گردشگری

عجیب ترین خانه های دنیا 2023

دنیای معماری سرشار از اتفاقات و عجایب شگفت‌انگیز است. مثلا، برج خمیده «پیزا» در ایتالیا یکی از عجایب معماری جهان محسوب می‌شود و از آن به عنوان خطرناک‌ترین بنای معماری در جهان یاد می‌شود. هرچند خطای محاسباتی و معماری باعث شده تا برج پیزا دچار نشست در پی‌های آن شده و به یک سمت متمایل شود اما در این بین برخی بناها نیز هستند که به طور عمد و با مهارت بسیار بالای معماران، طوری ساخته شده‌اند که محل و شیوه ساخت آنها تداعی کننده خطر، ترس و هیجان بسیار است.به‌گزارش مجله املاک انلاین، در ادامه به 10 بنای شگفت‌انگیز و خوفناک در جهان اشاره می‌کنیم که حتی دیدن آنها هم نفس را در سینه‌های بیننده حبس می‌کند.

عجیب ترین خانه های دنیا: معبد آویزان در چین

معبد آویزان در چین

معبد آویزان «شوانکونگ»، یا خانقاه معلق، معبدی است که روی دیواره یک صخره و در ارتفاع 75 متری از سطح زمین، در نزدیکی کوه «هنگ» در استان «هونیوآن» بنا شده است. این معبد در دوران سلطنت سلسله «وِی شمالی» (557-386 بعد از میلاد مسیح) بنا شده و بیش از 1400 سال قدمت دارد.

این معبد معماری کاملا علمی داشته و از آن به عنوان بنایی عجیب و غریب، معلق و فوق‌العاده یاد می‌شود. بنظر می‌رسد که سازه‌های چوبی این معبد توسط ستون‌های چوبی که داخل دیواره‌های صخره فرو رفته‌اند، روی دیواره صخره استوار نگاه داشته شده اما با این حال روی برخی از این ستون‌ها نیز عملا هیچ باری وجود ندارد.

قلعه لیختن اشتاین در آلمان

قلعه لیختن اشتاین در آلمان

این قلعه با شکوه روی صخره‌ای در منطقه سوابیان آلب ایالت بادن ووتنبرگ آلمان و در ارتفاع 817 متری از سطح زمین بنا شده است. این قلعه تاریخی که از سال 1200 پس از میلاد مسیح در این منطقه قرار دارد، سال 1311 میلادی و در جنگ رایشسکریگ تا مرز نابودی پیش رفت اما در سال‌های 1840 تا 42 توسط «دوک ویلهلم» با معماری نئوگوتیک کنونی احیا شد و امروز نیز درهای آن به روی بازدیدکنندگان باز است.

تاکاسوگی آن در ژاپن

تاکاسوگی آن در ژاپن

تاکاسوگی آن که به آن «چایخانه» نیز می‌گویند، در شهر ناگانو ژاپن و بر بالای نوک شاخه دو درخت بنا شده است.

سنگ‌های استفاده شده در ساخت این خانه از کوه‌های اطراف تراشیده شده و به این مکان آورده شده است. معمار این خانه عجیب، ترونوبو فوجیموری است که این خانه یک خوابه را برای استفاده شخصی ساخته است. رفتن به داخل این خانه تنها با کمک نردبان ممکن است. در تزیینات داخل این خانه نیز از چوب بامبو استفاده شده است.

برج آسترا در آلمان

برج آسترا در آلمان

برج استرا که در اواسط قرن 13 میلادی ساخته شده، در واقع کلیسایی در شهر هامبورگ است. مناره 27 متر و 43 سانتی‌متری این برج که از چوب بلوط ساخته شده، در سال 1450 میلادی به این بنا اضافه شد.

از آن تاریخ به بعد، این مناره رفته رفته رو به خمیدگی رفت زیرا استفاده از چوب بلوط و زیربنای مرطوب آن باعث شد تا برج کم‌کم کج شود. در سال 1996 میلادی، در نهایت تلاش‌های مهندسان و معماران جواب داده و روند خم شدن این مناره متوقف شد. امروزه این کلیسا همچنان سرپاست و به عنوان یکی از بناهای تاریخی، گردشگران از آن بازدید می‌کنند.

عجیب ترین خانه های دنیا: خانه سوتیاگین در روسیه

خانه سوتیاگین در روسیه

خانه سوتیاگین که از چوب ساخته شده، طی مدت 15 سال و توسط یک تاجر روسی به اسم «نیکلای پتروویچ سوتیاگین» بنا شد. با وجود اینکه این خانه دو طبقه است، اما سقف آن به تنهایی 11 تا 15 طبقه دارد و این خانه را به مرتفع‌ترین خانه چوبی جهان یا دستکم بلندترین خانه چوبی در روسیه، بدل کرده است. در سال 2008 میلادی، این خانه طعمه حریق شد و بخشی از آن توسط مقامات شهری تخریب شد.

پوئرتا دی اروپا در اسپانیا

بنای پوئرتا دی اروپا یا دروازه اروپا در شهر مادرید قرار دارد و از  2 برج مجزا تشکیل شده است. این ساختمان به عنوان یک پروژه مشترک میان معماران آمریکایی و اسپانیایی، حدفاصل سال‌های 1989 تا 1996 میلادی ساخته شده است. هریک از برج‌های این بنا 26 طبقه دارد و ارتفاع آن به 114 متر می‌رسد و با 15 درجه زاویه نسبت به یکدیگر قرار دارند. پشت بام هر دو برج دارای باند فرود هلی‌کوپتر است.

پوئرتا دی اروپا در اسپانیا

صومعه سراهای متئورا در یونان

صومعه سراهای متئورا در یونان

صومعه متئورا در لغت به معنای «معلق در هوا» است که در یونان واقع شده است. این صومعه‌سرا، مجموعه‌ای از صوعه‌سراهای قرون وسطایی است و یکی از بزرگترین مجموعه‌ صومعه‌سراهای ارتودکس شرقی در یونان محسوب می‌شود. این 24 صومعه‌سرا که بر فراز یک کوه صخره‌ای قرار گرفته‌اند و با وجود تمام دشواری‌هایی که در مسیر ساخت آنها قرار داشت، در قرن 15 میلادی ساخته شده‌اند. در حال حاضر، همچنان 6 صومعه‌سرا از این 24 صومعه‌سرا مشغول به فعالیت است. تا حدود یکصد سال پیش، مردم برای رسیدن به این صومعه‌سرا از نردبان‌های طنابی یا سبد‌هایی که به طناب متصل بودند، استفاده می‌کردند اما امروز، به لطف احداث جاده‌ها، پله‌ها و برج‌هایی در مسیر این صومعه‌سرا، تردد به آن نیز تسهیل شده است.

آپارتمان‌های ووزوکو در هلند

آپارتمان‌های ووزوکو در هلند

مجموعه آپارتمانی ووزوکو حد فاصل سال‌های 1994 تا 1997 میلادی در پارکی واقع در آمستردام هلند بنا شد. در ابتدا قرار بود هریک از این بلوک‌ها 87 واحد داشته باشند اما ساکنان بعدها خواستار احداث 100 واحد در هر بلوک شدند. معماران این آپارتمان‌ها، برای جلوگیری از اشغال زمین بیشتر، 13 طبقه اضافی را طوری طراحی و احداث کردند که روی نمای شمالی سازه اصلی در فاصله‌ای از سطح زمین به شکل معلق احداث شد.

عجیب ترین خانه های دنیا: برج کج پیزا در ایتالیا

برج کج پیزا در ایتالیا

برج معروف کج پیزا، در بین سازه‌های خطرناک و عجیب جهان، رتبه دوم این فهرست را دارد. این برج در واقع به عنوان یک برج ناقوس برای کلیسای شهر پیزای ایتالیا ساخته شد اما دلیل شهرت این برج، کج شدن آن به یک سمت است. احداث برج پیزا در سال 1173 میلادی آغاز شد اما تنها پنج الی 6 سال بعد از احداث، به دلیل سستی خاک زمین، برج به سمت جنوب شرقی منحرف شد. از سال 1372 میلادی، یعنی زمان تکمیل ساخت، این برج، تنها یک متر و 37 سانتی‌متر، نشست کرده است. با گذشت زمان، زاویه این برج 16000 تنی بیش از تندتر شده است.

کپیتال گیت در امارات

کپیتال گیت در امارات

برج کپیتال گیت یا دروازه پایتخت، آسمانخراشی در شهر ابوظبی است و با شیب 18 درجه به سمت غرب طراحی و ساخته شده‌ که این میزان انحراف 5 برابر بیشتر از برج پیزا است. این آسمانخراش 160 متر ارتفاع و 35 طبقه دارد که آنرا به یکی از مرتفع‌ترین برج‌های شهر بدل کرده است. در سال 2010 نیز کتاب رکوردهای گینس، برج دروازه پایتخت را به عنوان مرتفع‌ترین برج کج ساخته بشری معرفی کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا