ساخت و ساز

ویلاهای مدرن ایران، زندگی در متفاوت ترین خانه دماوند!

ویلاهای مدرن ایران امروزه چهره ی تازه ای به خود گرفته اند. یکی از طراحی های خاص ویلای مدرن، ویلای دماوند با مساحت 430 مترمربع از استودیو شیرازیان به سرپرستی محمد حسین شیرازیان است که امروز به بررسی بخش های مختلف آن می پردازیم. خانه های ایرانی: ویلا دماوند، ویلایی است طراحی شده توسط استودیو شیرازیان، با مساحت 430 مترمربع که همان گونه که از نامش پیداست، در شهرستان دماوند، واقع در استان تهران ساخته شده است و در پاسخ به چالش های پیش رو ، فرمی خاص و منحصر به فرد پیدا کرده است . جهت آشنایی بیش تر با این پروژه ی متفاوت با املاک آنلاین همراه شوید.

مشخصات عمومی طراحی ویلای مدرن دماوند

  • موقعیت: دماوند، تهران، ایران
  • دفتر معماری: استودیو شیرازیان
  • معمار مسئول: محمد حسین شیرازیان
  • مساحت: 430 مترمربع
  • سال ساخت: 2015
  • سازندگان: pergo,wiedhopf
  • کارفرما: علی رضاییان
  • مشاور ساخت: بانی اسدی
  • عکاس: محمد حسن اتفاق

ایده های اصلی طراحی ویلای مدرن دماوند

ایده ی اصلی در طراحی پروژه بر مبنای موقعیت پروژه شکل گرفت . سایت پروژه بر روی یک زمین شیب دار واقع در دشتی بسیار زیبا قرار داشت؛ به همین دلیل نهایت استفاده از این دید و منظر زیبا و بهترین بهره برداری از ملک به عنوان ایده ی اولیه طراح در نظر گرفته شد. جهت حداکثر استفاده از زمین و نیز قاب گرفتن منظره ی فوق العاده ی اطراف ، معمار پروژه بر آن شد تا ساختمانی سه طبقه را بر زمین بنا نهد .

در جبهه ی شرقی و غربی پروژه، زمین های اطراف در قطعات کوچک و متراکم تقسیم بندی شده اند، به همین جهت مانع دید و منظر زیبای اطراف می شوند . این در حالی است که جبهه ی شمالی و جنوبی فاقد این مشکل بوده و بهره برداری از دید و منظر منحصر به فرد دشت به راحتی میسر شده است. به همین دلیل طراحی یک تراس گسترده در بخش جنوبی به عنوان یکی از ایده های اصلی طراحی ویلا دماوند قرار گرفت .

چالش های طراحی ویلای مدرن دماوند

همان طور که گفته شد موقعیت قرارگیری پروژه در شهرستان دماوند می باشد که آب و هوای سرد و کوهستانی آن مهم ترین چالش پیش روی پروژه را رقم زده است . غلبه بر شرایط سخت آب و هوایی این منطقه نیازمند رعایت نکاتی مثل زدودن برف از روی سقف جهت کاهش بار وارده  و نیز رطوبت ناشی از بارندگی ، به کارگیری عایق حرارتی در دیوارهای خارجی و نیز کارایی بیش تر سیستم های مکانیکی و آبی در طول شرایط سخت آب و هوایی است.

بدین منظور جهت رفع چالش اول ، از سقف شیبدار استفاده شد و برای جلوگیری از اتلاف گرما از طریق کف طبقات ، هیچ گونه وید یا ارتباطات آزاد عمودی ، علی رغم جنبه ی زیبایی شناسی در پروژه لحاظ نشد.

طراحی تراس در ضلع جنوبی ، چالش بعدی ویلا دماوند را رقم زد . تراس یاد شده ، به دلیل محدودیت ارتفاع سقف شیبدار و ایجاد شیب مطلوب از نظر جنبه ی زیبایی شناسی و کاربردی ، با کاهش ارتفاع رو به رو بود . به منظور پاسخ دادن  به این مشکل از سقف شیبدار مکانیکی که هم مقرون به صرفه تر و هم مقاوم در برابر بادهای مزاحم بود استفاده شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا