گردشگری

خانه فرهنگ رایزن کجاست

خانه فرهنگ رايزن كه در شب يلداي امسال به صورت رسمي افتتاح شده است يكي از خانه هاي قديمي تهران بوده است كه به دليل نوع بازسازي و نگاه ویژه ای که به آن شده است ، توانسته رتبه اول دهمین جایزه معماری داخلی در بخش بازسازی و مرمت از فصلنامه معماری و ساختمان و  لوح تقدیر  جایزه معمار در بخش بازسازی از مجله معمار را در سال 96  از آن خودکند. تهران شناسي: برف و باران كه مي بارد، حال و هواي شهر تو را به نوشیدن قهوه اي گرم در فضايي دوست داشتني دعوت مي كند تا زيبايي خيابان هاي باران خورده را بيشتر مهمان چشمانت كني… در این میان اگر براي قدم زدن راهي خيابان نياوران شويد، حتما فضايي نام آشنا شما ترغيب مي كند تا وارد آن شويد و خستگي تان را به در كنيد. عطر قهوه اي خوب، دربنایی 80 ساله همراه با كتاب و قطعه اي از موسيقي دلپذير كه بر جان مي نشيند، حتما حال دلتان  را خوش می کند!
قهوه مي نوشيد، كتاب مي خوانيد، موسيقي گوش مي دهيد و از تماشاي باريدن باران لذت مي بريد، جايي كه سقف تان آسمان است…
امروز همانند هر سه شنبه در املاک آنلاین قصد داريم شما را با يكي از خانه هاي تغيير كاربري داده شده در تهران آشنا كنيم، خانه هايي که هويت خود را به برج های تازه به دوران رسیده ی امروزی نفروخته اند و همچون گذشته با اصالتشان در دل این شهر نفس می کشند. همراه ما باشيد.

 بناي خانه فرهنگ رایزن كجاست؟

خانه فرهنگ رايزن كه قدمت آن به 80 سال گذشته برمي گردد از آن خانه هايي است كه در همه اين سال ها پا برجا مانده است و تن به فروريختن و برج سازي نداده است، حتي اگر روزهایی را تنهايي و بدون رفت و آمد در آن، گذرانده باشد. اين تنهايي را به جان خريده است تا اصالت خود را حفظ كرده باشد. اين بناي قديمي چندين ساله در خيابان نياوران است و به تازگي رسالت جديدي را در غالب فضايي فرهنگي به دوش می کشد. فضايي كه به جرات می توان به دور از هياهوهای همیشگی تهران زماني را در آن به آرامش سپری کنید.

اين بنا به دست چه كسي ساخته شد؟

اين بنا ملکی شخصی بوده است که در حدود 80 سال پيش و در اوايل سال هاي 1300 هجری شمسی ساخته شده است. زماني كه شايد به ندرت در آن منطقه خانه اي ديده مي شد و البته باید بگوییم خانه اي با زيبايي كم نظير و با معماری اصولي!

معماري آن در گذشته چگونه بوده است؟

بنايي که در حال حاضر به نام خانه فرهنگ رايزن به شما معرفي كرده ايم، همان طور که گفته شد در گذشته به عنوان خانه اي مسكوني مورد استفاده قرار می گرفت و پس از سال ها كه در آن كسي سكونت نداشته است، امروز تبديل به فضايي فرهنگي و دوست داشتني شده است كه به چهار بخش: کتابفروشی، کافه، فروشگاه صنایع دستی و آمفی تاتر( گالری) تقسيم مي شود.

اگر بخواهیم فضای کنونی این خانه را بیشتر تفکیک کنیم می توانیم فضاي كتابفروشي را به بخش كودک، نوشت افزار و كتاب بزرگسال تقسیم کنیم. همچنین بخش كافه كه در دو فضاي مجزای از این مجموعه قرار گرفته  است و  بخش فروشگاه صنايع دستي، به فروش صنايع دستي ايراني با رویکرد کالاهای دست ساز به فعالیت خود ادامه می دهد.

و در آخر بخش چهارم كه آمفي تئاتر مجموعه است و شما می توانید با هماهنگي مسئولان به تماشاي آثار هنري و يا گاهي به اجراي برنامه اي فرهنگي بپردازيد. تمامی اين چهار فضاي معرفي شده جايي را تشكيل مي دهند كه براي ساعاتي مي توانيد از افکار و دغدغه هاي تان به دور باشيد.

كاربري امروز خانه فرهنگ رایزن چيست؟

پس  از سال ها كه در اين بنا فعاليتي وجود نداشته است، بنياد فرهنگي و انتشارات رايزن تصمیم به ایجاد تغییراتی خاص در این بنا گرفته است. اين فضا كه در گذشته مسكوني بوده است براي تبديل شدن به فضايي فرهنگي قطعا نيازمند تغييراتي اساسی بوده تا فضايي را ايجاد كندكه متناسب با تغيير كاربري آن باشد.

شايد الماني كه در نگاه اول توجه كسي را جلب مي كند شفاف  بودن فضاهاي داخل اين بنا است ، به نحوی که در هر فضايي كه قرار بگیرید به سادگی فضای کنارتان را خواهید دید.

در بدو ورود كافه اي به چشم تان مي خورد که تمامي ديوارهای آن شفاف است و استفاده از گلدان هايي كه از سقف آويزان شده اند نظرتان را بیشتر از قبل به خود جلب مي كند. حالت پلكاني اين بنا و احساس خوبي كه در شما ايجاد مي كند ، شما را وادار می کند تا پيش برويد و تمامي اين فضاها را از نظر بگذرانيد.

استفاده از آجر در فضاي كتابفروشي يكي از ظريف ترين نكاتي است كه در دنياي مدرن امروز و در بازسازي به آن توجه چنداني نمي شود، اما در اين فضا شما از اين احساس خوب بهره مند خواهيد شد و همچنين وجود آبنماي زيبا در فضاي بيرونی بنا حس خوشايندي را در گذر در این فضا ايجاد مي كند كه شايد اين روزها در كمتر فضایی چنين احساسي داشته باشيد.

خانه فرهنگ رایزن

 نكته اي كه احساس ناب بودن و يكدست بودن فضا را براي شما تداعي مي كند وجود درهاي قديمي براي ورود به فضاي كتابفروشي و آمفي تئاتر است ؛ زيرا از همان سال هاي پيش اين درها در اين فضا موجود بوده اند و تغييراتي در اين ها به وجود نیامده است. ورود به فضاي كتابفروشي و تفكيك فضاها به زيبايي هر چه تمام تر چنان احساس خوبي را در شما ايجاد مي كند كه شايد كمتر آن را تجربه كرده باشيد.

 در كنار بازسازي و طراحي داخلي مدرن ، اين فضا به شما احساس بودن در همان سال های دور را مي دهد که می توان این احساس را حاصل گچ بري ها و آيينه كاري های دست نخورده ی سقف ها دانست. همان طور كه از پله هاي حياط بالا مي رويد به فضاي فروشگاه صنايع دستي مي رسيد و با ديدن صنايع دستي ايراني در کنارتراسي زيبا روحتان به پرواز در مي آيد.

 در كنار  فضای فروشگاه كافه اي بر بام قرار دارد كه مانند فضاي كافه اي كه در بدو ورود از آن صحبت كرديم، احساس خوب سادگي و صميميت را به شما منتقل مي كند. يكي از زيبا ترين احساساتی كه در اين فضا تجربه خواهيد كرد وجود سقفی شفاف و شيشه اي در تمام بخش های آن است. باريدن باران و گرماي توام فضا، پارادوكس عجیبی است که سقف آسمان برای شما به ارمغان آورده است. حفظ گنجه ها و اجاق هاي ديواري از آن دوران نکته ی جالب توجه دیگری است که بی شک شما را نیز به خود مشغول خواهدکرد.

 فضاي حياط اگرچه آنقدرها هم بزرگ نيست ، اما گردش و سيركولاسيونی که در تمامي فضاهای آن رعايت شده است در کنار نقاط مكث براي دستيابي به اين فضاي خودماني و سبز ، رفت و آمد آساني را برای شما میسر می سازد.

مالك امروز خانه فرهنگ رایزن چه کسی است؟

همان طور که در بندهای قبلی به آن اشاره شد، بنای سابق ، ملکی مسکونی و شخصی بوده است كه امروزه به بنياد فرهنگي و انتشارات رايزن واگذار شده است که به خوبی به فعاليت های فرهنگي مي پردازند.

كلام آخر…

حسي كه با ورود به فضاي فرهنگي رايزن شما را ترغيب مي كند تا دوباره به آن جا سر بزنيد، آرامشي است كه به شما مي دهد. اين آرامش در گروي چندين نكته است؛ اول احترام به تمامي گياهان و درختاني است كه در اين بنا وجود داشته است، به نحوی که در اين فضا هيچ درختي قطع نشده است و ساختمان فعلی خود را با آن وفق داده است. دوم ايجاد فضايي زيبا و تامين زيبايي بصري است كه با طراحي و بازسازي هرچه تمام تر در اين فضا اتفاق افتاده است و سوم آرامشي كه در  اين زندگي ماشيني و پر هياهو مي توانيد در کمتر از چند ساعت به دست آوريد. همه اين ها شما را ترغيب مي كند تا دوباره به خانه فرهنگي رايزن سر بزنيد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا