معماریمعماری و دکوراسیون

اصول طراحی سرویس بهداشتی

یک طراحی اصولی و درست نه تنها سبب بهره‌برداری درست از فضا می‌شود بلکه از جنبه‌ی روانی نیز تاثیر بهتری بر روی ساکنان و استفاده کنندگان از فضا خواهد گذاشت. سرویس بهداشتی و حمام شاید از دید بعضی‌ها در دکوراسیون خانه در اولویت نباشند، اما همین فضاها اگر نادرست طراحی شوند می‌توانند تاثیر بدی بر روی دیگر فضاهای خانه نیز بگذارند. از این رو با مطالعه و کسب آگاهی لازم در مورد طراحی این دست از فضاها، حال و هوای منزل خود را بهبود بخشید. ما نیز امروز در املاک آنلاین به سراغ بررسی اصول طراحی سرویس بهداشتی رفتیم تا شما را در ارتقا بخشیدن به کیفیت محیطتان یاری دهیم. با ما همراه شوید.

با توجه به ابعاد فضای خود، نوع و شکل سینک را انتخاب کنید. برای مثال اگر فضای حمامتان کوچک است، از سینک‌هایی که در کنج فضا قرار می‌گیرند بهره برید. چنین سینک‌هایی در باز شدن در نیز مشکلی به وجود نمی‌آورند.

در همه حال سعی کنید بین دوش، سینک و توالت فرنگی تفکیک قائل شوید. از جمله بهترین راه‌ها، ساخت یک محفظه شیشه‌ای با در کشویی برای دوش است. در صورتی که این عمل برایتان هزینه بر است، در حداقل حالت از نصب پرده در اطراف دوش غافل نشوید.

کابینت زیر سینک را کمی با زمین فاصله دهید. شناور نشان دادن اجسام علاوه بر بزرگ‌تر جلوه دادن فضا سبب جا باز کردن برای برخی اقلام کوچک می‌شود.

اگر لبه‌های راست گوشه سینک، در محیط ایجاد اشکال می‌کند، به سراغ سینک‌ها گرد بروید. چه کسی گفته است سینک گرد به فضای مستطیل شکل نمی‌آید؟! این سینک‌ها کارایی بیش‌تر در فضاهای کوچک از خود نشان می‌دهند.

در اصول طراحی سرویس بهداشتی ، ادامه دادن سینک می‌تواند علاوه یکپارچه نشان دادن طراحی، فضایی جهت قرار دادن بعضی اشیا نیز فراهم آورد. از این رو علاوه بر زیباتر کردن محیط، فضای انبار و ذخیره نیز افزایش می‌یابد.

اگر از وان استفاده می‌کنید، فراموش نکنید، بخش جلوی دوش و شیر آب را همانند تصویر، یک شیشه و یا طلق ضخیم قرار دهید. این روش هم سبب جلوگیری از پاشیدن آب به اطراف می‌شود هم به دلیل شفاف بودن، نقش یک مانع بصری را ایفا نمی‌کند.

استفاده از آینه را در چنین فضاهایی مخصوصا اگر کوچک باشد فراموش نکنید. آینه سبب بزرگ‌تر و هم‌چنین پرنور دیدن شدن فضا می‌شود. اگر از در شیشه‌ای برای بخش دوش و وان استفاده می‌کنید، با نصب یک میله بر روی آن و قرار دادن حوله بر آن، از نیاز به حرکت به سمت باقی فضا جهت برداشتن حوله و خیس شدن آن‌ها جلوگیری کنید.

نحوه نورپردازی این نوع فضاها بر خلاف نظر بسیاری از افراد بسیار مهم است. یک نورپردازی بد می‌تواند سبب مهجور و مرده جلوه دادن فضا شده و از آن طرف، یک نورپردازی خوب سبب شاداب کردن فضا و هم‌چنین تمایل افراد به حضور در آن شود. اگر این فضا امکان نورگیری از نور طبیعی را داشته باشد، پنجره آن باید در ارتفاع و ابعاد مناسب طراحی شده باشد و امکان دیدن فضای داخلی از طرف ساختمان‌های رو به رو میسر نشود.

طبق اصول فنگ شویی قرار دادن گیاه در این فضاها، سبب ورود انرژی مثبت و ارتقا بصری آن می‌شود. اگر در پی آگاهی از بقیه اصول فنگ شویی هستید، به مطالب پیشین ما مراجعه کنید. ما این اصول را به تفصیل برای شما قبلا شرح داده‌ایم.

در اصول طراحی سرویس بهداشتی انتخاب متریال این فضا بسیار مهم است و شاید بتوان آن را مهم‌ترین مرحله از طراحی دکوراسیون این فضا نامید. متریال انتخابی برای این فضا باید علاوه بر مقاومت در برابر آب و خش و … باید از زیبایی و جلوه‌ی بصری مناسبی نیز برخوردار باشد.

اصول تکنیکی را در این فضاهای تر جدی بگیرید! عایق بندی، تهویه مناسب، کف شور و … مواردی هستند که رعایت آن‌ها الزامی است. بنابراین در این خصوص لازم است با یک متخصص مشورت کرده و در صورت نیاز کار را به او بسپارید. با بهره‌گیری از قفسه‌ها می‌توانید فضای حمام و سرویس بهداشتی خود را جهت استفاده مناسب‌تر طراحی کنید. این فضاها همانند باقی فضاهای خانه نیازمند جایی برای ذخیره کردن اقلام هستند. بنابراین در ایجاد فضاهایی جهت انبار کردن خلاق باشید.

استاندارد طراحی سرویس بهداشتی

در استانداردهای طراحی سرویس بهداشتی و حمام ، ابعاد چنین فضاهایی باید به گونه‌ای باشد که درب به راحتی باز و بسته شده و حرکت افراد به سختی صورت نگیرد. برای مثال در حمام باید حداقل فضایی که فرد بتواند بدون مشکل لباسش را درآورد وجود داشته باشد.

در دکوراسیون فضای حمام و سرویس خود سعی کنید آن را به فضایی تبدیل کنید که تمایل به استفاده از آن را داشته باشید. بنابراین از به کارگیری انواع اکسسوری‌ها که سبب بهبود دکوراسیون فضا می‌شود امتناع نکنید. نصب تابلو در چنین فضایی به نظرتان عجیب است؟ این کار می‌تواند فضا را مملو از حس مثبت کرده و آن را شاداب کند.  در نظر داشته باشید اگر فرزند کوچک دارید، محیط را برای استفاده‌ی او نیز آماده کنید. برای مثال کار گذاشتن شیر آب با توجه به قامت او و یا استفاده از سرشیرهای فانتزی و کارتونی!

تصاویر آورده شده نمونه‌ای از چیدمان حمام در متراژهای کم است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید استفاده از سینک در کرنر، وقتی ابعاد فضا بسیار کم است می‌تواند راهگشا باشد.
توجه به ارتفاع استاندارد سقف از دیگر نکاتی است که باید در مورد آن آگاه باشید. در حقیقت سقف کاذب نباید ارتفاع مفید را کاهش دهد.

ابعاد استاندارد توالت فرنگی به کمپانی سازنده‌اش دارد اما به طور کلی عمق استاندارد صندلی توالت از لولاها به لبه، 40.5 cm است. توجه داشته باشید که اطراف توالت فرنگی باید چند سانتی متر خالی باشد و هم‌چنین فضای جلوی آن جهت نشستن افراد باید جا داشته باشد.

وان نیز در ابعاد و اشکال مختلفی در بازار ارائه می‌شود اما تصویر بالا را می‌توان به عنوان ابعاد کلی این وسیله به حساب آورد. همان‌طور که انتظار می‌رود در جلوی وان نیز باید فضایی جهت ورود و یا دسترسی به آن خالی باشد.

اگر بودجه کافی در اختیار دارید، پلان بالا یک نمونه‌ی خوب است که می‌توانید از آن الهام بگیرید. مخصوصا با به کارگیری محفظه دوش و وان به صورت جدا، آن را تبدیل به یک نمونه کامل کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا