بازار مسکنگردشگری

یوسف آباد تهران کجاست

یوسف‌ آباد از محله‌های معروف و قدیمی تهران است که در منطقه 6 شهرداری و در مرکز تهران قرار گرفته است. این محله از غرب به محله امیرآباد، از شرق به محله عباس‌آباد، از شمال به محله ونک و از جنوب به دوراهی یوسف آباد راه دارد. محله گردی:  یوسف‌ آباد یکی از محله‌های قدیمی و معروف تهران است که در منطقه ۶ شهرداری واقع شده‌است. این محله به دلیل همسایگی با مرکز شهر و دسترسی راحت به خیابان‌های پر رفت‌و‌آمد تهران از محبوبیت بسیاری برخوردار است. نام‌گذاری این محله به بنیان‌گذار آن یعنی میرزا یوسف مستوفی الممالک از مردان دوره ناصرالدین‌شاه بازمی‌گردد. حالا اگر شما هم قصد دارید محله یوسف آباد را برای سکونت خود انتخاب کنید پیشنهاد می کنم با تور محله گردی این هفته املاک آنلاین همراه باشید تا شما را با بخش‌ها و مراکز مختلف محله یوسف‌آباد آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

محله یوسف آباد در یک نگاه

  • نام محله: یوسف‌آباد
  • منطقه: منطقه 6 تهران
  • محل استقرار: مرکز تهران
  • شهرت محله: اصالت محله‌نشینی‌
  • بافت محله: غالبا نوساز
  • همسایه های محلی: شرق به خیابان ولی‌عصر و محله عباس‌آباد | غرب به بزرگراه کردستان و محله امیرآباد | بزرگراه شهید همت و محله ونک از شمال| خیابان دکتر فاطمی از جنوب
  • دسترسی های محلی: بزرگراه همت، بزرگراه کردستان، خیابان ولیعصر و خیابان فاطمی
  • ایستگاه مترو : دارد
  • ایستگاه BRT: دارد
  • سطح قیمت: بالا
  • نرخ ملک: از متری 7 میلیون تومان تا متری 16 میلیون و 500 هزار تومان

محله یوسف آباد کجاست؟

محله یوسف‌ آباد از محله‌های معروف و قدیمی تهران است که در منطقه 6 شهرداری تهران قرار گرفته است. یوسف‌آباد از غرب به بزرگراه کردستان و محله امیرآباد، از شرق به خیابان ولی عصر و محله عباس‌آباد، از شمال به بزرگراه شهید همت و محله ونک و از جنوب به خیابان دکتر فاطمی و دوراهی یوسف آباد راه دارد.

بافت محله یوسف آباد چگونه است؟

محله یوسف‌آباد از محله‌های قدیمی و بااصالت تهران به حساب می‌آید. این محله به دلیل دسترسی مناسبی که دارد و نزدیکی به مرکز شهر از محبوبیت به خصوصی برخوردار است. در حال حاضر اکثر ساختمان‌های یوسف‌آباد بازسازی شده و شاهد آپارتمان‌های نوساز هستیم. ضمن اینکه همچنان خانه‌های ویلایی متراژ بالا در این محله به چشم می‌آید. اما بافت غالب محله آپارتمان‌های نوساز و مدرن است.

وجه تسمیه و علت نام گذاری این محله چیست؟

همان‌طور که در ابتدای این یادداشت ذکر شد محله يوسف آباد يكی از قديمی ترين محلات منطقه 6 شهرداری است كه با شكل گيری خيابان يوسف آباد از جنوب به شمال گسترش پیدا کرده است. این محله در ابتدا به صورت آبادي در شمال غربی محدوه شهر تهران بر روی يكی از تپه های شمالی شهر توسط مرحوم ميرزا يوسف آشتيانی صدر اعظم احداث شده و نام‌گذاری این محله به نام ایشان یعنی میرزا یوسف مستوفی الممالک از مردان دوره ناصرالدین‌شاه بازمی‌گردد. در منابع مختلف به این موضوع اشاره شده است که يوسف آباد دارای باغ‌ها و قنات‌های بسیاری بوده؛ برای مثال نام تعدادی از باغ‌های معروف يوسف آباد در ادامه آمده است: باغ كلاه فرنگی، باغ بالا، باغ اندرون، باغ بوستان و … . همچنین قنات‌هایی مانند قنات بزرگ، قنات تنگی، قنات قلمان هم در این منطقه قرار داشته‌اند كه با استفاده از اين قنات‌ها، باغ‌ها و زمین‌های زراعی آبیاری می‌شدند .

مستوفي‌الممالك در ادامه فعالیت‌هایش براي يوسف آباد جاده‌اي احداث می‌کند كه در آن زمان از زيباترين گردشگاه‌هاي تهران به شمار مي آمده است. پس از مرگ ایشان، يوسف آباد به پسرش‌، ميرزا حسن‌خان مستوفي‌ به ارث می‌رسد و ميرزا حسن‌خان كه قصد مهاجرت به فرنگ را داشته است، ملك را به سپهسالار اميرخان سردار، معروف به آقاوجيه‌، می‌فروشد. مدتی بعد هم حاجي‌حسين امين الضرب يوسف آباد را از اميرخان سردار می‌خرد و در ادامه چون این شخص یعنی امين‌الضرب قادر به پرداخت وامی که براي واردكردن موتور برق و نصب آن در تهران از دولت وقت گرفته بوده، نیست. دولت هم يوسف آباد و عباس آباد و اميرآباد را به جاي طلب خود از او می‌گیرد.

بنابراین از اینجا به بعد مالکیت این منطقه به دست دولت می‌افتد و چند سال بعد، زمین‌های يوسف آباد تفكيك و بين كارمندان دولت تقسيم می‌شود و محله‌اي بزرگ به وجود می‌آید و از باغ‌هاي سرسبز گذشته آن اثري باقي نمی‌ماند. در حال حاضر تنها فضاي سبز كوچك یوسف‌آباد پارك شفق است ،كه درسال 1348 احداث شده و 2500 مترمربع مساحت دارد.

تراكم جمعيت و سطح قيمت خانه هاي اين محله چگونه است؟

آخرین آماری که در مورد جمعیت این محله جمع‌آوری شده است، در سال 90 بوده و  53915  نفر تخمین زده شده است، البته با توجه به رشد این محله با توجه به رشد جمعیت و بالا رفتن تب سکونت در طی این سال‌ها در تهران این تعداد افزایش یافته و همچنان رو به افزایش است. سطح قیمت خانه در این محله ی پرطرفدار تقریبا بالا است و در حال حاضر یکی از محله‌های نسبتا گران قیمت تهران به شمار می‌رود. هرچه از شمال این خیابان به سمت جنوب آن بروید، قیمت خرید آپارتمان در یوسف‌آباد کمتر می‌شود و به‌همین صورت قیمت رهن و اجاره آپارتمان در یوسف‌آباد نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. نرخ ملک در این محله از متری 7 میلیون تومان تا متری 16 میلیون و 500 هزار تومان متغیر است.

دسترسي ها و خيابان هاي مهم اين محله كدام است؟

محله یوسف‌ آباد از نظر دسترسی در وضعیت مناسبی قرار دارد؛ این محله به دو اتوبان کردستان و همت راه دارد و با خیابان‌های اصلی و مهم تهران همسایه است. بی آر تی ‌های خیابان ولیعصر، ایستگاه‌های متروی مفتح، جهاد و میرزای شیرزای و تاکسی‌های یوسف‌آباد هم حمل و نقل عمومی در یوسف‌ آباد را پوشش می‌دهند.

فقط یکی از مشکلاتی که ساکنان یوسف‌آباد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند کمبود جای پارک است. در واقع بهتر است بدانید اگر صاحب خودروی شخصی هستید و منزلی که قصد خرید آن را دارید، پارکینگ ندارد، پارک خودرو در معابر فرعی و کوچه‌های کم عرض نیز برای شما ایجاد مشکل خواهد کرد. مشکل دیگر این محله، قرارگیری آن در محدوده‌ی طرح ترافیک زوج و فرد است.

معرفي مراكز آموزشي و فرهنگي محله یوسف آباد

در این محله مدارس شناخته‌شده و زیادی وجود دارند که نیازهای آموزشی ساکنان محله را پوشش می‌دهند، تعدادی از این مدارس در لیست زیر آورده شده است:

  • مدرسه پویش
  • مدرسه همت
  • دبستان شهید مصطفی خمینی
  • مجموعه مدارس سلام
  • دبیرستان دخترانه سادات گوشه
  • پیش دبستان و دبستان دخترانه مروا
  • دبستان پسرانه شهید مصطفی خمینی

آموزشگاه‌های زبان ایرانمهر، سفیر (گفتمان)، ایران کانادا، شکوه، مرکز تخصصی زبان های خارجی اسپیکان و … در این محله شعبه دارند و تعداد آموزشگاه‌های هنری و فرهنگی هم به اندازه کافی است. هنرستان ناشنوایان باغچه‌بان نیز در میدان سید جمال‌الدین اسدآبادی قرار دارد. خلاصه اگر قرار است در این محله زندگی کنید خیالتان راحت باشد هر چیزی که اراده کنید یاد بگیرید، موقعیت یادگیریش در یوسف‌آباد وجود دارد.

مراکز خرید اصلی محله یوسف آباد کجاست؟

سه پاساژ شناخته شده در یوسف آباد وجود دارد؛ اولی مجتمع تجاری رز درخیابان اسدآبادی؛ بالاتر از میدان کلانتری که مغازه‌های پوشاک مردانه و زنانه، بدلیجات، نمایندگی ایکیا و … در آن قرار دارند. پاساژ هنر هم از مراکز خرید یوسف‌آباد در فتحی شقاقی است. این پاساژ به دلیل نزدیکتر بودن به مرکز شهر شناخته‌شده‌تر است و معمولا مراجعه‌کنندگان فرامحله‌ای دارد. پاساژ فرهنگ در ميدان فرهنگ هم از دیگر مراکز خرید یوسف‌آباد است. بد نیست بدانید یکی از شعب شهر کتاب هم در ضلع غربی میدان فرهنگ واقع شده است. دو بازار میوه و تره بار هم علاوه بر مغازه های محلی در این منطقه وجود دارند که یکی از آنها سمت پارک قزل قلعه است.

معرفی تکایا، مساجد و حسینیه های شاخص محله

در یوسف‌ آباد چندین مسجد و مهدیه وجود دارد. مسجد و مهدیه یوسف آباد در خیابان جهان آرا، مسجد جمکران در میدان سید جمال الدین اسدآبادی، مسجد مسلم ابن عقیل (ع)  در خیابان بیستون و مسجد سادات در خیابان سید جمال الدین اسدآبادی از مساجد معروف یوسف‌آباد هستند. حسینه قمر بنی هاشم هم در خیابان جهان‌آرا از حسینه‌های این محله به شمار می‌آید.

در این محله چند مرکز درمانی معتبر وجود دارد؟

چهار بیمارستان در محله یوسف‌ آباد وجود دارند، بیمارستان فوق تخصصی محب کوثر در خیابان بیست و سوم، بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی هاجر(503 ارتش تهران)، مرکز آموزشی ودرمانی حضرت فاطمه (س) در  خیابان سید جمال الدین اسد آبادی و بیمارستان شهرام (سجاد) نبش خیابان چهلستون. همچنین بالاتر از میدان کلانتری، ساختمان پزشکان ماهان قرار دارد که تعداد زیادی از پزشکان با تخصص‌های مختلف آنجا مطب دارند. مراکز دیگری مانند مرکز بینایی سنجی تابان، رادیولوژی کلینیک شبانه روزی یوسف اباد، مرکز جامع خدمات توانبخشی سالمندان آبا، مجتمع پزشکی و دندانپزشکی گلریز و مركز شبانه‌روزی گلديس در میدان فرهنگ در این محله پاسخگوی نیاز درمانی ساکنین منطقه هستند. آمار منتشرشده هم از حضور بیش از ده داروخانه در این محله خبر می‌دهند، برای مثال داروخانه یوسف‌آباد، داروخانه سامان، داروخانه ترمه و …

محله یوسف آباد چند مرکز مهم دولتی دارد؟

از مراکز مهم دولتی یوسف‌آباد می‌توان به سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، شرکت توزیع نیروی برق تهران (منطقه برق بیهقی)، شرکت آب و فاضلاب روستایی تهران و همچنین سازمان دامپزشکی کشور در خیابان سید جمال الدین اسدآبادی اشاره کرد. همچنین شعبه هیجده تامین اجتماعی تهران در میدان فرهنگ یوسف‌آباد و شهرداری منطقه 6 در میدان کلانتری قرار دارد. علاوه بر مراکز معرفی شده، شعب اکثر بانک‌های معتبر در این محله موجود است و ساکنین برای امور بانکی لازم نیست به مناطق دیگر مراجعه کنند. مراکزی مانند کلانتری یوسف‌آباد و پلیس +10 هم در دسترس ساکنان یوسف‌آباد است.

اماکن تفریحی و ورزشی محله یوسف آباد کجاست؟

پارک شفق که مربوط به دوران محمدرضاشاه پهلوی است در یوسف‌آباد واقع شده و فرهنگسرای شفق (دانشجو) در این بوستان قرار دارد. از دیگر پارک‌های این منطقه می‌توان به پارک قزل قلع در خیابان جهان آرا، پارك پرستو، و پارک یاسمن اشاره کرد. دلایل دیگری مانند حضور تعداد زیادی از رستوران‌ها، مراکز خرید، شهرکتاب، کافه‌ها، شیرینی فروشی‌ها و بستنی فروشی‌ها و البته سینما تئاتر گلریز باعث محبوبیت این محله شده است. از کتابخانه‌های این منطقه هم می‌توان به کتابخانه شهید دستغیب در خیابان 21 یوسف‌آباد، کتابخانه جهان‌آرا در خیابان جهان‌آرا و کتابخانه شفق در خیابان 21 یوسف‌آباد اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا