ساخت و سازمعماری و دکوراسیون

مشارکت در ساخت

مشارکت در ساخت موضوع جذابی است که هم سازندگان و هم مالکین زمین و خانه های کلنگی را به خود جذب می کند. سازندگان همواره به دنبال زمین یا ملکی با موقعیت مکانی مناسب هستند که با ساخت و ساز در آن ملک رزومه ی خود را بهبود بخشند و بتوانند کسب و کار خود را رونق بدهند.

از آن جاییکه می خواهیم مبحث مشارکت در ساخت را به عنوان یک گزینه جدید در سایت املاک آنلاین اضافه کنیم تصمیم داریم تا کمی درباره ی این همکاری دوسویه صحبت کنیم و شرایط و مراحل این قرارداد را توضیح دهیم. با ما همراه باشید:

مشارکت در ساخت چیست؟

همان طور که از نام مشارکت در ساخت پیداست, این همکاری یک توافق دوطرفه اس که طرفین (سازنده و مالک زمین) در ساخت و ساز باهم شریک می شوند.
بهترین شرایط برای قرارداد مشارکت درساخت همکاری برنده-برنده می باشد یعنی هر دو طرف از انجام این همکاری سود ببرند. نیاز به خرید قصد دارد با معرفی سازندگان برند هر منطقه به مالکان زمین قدم بزرگی در این راه بردارد.
در توافق مشارکت در ساخت طرفین نسبت به آورده هایشان باهم شریک می شوند.
معمولا درصد شراکت در این توافق بستگی به منطقه ملک و قیمت زمین در آن منطقه دارد ولی رایج ترین درصد مشارکت در این توافق 50-50 یا 40-60 می باشد.

نکاتی که در مشارکت در ساخت باید به آن توجه کرد:

  • 1 سازنده باید سرمایه ی مورد نیاز برای تکمیل پروژه را در روز امضای قرارداد داشته باشد اما متاسفانه اکثر سازندگان با داشتن 20 درصد سرمایه یا حتی کمتر به امید پیش فروش واحدها اقدام به مشارکت در ساخت می کنند که این امر مشکلات بسیاری را در ادامه همکاری به وجود می آورد.

  • 2 سازنده ای که ملک خود را به او می سپارید باید متخصص باشد یعنی علم و تجربه کافی در خصوص ساخت و ساز و مقررات مربوط به آن را داشته باشد. از آن جایی که قوانین و مقررات شهرداری های مناطق مختلف باهم متفاوت هستند, بهتر است برای مشارکت درساخت ملک خود را به سازنده ی همان منطقه بسپارید.

  • 3) سازنده علاوه بر سرمایه و تخصص باید متعهد هم باشد تا از مصالح مرغوب  برای ساخت و ساز استفاده کند.

  • 4) در مشارکت درساخت سازنده و مالک باید باهم ارتباط نزدیکی داشته باشند و در طی پروژه بارها باهم روبه رو شوند, به همین دلیل بهتر است که از لحاظ اخلاقی و رفتاری هم باهم تناسب داشته باشند.


علاوه بر همه ی این نکات لازم است قرارداد مشارکت در ساخت در دفاتر اسناد رسمی توسط وکیل حقوقی یا کارشناسان حقوقی ثبت شود و مفاد قرارداد هم توسط کارشناسان فنی نوشته شوند.
تاکید می کنیم سایت نیاز به خرید برای مشارکت در ساخت فقط به شما مالکین, سازندگان واجد شرایط را معرفی می کند و دخالتی در قرارداد و نحوه ی به ثبت رسیدن آن ندارد.

مراحل انجام مشارکت در ساخت:


اولین قدم برای انجام مشارکت در ساخت این است که برآورد کنیم آیا مشارکت در ساخت برای طرفین صرفه ی اقتصادی دارد یا خیر؟
همانطور که قبل تر گفته شد مشارکت در ساخت باید برای هر دو طرف سود داشته باشد و شرایط به صورت برد-برد باشد.
جهت انجام برآورد اقتصادی ابتدا باید قیمت زمین در آن منطقه را جویا شویم و سپس بررسی کنیم که در آن منطقه میزان تراکم مجاز ساخت و ساز به چه صورت است.
بعد از این ها نوبت به تعیین درصد مشارکت می رسد که با توجه به آورده های طرفین مشخص می شود.
فرمول احتساب سهم مالکین به صورت زیر می باشد:


آورده مالک=(سودبانکی* مدت پروژه*متراژ زمین*قیمت زمین)+ (متراژ زمین *قیمت زمین متری)
درصد مالک: آورده ی مالک/آورده مالک+آورده سازنده


که در این بین اگر مالکان چند نفر باشند باید جهت تعیین قدرالسهم نیز اقدام شود.
بعد از همه ی این ها مهمترین گزینه انتخاب سازنده است که باید سازنده خوشنام و شناخته شده باشد. یکی از راه هایی که به شما پیشنهاد می کنیم درخواست در سایت نیاز به خرید برای معرفی سازنده می باشد.ما سازنده منطقه خودتان را که دارای رزومه موجهی هستند را به شما معرفی می کنیم.


بعد از انتخاب سازنده باید طی جلسه ای با مالک زمین مفاد قرارداد نوشته شود و توافق نامه امضا شود. دراین مرحله همکاری به صورت واقعی کلید می خورد و سازنده باید در مدت زمان معین شده در قرارداد ساختمان را ساخته و تحویل دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا