بازسازیمعماری و دکوراسیون

اصول بازسازی ساختمان

وقتی فرد و یا افرادی تصمیم به نوسازی و بازسازی منزل و ملک خود می گیرند باید در ضمن فرایند کاری خود اصول و قوانینی را نیز مد نظر داشته و رعایت فرمایند. در بسیاری از موارد اگر افراد اصول و قواعد بازسازی ساختمان را رعایت نکنند مجبور به پرداخت جریمه می کنند. در سایر موارد نیز شاید با رعایت نکردن این قوانین مجبور به تخریب بخش ایجاد شده شوید.
در این مطلب از املاک آنلاین در خدمت شما هستیم تا با هم به بررسی اصول و قوانین بازسازی ساختمان بپردازیم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

قواعد بازسازی و نوسازی ساختمان

به طور کلی باید گفت که برای انجام بازسازی ساختمان در مرحله اول باید نقشه کشی کامل ساختار موجود در ساختمان را تهیه نمایید. در این نقشه باید همه اجزا و لوازم ساختمانی موجود را به دقت مورد بررسی قرار دهید.

چنانچه پیش از این نیز گفته شد برای بازسازی ساختمان خود باید قواعد و قوانینی را به طور کامل شناخته و به انجام برسانید. به همین دلیل برای آشنایی بیشتر شما در ادامه به معرفی برخی از اصطلاحات و اطلاعات کلی در این رابطه که در بسیاری از منابع آمده است می پردازیم:

  1. قبل از هر چیز باید ملک مورد نظر خود را ببینید تا بتوانید تصمیم به بازسازی ساختمان بگیرید.
  2. احتمالا در زمان بازدید از ملک مورد نظر متوجه خواهید شد که چه قسمت‌ هایی از بنا نیاز به بازسازی دارد.
  3. باید بدانید که شما در این مرحله نقش یک پیمانکار را اجرا می‌ کنید و تمامی اوامر کارفرما را برای طراحی اصول داخلی و خارجی به انجام می رسانید.

مراحلی که باید در بازسازی ساختمان انجام دهید در منابع بسیاری به شکل اختصاصی نام برده شده اند که آنها را می توان اینگونه بیان کرد:

  • درک و پی بردن به نظر کارفرما و هم چنین ارائه یک طرح پیشنهادی توسط طراح تیم شما برای بازسازی ساختمانی که به شما سپرده شده است و بازسازی نمای ساختمان مورد نظر متناسب با درخواست‌ های کارفرما
  • به توافق رسیدن در رابطه با طرح مورد نظر، سپس انجام هماهنگی ‌های لازم با کارفرما برای ارائه برنامه زمان‌ بندی انجام بازسازی توسط پیمانکار به کارفرما و در نهایت دریافت یک مبلغ به عنوان پیش پرداخت برای شروع فرآیند بازسازی
  • در صورتی که نیاز به ایجاد تغییر در نمای ساختمان دارید باید نمای ساختمان را تخریب نمایید. به دلیل تخریبی که ایجاد می ‌شود باید بخش‌ هایی را که مخصوص رفت و آمد مردم است یک حفاظ بزنید تا عابرین پیاده، ماشین‌ های پارک شده، کارگران در حال کار و ماشین‌ های عبوری دچار آسیب نشوند.
  • شروع به برچیدن شیرآلات، کابینت و وسایل ساختمان و قطع گاز محل بازسازی از فلکه اصلی توسط کارگران ماهر
  • شروع به تخریب دیوارها و کف ساختمان و سرویس ‌های بهداشتی ( در صورت وجود دیوار باربر نیاز به پیمانکار و مهندس عمران باتجربه ضروری است).
  • تعویض لوله کشی آب سرد و گرم مصرفی و برق کشی مجدد نسبت به نقشه جدید
  • اجرای سیم کشی برق طبق نقشه‌ های جدید
  • اجرای سیمان‌ کاری و ایزولاسیون پس از خشک شدن سیمان ‌کاری سرویس ‌های بهداشتی و آشپزخانه
  • تعویض در و چارچوب و نصب چهارچوب درها و کمد دیواری و پنجره جدید و نصب شیشه پنجره‌ ها
  • اجرای رابیتس‌ بندی برای سقف جدید و گچ کاری (نورپردازی ) یا اجرای کناف
  • اجرای کف‌ سازی و کاشی‌کاری و سرامیک کاری ساختمان و نصب پله و نماسازی ساختمان
  • اجرای نقاشی ساختمان
  • نصب کابینت آشپزخانه و سقف کاذب حمام و دستشویی
  • نصب کلید و پریزهای ساختمان و تزئینات نورپردازی
  • اجرای کاغذ دیواری و پارکت، سرامیک بین کابینتی و سنگ آنتیک
  • نصب در‌های داخلی ساختمان
  • نصب شیرآلات، سینک و کاسه روشویی
  • نصب در‌های داخلی ساختمان
  • نظافت کلی ساختمان توسط کارفرما و در صورت توافق اولیه با پیمانکار

در اینجا باید به این مسئله اشاره کرد که بعد از این مراحل، ساختمان شما از نظر کم و کسری مورد بررسی قرار خواهد گرفت و مواردی مثل کلید، پریز و سایر وسایلی که فراموش شده اند و یا در حین انجام کار دچار صدمه گشته اند رفع اشکال شده و کار در نهایت به صورت دقیق تحویل کارفرما می گردد.

هزینه ها و مسائل مالی در رابطه با بازسازی ساختمان

معمولا هزینه هایی که برای اصول و قوانین بازسازی ساختمان مطرح می شوند از دغدغه های بسیاری از افراد به شمار می روند. در اینجا باید گفت که برخی از هزینه ها بر اساس میانگینی که در هر شهری وجود دارد تعیین می شوند و قطعا برند و شرکت سازنده مصالح هر کدام از بخش های کار شده نیز بی تاثیر نیست. با این حال بخش دیگری از هزینه ها به اجرت باز می گردد. اجرت ها به دو روش روزمزد و کنتراست پرداخت می گردد.

روش روزمزد معمولا در رابطه با پروژه هایی اعمال می شوند که دارای متراژ بالایی نیستند. به همین دلیل نیز استفاده از این روش به صرفه تر خواهد بود. روش دوم که کنتراست نان دارد نیز دارای سرعت بسیار بالایی بوده و پیمانکار نیز اشتیاق بالایی برای کار پیدا می کنند تا دستمزد خود را سریع تر دریافت نمایند.

اصول و قوانین بازسازی ساختمان

به طور کلی در رابطه با اصول و قوانین بازسازی ساختمان می توان گفت که نوسازی ساختمان به دو روش انجام می پذیرد که در ادامه به معرفی هر کدام از آنها می پردازیم:

  • بازسازی ساختمان سبکی: در این روش تکه های جایگزین به جای تکه های فرسوده پیشین جایگذاری می گردد، اما این بار به شکلی است که بیشترین شباهت را به نمای ابتدایی ساختمان خواهد داشت. این روش بیشتر برای بناهای تاریخی ای استفاده می شود که تصمیم به بر هم خوردن هارمونی و سبک آن نداریم.
  • بازسازی ساختمان حفاظتی: در این روش بازسازی و حفاظت کلی از ساختمان را هدف قرار می دهند و کلیات یک بنا مورد بازسازی قرار می گیرد.

مجوزهای لازم برای بازسازی بنا

در اصول و قوانین بازسازی ساختمان قطعا باید به این مسئله اشاره داشت که تمامی عملیات های اجرایی در یک ساختمان باید زیر نظر یک مهندس ناظر قرار بگیرد که نام او در پروانه ساخت ذکر شده باشد. دلیل آن هم این است که این فرد اشراف کاملی بر مسائل فنی و مهندسی داشته و با استانداردهای موجود آشنایی کامل دارد. پس یادتان باشد که مجوز بازسازی الزامی است، بنابراین همه مالکانی که منزل خود را در پروسه نوسازی قرار می دهند نمی توانند بدون دریافت مجوز امکان تخریب بنا و یا تغییر کاربری داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا