سبک زندگینکات خانه‌داری

حسن یوسف چیست؟

حسن یوسف به عنوان یکی از پرطرفدارترین و خاطره انگیزترین گیاهان خانگی به شمار می رود که اکثر ما دوست داریم در فضای داخلی منزلمان یکی از آن ها را داشته باشیم تا جلوه ی زیباتری به فضای داخلی مان ببخشیم.گیاهان خانگی: اگر حال و هوای باغبانی و پرورش گل و گیاه به مغزتان خطور کرده از کنار گیاه حسن یوسف به راحتی عبور نکنید. با آشنایی با پرورش و تکثیر این گیاه ذوق باغبانی تان دو چندان می شود چه بسا که حرفه ای تر به سراغ این این استعدادتان بروید. حسن یوسف گیاهی است که اگر زبان حالش را به خوبی  بیاموزید  رام محبت و دست نوازش گر و نگه دارنده شما می شود و تا مدت های مدید مهمان خانه شما باقی می ماند، سفره سخاوتش را می گشاید و شما را از رنگین کمان رنگ هایش بی نصیب نمی گذارد . در ادامه شما را با این گیاه زیبا بیشتر آشنا می کنیم، با املاک آنلاین همراه باشید.

گیاه این هفته: حسن یوسف

  • نام گیاه: حسن یوسف
  • نام گیاه شناسی: Solenostemon scutellarioides
  •  نام علمی :  Coleus blumei
  • زادگاه: جاوا
  • خانواده: Labiatae
  • نوع گیاه: دائمی
  • حداکثر ارتفاع : بیش از 65 سانتی متر
  • معیار زیبایی: 150 گونه مختلف و واریته رنگی بسیار
  • رنج قیمت: هر گلدان با توجه به نوع گلدان از 15 هزار تومان تا 40 هزار تومان

معرفی انواع حسن یوسف

همان طور که “رنگ رخسار نشان می دهد از سر ضمیر” حسن یوسف نیز به مثابه نامش گیاهی خوش و آب رنگ با گونه های بسیار متعدد و در رنگ های مختلف و گوناگون است. این گیاه از خانواده نعناعیان است در زمان های مختلف گل نیز می دهد و همانند گل های نعناع و خوشه گندم در یک سنبله قرار می گیرند، اما زیبایی و واریته رنگ های برگ این گیاه به قدری است که بعضا می توان گل های آن را نادیده گرفت!

جالب است بدانید این گیاه را در کشور های غربی با نام  “ملكه‌اي با دنباله‌هاي قرمز” می شناسند. حسن یوسف گیاهی به شدت آپارتمانی و حساس می باشد و طاقت برف و سرمای پاییز و زمستان، باران کوبنده بهار و گرمای سوزان تابستان را ندارد و یکی از بهترین و محبوب ترین انتخاب ها برای نگهداری در آپارتمان می باشد.

حسن یوسف

خاک، آب، نور و مواد غذایی مورد نیاز حسن یوسف

  • نور: حسن یوسف نور زیاد اما کاملا غیرمستقیم را می پسندد به طوری که تابش شدید و مستقیم باعث بی حالی و از بین رفتن گیاه به خصوص در آغاز دوره رشد و قلمه گیری می شود و همانقدر هم به  سایه زیاد حساس هست و در سایه رشد نمی کند. بهترین نور ، نور فیلتر شده از طریق شیشه های پنجره است. کمرنگ شدم برگ ها و زرد شدن برگ ها نشان میدهد محل نگهداری نامناسبی را برای گیاهتان اختیار کرده اید.
  • دما: درجه حرارت مناسب برای برای این گیاه بین ۲۵ الی ۳۵ درجه سانتیگراد در تمامی فصول سال می باشد و از مجاورت با گرما و  سرمای شدید به شدت اجتناب گردد.
  • خاک: خاکی که برای گیاه حسن یوسف توصیه می شود مخلوطی از خاک برگ، خاک باغچه و ماسه است.
  • آب :برای حسن یوسف آب فراوان به شرط زهکشی مناسب گلدان خوب است به طوری که خاک گلدان همیشه مرطوب باشد، پیشنهاد می شود برای آبیاری از آب جوشیده شده و سرد شده استفاده گردد.
  • رطوبت هواایجاد حالت آب و هوای گلخانه به وسیله مه پاش کردن آب به طول عمر و نشاط گیاه کمک فراوانی می کند.
  • هرس گیاه: هرس کردن شاخه های فرعی از شاخه اصلی به پایدار تر کردن شاخه اصلی کمک نموده و ان را ازدر معرض چوب خشک شدن قرار گرفتن نجات می دهد. به طور متناوب عوض کردن سالیانه خاک گلدان پیشنهاد می شود .

نگهداری و تکثیر گیاه حسن یوسف

تکثیر این گیاه به دو روش قلمه زدن و کاشت بذر میسر است. کاشت از طریق بذر در هر یک از فصول سال امکان پذیر می باشد. می توانید بذر ها در یک ظرف کم عمق با یک لایه رویی نازک از خاک در حالت رطوبت قراردهید و سپس اندکی زمان بدهید. خواهید دید جوانه ها یکی پس از دیگری سر از خاک بیرون می آورند که با انتقال هریک از آنها به یک گلدان مجزا با زهکش و خاک و رطوبت مناسب فرآیند تکثیر از طریق بذر پایان می پذیرد، نوعی دیگر از تکثیر گیاه حسن یوسف کاشت از طریق قلمه زدن است که ساقه  ای از این گیاه با تعداد مناسبی از گره ها را در خاک گلدان قرار دهید و گلدان را به محل مناسب این نوع گیاه انتقال دهید، زمان بدهید تا ساقه در خاک ریشه دار شود.

حسن یوسف

آفت گل حسن یوسف و درمان آن

از جمله آفت هایی که آسیب جدی به این نوع گیاه  می زنند شپشك آرد آلود و شته ها می باشند .در صورت مشاهده اصلا نگران نباشید اگر تعداد کمی از برگ ها و ساقه ها درگیر این آفت ها شدند با کمی آب ولرم مناطق درگیر را شست و شو دهید، ولی اگر مشاهده کردید آفت ها  و شته های ارد مانند سمج تر از این ها هستند با استفاده از نوک گوش پاک کن که آن را اآغشته به مقداری مایع ظرفشویی، سرکه ، الکل و یا شیره تنباکو  کردیده اید مناطق درگیر را پاک کنید و سپس به کمک آب کاملا ولرم گیاه را به آرامی تمام با استفاده از نوک انگشتان شست و دهید و اگر هیچ کدام از این ها نتیجه نداد از سم های سیستمیک مانند سم کونفیدور استفاده نمایید .

و در پایان اینکه از زیبایی این گیاه برای طراحی و دکوراسیون و چیدمان منزل غافل نشوید. با دقت و توجه به نکات ارائه شده در این مطلب برای نگهداری گیاه حسن یوسف زمان را از دست ندهید و برای رویای باغبان شدن تان یک قدم به پیش بروید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا