معماریمعماری و دکوراسیون

همه چیز درباره انتخاب کابینت آشپزخانه ، حالا راحت تر شدم!

آشپزخانه قلب خانه است و کابینت قلب آشپزخانه! فضای اصلی و ظاهر آشپزخانه را کابینت ها تعیین می کنند و در خانه های امروزی که اکثر آشپزخانه ها به اپن تبدیل شده اند، در فضای کلی خانه هم اثر گذارند. انتخاب بهترین کابینت شاید به نظر کمی سخت برسد و شما را سر در گم کند. ولی مانند بسیاری از مسائل دیگر زمانی که اطلاع بیشتری در مورد جزییات به دست آورید، کار راحت تر می شود. املاک آنلاین نکات اصلی درباره انتخاب کابینت آشپزخانه را در اختیار شما قرار می دهد:

اجزای اصلی کابینت

اجزای اصلی کابینت شامل درب، بدنه و صفحه کابینت است. هر کابینت یک چهارچوب یا بدنه دارد که در واقع محفظه اصلی آن را شامل می شود. اندازه و ابعاد این بدنه با توجه به ابعاد آشپزخانه و البته پیشنهاد صاحب خانه و طراح تعیین می گردد. در مورد انتخاب درب که قسمت جلویی این بدنه را تشکیل می دهد، شکل ظاهری آن تاثیر گذار است. صفحه رویی بدنه کابینت، همان صفحه کابینت است که باید از جنس سنگ یا ام دی اف نسوز و ضد خش باشد.

جنس کابینت

بدنه کابینت آشپزخانه اغلب از جنس ام دی اف ساخته می شود ولی آنچه ظاهر کابینت را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد، درب آن است. جنس آن عمدتا به کابینت تمام چوب و ام دی اف (ساخته شده از ضایعات و خرده چوب) تقسیم بندی می شود. کابینت هایگلاس و ممبران دو زیر مجموعه از کابینت ام دی اف هستند. کابینت هایگلاس دارای روکش براق و درخشنده است و مدل ممبران در واقع برش و حکاکی خاصی روی چوب را شامل می شود.

سبک کابینت

بیشترین سبک استفاده شده در طراحی کابینت به کلاسیک، مدرن و روستیک تقسیم می شود. کابینت کلاسیک شامل انواعی از کابینت است که دارای تزیینات، برش کاری و حکاکی های مختلف روی سطح بوده و عمدتا در قالب کابینت ممبران اجرا می شوند. کابینت روستیک از جنس تمام چوب است و حالت طبیعی تری به کابینت می دهد. این نوع از کابینت به دلیل اینکه از چوب خالص ساخته شده است، قیمت بالایی دارند. کابینت مدرن اغلب به کابینت ام دی اف و هایگلاس گفته می شود که آنها هم با در نظر گرفتن اجزای خود می توانند ظاهر کلاسیک تری پیدا کنند.

رنگ

انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه کاملا سلیقه ای است ولی برخی از نکات می تواند به انتخاب شما کمک کند. اگر فضای آشپزخانه تان کوچک است، به سراغ رنگ های روشن بروید که باعث تنگ شدن فضای آشپزخانه نشود. رنگ های تیره به هیچ وجه برای فضای کوچک پیشنهاد نمی شود. خصوصا در کابینت های ردیف بالایی از رنگ سفید یا مشابه آن استفاده کنید. در مورد تناژ رنگی محدودیتی وجود ندارد و می توانید به راحتی برای ایجاد فضایی جدید و شاداب به سراغ رنگ های جدید بروید. رنگ های روشن برای آشپزخانه های کم نور هم انتخاب ایده آلی خواهند بود.

براق یا مات

انتخاب براق یا مات بودن روکش کابینت هم می تواند یکی از گزینه های مورد پرسش طراح و سازنده کابینت باشد. البته در مورد مات بودن تنها می توانید به سراغ روکش ام دی اف بروید ولی روکش براق در نوع هایگلاس به شکل ویژه و در ام دی اف براق دیده می شود. نکته مهمی که در مورد انتخاب این روکش اهمیت دارد، اثر باقی مانده از روغن، انگشت و مواد غذایی روی آن است. برخی از روکش های مات به سرعت کوچکترین چربی و روکش براق هم اثر انگشت را نشان می دهند. پس کیفیت روکش به کار برده شده در ساخت کابینت مهمترین فاکتور مورد نظر است. این روکش نباید خط و خش بگیرد و باید دوام زیادی داشته باشد.

کشو یا کمد

در مورد فضاهای نگهداری وسایل و ظروف درون کابینت آشپزخانه به توافق برسید. آیا می خواهید همه قسمت ها به صورت کمد باشد یا ترجیح می دهید کشوهای کوچک و مختلفی هم برای قرار دادن وسایل کوچک مثل ادویه جات، قاشق و چنگال و غیره هم در نظر گرفته شود؟ پس این موارد را هم حتما به نجار انتقال دهید. بهتر است کابینت یا کشوی مخصوص به ادویه را در کنار اجاق گاز تعبیه کنید تا در حین پخت غذا دسترسی راحت تری به آن داشته باشید.

بازشو و یراق آلات

نحوه باز شدن کابینت هم مهم است. زمانی که از دستگیره برای باز و بسته کردن درب کابینت آشپزخانه استفاده شود، یراق آلات کابینت به لولای در و دستگیره محدود می شود. ولی زمانی که بخواهید بدون دستگیره و به شکل کاملا مدرن کابینت خود را طراحی کنید، یراق آلات به لولای بازشوی درب، مگنت و بازشوهای فشاری و گازی تبدیل می شود. البته شما می توانید از دستگیره های مخفی هم استفاده کنید. این دستگیره ها در اصل قسمت های فرو رفته ای در بالا یا پایین کابینت هستند که اجازه قرار دادن انگشتان در آن بخش و باز کردن ساده تر کابینت را به شما می دهند.

شلف و قفسه شیشه ای

یکی دیگر از انواع قسمت های کابینت سازی که در همه آشپزخانه ها هم الزاما دیده نمی شود، طراحی شلف یا قفسه های شیشه ای است. این بخش از کابینت سازی جنبه زیبایی دارد و برای تزیین و استفاده از لوازم دکوری مناسب است. البته می توانید ظروف زیبا و دم دستی خود هم که هر روزه از آنها استفاده می کنید را هم در این قسمت قرار دهید. تفاوت شلف و قفسه شیشه ای روباز و بسته بودن آنهاست. پس در قفسه های شیشه ای که حکم بوفه را دارند، ظروف مصون از گرد و غبار، آلودگی و چربی های آشپزخانه هستند.

کابینت جزیره

کابینت جزیره در اصل کابینت تک درون آشپزخانه است که هیچ اتصالی با دیگر اجزای کابینت ندارد. این نوع کابینت مناسب آشپزخانه های بزرگ بوده و فضای مناسبی است که هم از آن به عنوان میز و سطح غذاخوری استفاده کنید و هم به نوعی آشپزخانه را مختص به خودتان کنید. کابینت جزیره می تواند متحرک، شناور یا ثابت باشد. می توانید در قسمت کابینت ثابت در صورت امکان، اجاق گاز و یا سینک ظرفشویی را نصب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا