رودخانه و دریاها می آید؟ به جای این سنت قدیمی محل مناسبی را پیدا کنید و سبزه خود را درون خاک بکارید. این سبزینگی حداقل به عنوان موجود زنده فتوسنتز کننده برای محیط زیست مفید است و می تواند حتی زیبایی بیشتری به فضای سبز بدهد. حتی می توانید این اقدام را در باغچه خانه خود هم انجام دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا