آموزش املاک

انواع مالیات بر مسکن

طبیعی است که وجود مالیات برای اصناف گوناگونی مطرح است و پرداخت آن نیز اجتناب ناپذیر خواهد بود. این مسئله در رابطه با صنف ساختمانی نیز صدق می کند. شرایط مختلف در زمینه املاک و ساختمان به دنبال خود مالیات های متنوعی را دارد که می تواند پیش روی اشخاص متفاوتی قرار بگیرد که ضمن داشتن اطلاعاتی کافی در این زمینه می توانند به خوبی از پس آن برآیند. در ادامه در سایت املاک آنلاین به انواع مالیات بر مسکن می پردازیم.

برای مالیات های موجود در این زمینه می توان به مالیات بر اجاره املاک مسکونی، مالیات نقل و انتقال املاک، مالیات فروش ملک، مالیات بر مستغلات خالی و مالیات ساخت و ساز و… اشاره کرد. در این مطلب از املاک آنلاین تصمیم داریم به مسئله انواع مالیات بر مسکن بپردازیم و شما را با جزییات آن آشنا نماییم. پس برای داشتن اطلاعات کافی در این زمینه تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

مالیات بر اجاره املاک مسکونی

به طور کلی انواع مالیات بر مسکن به دو دسته کلی تقسیم می شود که عبارتند از مالیات اجاره دست اول و مالیات اجاره دست دوم.

  • مالیات اجاره دست اول: در این نوع از مالیات اجاره املاک مسکونی درآمدهای به دست آمده اشخاص حقیقی و حقوقی از بابت اجاره املاک و مستغلاتشان در کشور ایران تعلق خواهد گرفت. در این شرایط مالک واحد مسکونی که همان موجر یا صاحب خانه است باید این مالیات را پرداخت نماید. ناگفته نماند که مالیات ساختمان ها بر اساس ماده 54 قانون مالیات ها درآمد مشمول مالیات املاکی محاسبه می گردد. در این ماده چنین آمده است که در آمد مشکول مالیات املاکی که به اجاره یا مالیات بر اجاره املاک مسکونی واگذار می گردد عبارت هستند کل مال الاجاره، اعم از نقدی و غیر نقدی بعد از کسر 25 درصد بابت هزینه ها، استهلاک و هم چنین تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره.
  • مالیات اجاره دست دوم: در این مورد زمانی که شما ملک خود را به مستاجر می دهید در واقع گویی که آن فرد ملک را به مدت زمان یک سال مالکیت می کند. در صورتی که مستاجر شما هم ملک را به فرد دیگری اجاره دهد مشمول پرداخت مالیات اجاره دست دوم خواهد شد. در چنین شرایطی در واقع موجر مالک نیست و تنها باید مالیات اجاره دست دوم را پرداخت نماید.

مالیات بر مستغلات خالی

این مورد نیز نوع دیگری از انواع مالیات بر مسکن است که بر اساس معیارهایی مشخص می شود که در منابع حقوقی  بدین شرح معرفی شده اند:

واحدهای مسکونی که واقع در شهرهایی با جمعیت بیش از 100 هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور (موضوع تبصره 7 ماده 169 مکرر قانون مذکور) تحت ‌عنوان «واحد خالی» شناسایی می‌ شوند، فقط سال اول معاف از مالیات بوده و از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره به شرح زیر خواهند شد:

  • سال دوم : معادل یک‌ دوم مالیات بر اجاره
  • سال سوم: معادل مالیات بر اجاره
  • سال چهارم و بعد از آن: معادل یک و نیم (1.5) برابر مالیات اجاره ( طبق ماده 54 مکرر)

مالیات نقل و انتقال املاک

به طور کلی این نوع از مالیات به شکل های مختلفی وجود دارد:

  • مالیات نقل و انتقال املاک: این نوع مالیات با توجه به میزان ارزش معاملاتی ملک مورد نظر و به علاوه نرخ پنج درصد مشمول مالیات نقل و انتقال املاک گردند. مساحت عرصه، مساحت بنا، قدمت بنا یا سال ساخت بنا، نوع اسکلت بنا، تأسیسات و تجهیزات به کار رفته، نوع استفاده و کاربری، نوع مالکیت، محل وقوع ملک و… شامل مالیات بر نقل و انتقال املاک می ‌شوند.
  • مالیات انتقال حق واگذاری (سرقفلی): بر اساس منابع حقوقی چنین است که انتقال حق واگذاری محل به مأخذ وجوه دریافتی مالک یا صاحب حق با نرخ 2 درصد در زمان واگذاری از طرف مالکان عین یا صاحبان حق، مشمول مالیات نقل و انتقال املاک است (ماده 59). حق واگذاری محل با توجه به دیدگاه این قانون عبارت است از حق کسب یا پیشه یا حق تصرف محل یا حقوق ناشی از موقعیت تجاری محل (تبصره 2ماده 59)
  • مالیات بر درآمد حاصل از ساخت و فروش املاک (نوساز): در منابع حقوقی چنین آمده است که درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت ملک یا فروش هر نوع ساختمان حسب مورد مشمول دریافت مالیات بر درآمد صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی خواهد بود. اولین مالیات نقل ‌و انتقال مسکن علاوه بر مالیات نقل‌ و انتقال قطعی موضوع ماده (59) قانون مالیات‌ های مستقیم نیز مشمول مالیات علی ‌الحساب به نرخ 10 درصد به مأخذ ارزش معاملاتی ملک مورد انتقال است. افرادی که مشمول مقررات مالیاتی در خصوص ساخت و فروش ساختمان توسط اشخاص حقیقی می ‌شوند باید از تاریخ صدور گواهی پایان کار ساختمانشان به مدت کمتر از 3 گذشته باشد که اگر بیشتر باشد شامل مالیات ساخت و ساز نمی ‌شود. شهرداری‌ موظف است هم ‌زمان با صدور پروانه ساخت و هم چنین در زمان صدور پایان کار مراتب را به ‌منظور تشکیل پرونده مالیاتی به اداره امور مالیاتی ذی‌ ربط با در نظر گرفتن ترتیبی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می ‌شود، گزارش کند.
  • مالیات بر درآمد رضایت مالک یا حق مالکانه: مبلغ دریافتی توسط مالک یا مالکین جهت اعلام رضایت نسبت به انتقال حق واگذاری محل (سرقفلی)، اجاره بدون انتقال سرقفلی و یا تغییر شغل، مشمول مالیات به نرخ 2% موضوع مواد 78 و59 قانون مالیات های مستقیم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا